هشت راه مراقبتی برای پیشگیری از ترک پوست

ترک‌های پوست خطوطی روی پوست هستند که بر اثر نازک شدن، شکنندگی و از دست رفتن کلاژن و قابلیت ارتجاعی پوست ایجاد می‌شوند. برای بعضی از افراد ترک‌های پوست به مرور زمان کمرنگ می‌شود. برای بعضی‌ها هم، رنگ اسکارها فقط با جراحی و لیزرکمرنگ می‌شود. برای رنگین پوست‌ها ترک‌ها و اسکارهای پوست می‌تواند به مرور زمان بدتر شود. بنابراین بهتر است در ابتدا مانع ایجاد این ترک‌های پوست شوید.حفظ سلامتی پوست و تغذیه مناسب خیلی وقت‌ها می‌تواند به تولید کلاژن بیشتر کمک کند و مانع ایجاد ترک‌های پوست ‌شود.

آب رسانی به پوست: برای حفظ رطوبت بدن باید به اندازه کافی نوشیدنی‌های سالم استفاده کنید. رطوبت قابلیت ارتجاعی پوست را بیشتر می‌کند. نوشیدن آب به طور کلی برای سلامت پوست و بدن ضروری است.با اضافه کردن چند تکه میوه به آب و خوردن میوه‌های آب دار می‌توانید رطوبت پوست را فراهم کنید.

کافئین کمتر، پوست بهتر: اگر می‌توانید کمتر کافئین مصرف کنید یا اصلا آن را حذف کنید. کافئین باعث از دست رفتن آب بدن و پوست می‌شود و پوست را مستعد ترک می‌کند، به جای کافئین چای سبز بنوشید. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان و مواد ضد عفونی است و مانع از دست رفتن کلاژن می‌شود و نرمی پوست را حفظ می‌کند و شفایی برای زخم‌های پوستی است.

خوردنی‌های مفید برای پوست: ویتامین‌های آ، سی، زینک و پروتئین برای پوست سالم ضروری است. کمبود ویتامین‌ها؛ یعنی از دست رفتن قابلیت ارتجاعی پوست.ویتامین آ برای بازسازی پوست لازم است. هرچقدر کلاژن‌های پوست بیشتر باشند توانایی پوست در محافظت از ایجاد ترک‌های پوستی بیشتر می‌شود. کمبود ویتامین آ باعث خشکی و ضعف پوست می‌شود و شکنندگی پوست را بیشتر می‌شود. پوست خشک بستر ایجاد ترک است.ویتامین سی، برای سنتز پروتئین و تولید کلاژن لازم است و به درمان زخم‌ها کمک می‌کند. کیوی، بلوبری، سیب زمینی، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، پرتقال، لیمو و توت فرنگی و کلم بروکلی منبع ویتامین سی هستند.ویتامین ای نیز آنتی اکسیدانی برای محافظت از پوست است. بادام‌ و دانه‌های گیاهی همگی حاوی ویتامین ای هستند.زینک نیز در تولید کلاژن موثر است. کمبود زینک مانع تولید کلاژن می‌شود. گوشت بیف، غذاهای دریایی و لبنیات منابع زینک هستنند.

رطوبت کافی برای پوست: از روغن‌ها و لوسیون‌های مخصوص ماساژ برای مرطوب کردن پوست بعد از دوش یا حمام استفاده کنید. بهترین روغن‌های ماساژ روغن زیتون و بادام شیرین، آواکادو و جوجوبا و روغن جوانه گندم است. عده‌ای گمان می‌کنند ماساژ به تنهایی برای پیشگیری از ترک‌های پوستی کافی است اما اثر این کار با استفاده از روغن چند برابر می‌شود. دوبار ماساژ در هفته به گردش خون و تولید سلول‌های جدید پوستی کمک می‌کند. رطوبت رسانی و آب رسانی به پوست جلوی خارش پوست و ایجاد ترک‌های احتمالی را می‌گیرد.

مضر بودن تغییر وزن: اینکه دائما وزن‌تان کم یا زیاد شود عاملی برای ایجاد ترک پوست است. یک رژیم غذایی مناسب را پیگیری کنید تا با پرخوری یا کم خوری زیاد پوست دچار کشیدگی نشود. تغییر وزن به کلاژن و الاستین آسیب می‌رساند و قابلیت ارتجاعی پوست را از بین می‌برد و باعث ایجاد شکستگی و خشکی غیرقابل درمان می‌شود.

ورزش روزانه: نیم ساعت در روز ورزش کنید تا با تعریق، گردش خون بیشتر پوست را تنگ‌تر و سفت‌تر کنید. هرچقدر پوست کمتر کشیده شود احتمال ایجاد ترک‌های پوستی هم کمتر می‌شود. ورزش همچنین در تناسب اندام موثر است و با ثابت نگه داشتن وزن از کشیدگی پوست پیشگیری می‌کند.

ضد آفتاب فراموش نشدنی: قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث خشکی و برجسته شدن ترک‌های پوست می‌شود. هرچقدر لکه‌ها، اسکارها و ترک‌های پوستی کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند احتمال بهبودشان بیشتر است. اگر در آفتاب قرار می‌گیرید ضد آفتاب را فراموش نکنید.

سیگار ممنوع: سیگار عاملی برای تحریک و آسیب به بافت‌ها و سلول‌های پوستی است. اگر ظرفیت ایجاد ترک‌های پوستی را در خودتان می‌بینید و همینطور پوست‌تان به سختی درمان می‌شود سیگار را کنار بگذارید تا این وضعیت تشدید نشود.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.