توافقات مالی زوجین قبل از ازدواج

توافقات پیش از ازدواج ضامن سلامت رابطه زناشویی است. هرچقدر بیشتر درباره موضوعات رایج زناشویی حرف بزنید و درک بهتری پیدا کنید زندگی بهتری خواهید داشت. هر توافق پیش از شروع زندگی احتمال جدایی، اختلاف و درگیری‌های آینده را کم می‌کند.

یکی از توافقات پیش از ازدواج موضوع پول در زندگی زناشویی است. شما و طرف مقابلتان باید درباره مسائل مالی درست و واضح حرف بزنید، پنهان کاری نکنید. توقعات و نیازهای مادیتان را مطرح کنید و با صداقت درباره آنچه می‌توانید در این رابطه هزینه کنید حرف بزنید. مطمئن باشید هر چقدر راستگوتر باشید در دوران نامزدی، عقد و ازدواجتان آرامش بیشتری خواهید داشت.

منتظر آینده نباشید. حرف‌هایتان را زود مطرح کنید. منتظر نشوید تا یک هفته قبل از مراسم عقد درباره توافقاتتان گفت‌وگو کنید. صبر نکنید تا به این توافقات در طول زندگی مشترک برسید. فکر نکنید که توقعات شما باید در طول زندگی و با مقتضیات زمان مطرح شود همسرتان حق دارد پیش از ازدواج شما و خواسته‌هایتان را بشناسد. بهترین دوران برای مطرح کردن توقعات مالی همان دوران نامزدی است. دروغ نگویید سعی نکنید در این دوران خودتان را پولدارتر یا قاتع‌تر از آنچه هستید نشان بدهید. شاید برای شما سخت باشد که همسر آینده‌تان را بشناسید و بی‌مقدمه درباره مسائل مالی صحبت کنید. از یک برنامه تلویزیونی، یک فیلم، یک خبر روزنامه و مسائل زناشویی یکی از اطرافیان استفاده کنید و به این بهانه هم رویکرد خودتان و هم شریک زندگیتان را مطرح کنید. این جمله برای شروع یک گفت‌و‌گو مناسب است: «همیشه برای من عجیب بود که چرا دوستم پیش از ازدواج درباره این مسأله با همسرش حرف نزده حالا دوستم در موقعیت سختی قرار گرفته است. تو چه فکر می‌کنی؟»

تصمیم با شماست آیا شما نیاز به چنین توافقاتی دارید یا نه. همیشه قوانین و راهکارهایی درباره موضوع ازدواج و طلاق شنیده‌اید. آیا شما در مورد مسائل مالی به قانون فقه و عرف جامعه توجه می‌کنید یا علاوه بر آنها ایده‌ها و نظرات خاص خودتان را دارید؟ شما بخوبی می‌دانید که قانون در مورد نفقه، مهریه و تقسیم اموال در دوران زندگی، طلاق یا مرگ چه می‌گوید (اگر نمی‌دانید من توصیه می‌کنم حتماً در این زمینه با حق و حقوق خودتان آشنا شوید) اما شاید شما بخواهید توافقات خاص خودتان را داشته باشید. مثلاً چون هر دو کار می‌کنید توقع داشته باشید اموال عادلانه تقسیم شود. یا به نظر شما این درست باشد که اموال در صورت خیانت یا جدایی قانع‌کننده بین هر دو تقسیم شود. هر یک از این موارد را پیش از ازدواج مطرح کنید با هم به توافق برسید:

آیا خانه، مغازه یا زمین را جزو اموال مشترک به حساب می‌آورید و توقع دارید سهم‌تان را بگیرید؟

آیا در مسائل مالی با همسرتان به یک اندازه شریک هستید و باید سود خودتان را دریافت کنید؟

آیا همسرتان در ارث شما شریک است؟

اگر از ازدواج قبلی فرزندی داشته باشد سهم او را از اموال چگونه مشخص می‌کنید؟

اگر یکی از شما موقعیت مالی بهتری داشته باشد از همسرتان چه توقعی دارید؟

آیا معتقدید که باید هزینه‌های تحصیلی همسرتان را پرداخت کنید؟

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.