طرز تهیه کالباس گوشت خانگی

مواد لازم برای تهیه کالباس گوشت خانگی:
مخلوط گوشت گوسفند و گوساله: ۳۷۵ گرم
قارچ: به مقدار لازم
هویج: به مقدار لازم
فلفل قرمز: به مقدار لازم
پسته: به مقدار لازم
پودر تخم شنبلیله: ۱/۴ قاشق چای خوری
روغن مایع: ۲ قاشق سوپ خوری
پودر تخم رازیانه: ۱/۴ قاشق چای خوری
پودر زنجبیل: ۱/۴ قاشق چای خوری
پودر موسیر: ۱ قاشق چای خوری
پودر سیر: ۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاه: ۱/۳ قاشق چای خوری
نشاسته: ۱.۵ قاشق سوپ خوری
شیر خشک: ۱/۲ قاشق چای خوری
شکر: ۱/۲ قاشق چای خوری
نمک: ۲ قاشق چای خوری
تخم مرغ: ۱ عدد

طرز تهیه کالباس گوشت خانگی:
ابتدا گوشت را شسته و خوب خشک کنید و بعد آن را ۲ بار چرخ کرده و خوب ورز دهید بعد داخل نایلون ریخته و به مدت زمان  ۱ ساعت داخل فریزر بگذارید تا کمی یخ بزند. ادویه هایتان اگر درسته است با آسیاب پودر کرده، آماده بگذارید.
حالا گوشت را که حالت یخمکی دارد را در یک ظرفی گذاشته، ورز دهید تا کاملا چسبندگی پیدا کند. سپس نمک را اضافه کرده و به خوبی آن را ورز دهید. سپس ۳۰ میلی از آب و یخ پودر شده را داخل گوشت ریخته و مجددا آنقدر ورز دهید تا به خورد گوشت برود. در ادامه تخم مرغ را اضافه کنید و ورز دهید. پس از این مرحله روغن و باقی آب یخ را اضافه کرده و آنقدر ورز دهید تا گوشت خودش را بگیرد. و اما در مرحله آخر تمام مواد خشک و ادویه ها را بریزید و به خوبی مخلوط کرده و ورز دهید. تمام مراحل فوق را میتوانید با میکسر یا غذا ساز هم انجام دهید. اگر از مواد اضافه مانند پسته، قارچ و فلفل یا… استفاده می کنید زمانی درون مایه بریزید که مخلوط کردن شما تمام شده و از داخل غذا ساز به ظرف دیگر منتقل کرده اید و یا آخر ورز دادن با دست به ظرف اضافه کنید.
در مرحله آخر شما ۲ کار میتوانید انجام دهید:
ابتدا مخلوط را داخل چرخ گوشت بریزید و اگر از بسته بندی مخصوص سوسیس استفاده میکنید سر مخصوص سوسیس را روی چرخ سوار  کرده و مخلوط را داخل آن قرار دهید (کالباس را ریز و به شکل سوسیس تهیه کنید). بعد از اتمام کار ژامبون ها را به اندازه دلخواه نخ ببندید تا مانند ژامبونهای آماده قطعه قطعه بشود سپس به همراه آب داخل قابلمه ریخته و روری حرارت قرار دهید دقت کنید که نباید آب داخل ژامبون برود باید خیلی محکم آن را بسته باشید تا در حین گرم شدن آب ژامبونها نیز به  تدریج پخته شوند. بعد از جوش آمدن به مدت ۱۵ دقیقه دیگر آنها را بپزید. بعد این مدت ژامبونها را داخل آب یخ قرار دهید تا کاملا خنک شوند. و به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال بگذارید.

روش دوم:
بعد از میکس کردن گوشت و مخلوط کردن آن با فلفل و پسته یک تکه فویل بزرگ را بر روی میز یا سطح کارتان باز کنید و گوشت را روی قسمت بالای آن قرار دهید. با دست چرب شده آن را به صورت رول شکل دهید.کوچک یا بزرگ دست خودتان است، سپس گوشت را با فویل رول کنید و محکم بپیچید و سر آن را مانند شکلات بپیچید و محکم کنید.
رولهای آماده را داخل بخار پز بگذارید و ۱ ساعت و نیم بپزید و یا می توانید بر روی گاز با یک آبکش بخار پز درست کنید و رولها را بپزید.
بعد پخت رولها را داخل کیسه فریزر گذاشت و مقدار زیادی یخ خرد شده روی آن بریزید تا ژامبونهاخنک شوند. سپس آنها را داخل یخچال بگذارید ۲۴ ساعت بماند و بعد رول را باز کنید و برش دهید.

سایر نکات:
شما میتوانید از قارچ، هویج، پسته، بادام یا هر افزودنی دلخواه دیگری در مرحله آخر استفاده کنید اما سعی کنید همین ادویه ها را داخل ژامبون بریزید تا خوشمزه تر شود.
دقت کنید که برای منسجم شدن کالباس رول ها را محکم بپیچید و سر آنها را هم خوب و محکم بپیچید.
آب و یخ پودری را می توانید با گوشت کوب برقی درست کنید و یا آب را بگذارید داخل فریزر و به مرحله یخ زدن که رسید بیرون بیاورید و هم بزنید و دوباره داخل فریزر بگذارید تا یک حالت آب و یخ درست شود (مثل یخ در بهشت).
در مرحله ورز دادن اگر دیدید مایه کمی شل است می توانید کمی نشاسته به آن اضافه کنید.
از همین مواد می توانید کالباس مرغ هم درست کنید فقط به میزان گوشت از مرغ استفاده کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.