طرز تهیه سوهان عسلی بادامی

سوهان عسلی یکی از شیرینی های باب میل ایرانی هاست که مخصوص شهر اصفهان است. این شیرینی بیشتر در مهمانی های عید دیده می شود و با نزدیک شدن فصل بهار افراد این شیرینی را در منزل تهیه می می کنند. در مطلب زیر طرز تهیه این شیرینی آورده شده است:

مواد لازم برای تهیه سوهان عسلی بادامی:
شکر: یک دوم پیمانه
عسل: ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
آب: نصف قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: غلیظ یک دوم قاشق چایخوری
خلال بادام: یک دوم پیمانه
خلال پسته برای تزئین: .به میزان لازم

نکته:
نکته ۱: لطفاً مواد را چند برابر نکنید مخصوصاً کسانی که برای بار اول تصمیم به درست کردن سوهان دارند تا نتیجه مطلوب به دست آید.
نکته ۲: درست کردن سوهان کمی تجربه می‌خواهد ممکن است بار اول راضی نباشید ولی تجربه کسب می‌کنید.
نکته ۳: ریختن مواد را در سینی با سرعت انجام دهید تا مواد سفت نشود اگر هم سفت شد کمی روی حرارت قرار دهید تا روان شود.

طرز تهیه سوهان عسلی بادامی:
آب را با شکر مخلوط کنید (این مقدار آب برای حل شدن شکر نیست و بیشتر از این هم نیازی نیست). عسل و روغن را اضافه کنید.همه را درون ظرفی ریخته روی حرارت زیاد قرار دهید و مرتب هم بزنید تا شکر حل شده و مواد طلایی رنگ شود. سپس شعله اجاق گاز را کم کرده خلال بادام و زعفران اضافه کنید و مرتب به هم بزنید تا خلال بادام سرخ شده و سوهان به رنگ دلخواه برسد. در این مرحله اگر مواد زیاد روی حرارت بماند می‌سوزد و مزه تلخی به خود می‌گیرد و اگر زود از روی حرارت بردارید موقع خوردن، سوهان به دندان می‌چسبد. مراقب باشید که رنگ زعفران باعث نشود که زود از روی حرارت بر دارید. برای اینکه زمان درست شدن آن را متوجه شوید ظرف آب سردی که یخ دارد کنار خود داشته باشید کمی از مواد را داخل آن بریزید و تست کنید سوهان باید کاملاً شکننده باشد. پس از آن ظرف را از روی حرارت برداشته با کمک قاشق از مواد به اندازه دلخواه درون سینی رویی یا مسی ریخته و بلافاصله از خلال پسته برای تزئین استفاده کنید. پس از اینکه کاملاً سرد شد از سینی جدا کرده و در ظرف در دار که کاملاً بسته می‌شود (برای جلوگیری از نم‌دار شدن سوهان) قرار داده و برای مدت طولانی درون یخچال نگهداری کنید.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.