بهترین زمان ورزش کردن

خیلی از افراد هستند که برای ورزش کردن امروز و فردا میکنند و فقط میگویند که ورزش را فقط صبح ها انجام داد. آیا این واقعا درست است؟ افراد بسیاری هستند که عصر ها ورزش کرده و یا حتی به باشگاه میروند و ورزش را فقط مخصوص عصر میدانند. حال باید چه کرد آیا باید صبح ورزش کرد یا عصر؟ این سوالی است که برای اکثر ما انسان ها به وجود می آید که هم اکنون جواب آن را در این مقاله به شما میگوییم.

فواید ورزش صبحگاهی
بر اساس پژوهشی که در دانشگاه آپالاچیان در کارولینای شمالی انجام شده است، ورزش صبح گاهی باعث کاهش فشار خون و بهبود خواب شبانه میشود. در این پژوهش، تاثیر ورزش روی فشار خون توسط دکتر اسکات کولییر و همکارانش بررسی شد. پژوهشگران سطح فشار خون و الگوی خواب عده ای از مردان و زنان ۴۰ تا ۶۰ ساله را برای مدتی زیر نظر گرفتند. این عده میبایست سه وعده ی ۳۰ دقیقه ای در هفته در سه زمان ۷ صبح، یک بعد از ظهر، ۷ غروب تمرینات ورزشی ملایم انجام میدادند.

پژوهشگران در کمال شگفتی مشاهده کردند که ورزش ۷ صبح با ورزش یک بعد از ظهر و ۷ غروب در کاهش فشار خون و بهبود خواب موثرتر است. نتایج پژوهش فوق حاکی از کاهش ۱۰ درصدی فشار خون عده ای بود که در ساعات اولیه صبح ورزش کرده بودند. مشاهده شد که این فشار خون در طول روز دوام داشته است.این دسته از شرکت کنندگان در پژوهش علاوه بر خواب طولانی تر و چرخه خواب با کیفیت تر در شب، ۲۵ درصد افت فشار خون شبانه داشتند.

سازوکارهای فیزیولوژیکی مولد این تغییرات هنوز شناخته نشده است، با این حال پژوهشگران به خوبی میدانند که چنانچه به کاهش فشار خون احتیاج دارید یا میخواهید کیفیت خوابتان را بهبود ببخشید، احتمالا ۷ صبح زمان منسب تری برای ورزش کردن شماست. پس اگر در معرض بیماریهای قلبی قرار دارید، به فشار خون بالا دچار هستید یا از اختلالات خواب رنج میبرید، خودتان را به ورزش صبحگاهی منظم عادت دهید. البته ناگفته نماند ورزش بعد از ساعت کاری نیز فواید متفاوت دیگری دارد که در ادامه مرور میکنیم.

فواید ورزش بعد از ساعت کاری
بر اساس پژوهشی که در مرکز تحقیقات شیکاگو انجام شد، پژوهشگران دریافتند افرادی که بعد از ساعت کاری ورزش میکنند در مقابله با کسانی که ورزش صبحگاهی را انتخاب کرده اند، تناسب اندام بهتری دارند. در این پژوهش، ۴۰ مرد سالم ۲۰ تا ۳۰ ساله به ۵ گروه تقسیم شدند. چهار گروه در یکی از زمان های صبح بعد از ظهر و غروب تمرینات ورزشی سنگین انجام دادند و گروه پنجم در هیچ فعالیت ورزشی شرکت نکردند. پژهشگران سپس از همه شرکت کنندگان در پژوهش نمونه خون گرفتند تا سطح هورمون های کورتیزول و تیروتروپین خونشان را بسنجند.

نتایج نشان داد سطح این دو هورمونی که از غدد درون ریز ترشح میشوند در عده ای که هنگام غروب یا اواخر شب ورزش کرده بودند به مقدار قابل توجهی افزایش یافت. همچنین مشاهده شد که گلوکز خون این افراد افت کرد. به گفته ی دکتر اورفو باکستون پژوهشگر ارشد این مطالعه، افزایش کورتیزول و تیروتروپین و کاهش گلوکز یعنی اینکه سوخت و ساز بدن به خوبی با تمرینات ورزشی منظم سازگار شده است. از این رو، شاید بد نباشد که زمان ورزش کردنتان را از اول صبح به بعد از ساعت کاری تغییر دهید.

نتیجه
جان تروئر یکی از مدیران فنی واحد تربیت بدنی دانشگاه کنتکی میگوید که ورزشکاران حرفه ای این مجموعه صبح ها آموزش فنی میبینند و بین ساعت ۴ تا۶ میباید تمرینات ورزشی سنگین انجام دهند. تروئر تاکید میکند که این نسخه به درد همه جور آدمی نمیخورد، چون بعضی از ما صبح ها و بعضی دیگر در اواخر روز پر انرژیتر هستیم. پس اینکه چه زمانی برای ورزش کردن مناسب تر است دقیقا به انتخاب شخصی خود فرد بستگی دارد. پیشنهاد میکنیم قبل از اینکه ساعت خاصی از برنامه پرمشغله روزمره تان را به ورزش کردن اختصاص دهید، ابتدا با خودتان فکر کنید هدفتان از ورزش کردن چیست. چنانچه به این نتیجه رسیدید که میخواهید سلامت قلب تان را افزایش دهید و خواب شبانه روزی با کیفیت تری داشته باشید، ورزش صبحگاهی را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال تناسب اندام بهتر و دوری از بیماری های مرتبط با گلوکز بالا مثل دیابت هستید، پیشنهاد میکنیم به ورزش بعد از ساعت کاری در هنگام غروب فکر کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.