پوسیدگی دندان‌های شیری را جدی بگیرید

پوسیدگی دندان‌های شیری معمولاً در کودکان جدی گرفته نمی‌شود و بسیاری از والدین با تصور اینکه دندان‌های شیری خواهند ریخت و بزودی جای خود را به دندان‌های دائمی خواهند داد، از کنار این مشکل براحتی می‌گذرند اما متأسفانه همین پوسیدگی‌های ساده می‌توانند به مرور زمان به آبسه و عفونت تبدیل شوند. این آبسه‌ها حتی سلامت جوانه دندان دائمی را هم که هنوز نروییده است، به مخاطره می‌اندازد.

دکتر فاخته فرشچی در تعریف آبسه دندان می‌گوید: آبسه دندان یک تورم قرمز رنگ است که در انتهای ریشه دندان تشکیل می‌شود. این تورم که هنگام لمس با دست، حالتی مواج به خود می‌گیرد، تجمعی از چرک یا همان گلبول‌های سفید مرده، باکتری‌ها و سلول‌های مرده‌ای است که بموقع درمان نشده‌اند.

این جراح و دندانپزشک در ادامه می‌افزاید: هنگامی که دندانی اعم از شیری یا دائمی دچار پوسیدگی می‌شود، باکتری‌های مخرب دندان، راهی برای رسیدن به عصب دندان پیدا می‌کنند و در نهایت خود را به انتهای کانال عصبی در استخوان می‌رسانند. وی با تأکید بر اینکه معمولاً دندان‌های دائمی به درمان آبسه پاسخ مثبت می‌دهند، خاطرنشان می‌کند: هنگام آبسه دندان دائمی، می‌توان آن را با درمان ریشه حفظ کرد، اما دندان‌های شیری که دچار آبسه شده‌اند معمولاً به درمان پاسخ مثبت نمی‌دهند و دندانپزشک مجبور است دندان را بکشد. از سوی دیگر عفونت یا همان آبسه دندانی در دندان‌های شیری می‌تواند به جوانه دندان دائمی داخل لثه هم آسیب برساند. به همین دلیل باید پوسیدگی‌های دندانی جدی گرفته شوند. به گفته دکتر فرشچی، هرچند این تورم ممکن است بعد از چند روز سر باز کند و چرک آن خارج شود اما به طورکلی هر نوع عفونت در هر محلی از فضای صورتی داخل دهان ایجاد شود، خطرناک است و باید جدی گرفته شود.

این دندانپزشک تأکید می‌کند: رعایت بهداشت دهان کودک با مسواک زدن درست، بررسی وضعیت دندان‌های کودک توسط دندانپزشک هر ۶ ماه یکبار و رژیم غذایی مناسب کودک، می‌تواند مانع بروز آبسه در دندان شیری شود. وی با اشاره به علائم آبسه دندانی اظهار می‌کند: دندان درد شدید و مستمر که معمولاً با گزگز دندان همراه است، تب، احساس درد در جویدن، ورم لثه یا زخم باز در لثه از علائم بروز این عارضه است که معمولاً دندانپزشک بعد از معاینه و براساس میزان آبسه، برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. یک هفته پس از مصرف آنتی بیوتیک با توجه به شرایط دندان در مورد نگه داشتن یا خروج دندان از دهان تصمیم گرفته می‌شود، اما مهم است که بدانید اگر دندان با درمان ریشه حفظ شود باید هر ۶ ماه یکبار توسط پزشک بررسی شود و در صورت کشیدن دندان شیری هم اگر برای رویش دندان دائمی ۲ تا ۳ سال زمان نیاز باشد، باید برای حفظ فضای مناسب برای رویش دندان دائمی کودکان از «فضانگهدار» استفاده شود.

منبع: روزنامه ایران

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.