چرا بیشتر افراد پشت میزنشینی را شغل می‌دانند؟

در حالی که امروز نگاه جامعه به مقوله اشتغال به‌گونه‌ای است که شغل را در پشت میزنشینی و جذب افراد در سازمان‌ها و ادارات دولتی می‌بینند اما کارشناسان تاکید دارند که برای تغییر این دیدگاه ابتدا باید تفکر کارآفرینی در میان نوجوانان و جوانان شکل بگیرد و مفاهیم کار و کارآفرینی در آنها بارور شود.

بی‌تردید کارآفرینی، جوامع را پویاتر، ایده‌های نوآورانه را شکوفاتر و سرنوشت نسل‌های آینده را روشن‌تر می‌سازد. از این‌رو لازم است نوجوانان و جوانان پیش از ورود به بازار کار با فضای واقعی کسب‌وکار آشنا شوند و در جهت افزایش مهارت‌های خود گام بردارند تا آینده شغلی بهتری داشته باشند. در این راستا وزارت کار ایده‌ها و برنامه‌های مختلفی را به‌منظور توسعه و ترویج کارآفرینی در کشور، آشنایی نسل جوان با فرهنگ کار و گسترش مهارت‌آموزی در بنگاه‌ها، دانشگاه‌ها و صنایع دنبال می‌کند که اجرای این برنامه‌ها می‌تواند بخش اعظمی از نیاز بازار کار و دغدغه دانش‌آموختگان برای ورود به فضای کسب‌وکار را برطرف کند. از این رو دولت باید به سمت ارتقای کیفی و کاربردی این مراکز رفته و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در جهت اشتغالزایی استفاده کند تا هم کارجویان و دانش‌آموختگان ماهری وارد بازار کار شوند و هم نتیجه آموزش‌ها در بخش آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای در بازار کار اثرگذار باشد.

برخی کارشناسان بر این باورند که روحیه کارآفرینی بین جوانان کمرنگ شده و برای حل این مساله باید فرهنگ کار و بهره‌وری نیروی کار با آموزش و مهارت و تخصص پیوند بخورد و مهارت‌آموزی به شکل عملی در میان نسل جوان کشور به وجود‌ آید. اما در مقابل برخی کارشناسان حوزه کار معتقدند قبل از راه‌اندازی مراکز کارآفرینی باید ارتباط بین کارجویان و بدنه بازار کار برقرار شود. در همین زمینه یک کارشناس حوزه کار معتقد است: «در طول دو دهه گذشته اقدامات متعددی از سوی دولت‌ها در زمینه کارآفرینی و مهارت‌آموزی نیروهای کار صورت گرفته است و توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و شکل‌گیری مراکز علمی کاربردی تا حد زیادی به تحقق این امر کمک کرده است بنابراین با توجه به ایجاد توسعه کمی این مراکز، دولت از این پس باید توان خود را در جهت کیفی‌سازی این دو بخش به کار گیرد.» وی با استقبال از ایجاد مراکز کارآفرینی در مدارس و دانشگاه‌ها می‌افزاید: مراکز خدمات کارآفرینی می‎توانند در تمام دانشگاه‎ها، دبیرستان‎ها، اتحادیه‎ها و انجمن‎های صنفی ایجاد شوند و درباره برنامه‌های کارآفرینی و طرح‌های کسب‌وکار به بحث و گفت‎وگو بپردازند.»

تحلیلگران بازار کار می‌گویند: «نگاه غالب جامعه به مقوله اشتغال، پشت میزنشینی است و تغییر ذهن افراد جویای کار از پشت میزنشینی به کارآفرینی با شرایط موجود کمی دشوار است با این حال تاکید دارند که اگر کارآفرینی از سنین پایین نهادینه شود و مدارس و دانشگاه‌ها به مراکز مشاوره شغلی و کارآفرینی مجهز باشند، می‌توانند دانش‌‌آموزان و دانشجویان را در مسیر انتخاب شغل آماده کنند و ذهن آنها را از پشت میزنشینی صرف به سمت فعالیت‌های کارآفرینانه سوق دهند.»

منبع: ایسنا

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.