نگاهی به مراسم مردم قزوین در فهرست آثار ملی

جشن فندق
«الموت» از مناطقی است که بیشتر به کشت فندق اختصاص دارد. در بسیاری از روستاهای این ناحیه، در اواسط مرداد ماه جشن فندق برپا می شود. اهالی روستا در روز معینی با هم به مزارع می روند. در ابتدا شخصی به خواندن اشعاری بیشتر به صورت بداهه می پردازد و دیگران تکرار می کنند. سپس همه شروع به چیدن فندق می کنند. دوشیزگانی که نامزد شده اند، برای همسران خود از هسته فندق گردنبند درست می کنند و به آن «گلوانه» می گویند. آن ها این گردنبند را در فصل زمستان به شوهران خود هدیه می دهند.

پنجاه به در
هر ساله بعد از ظهر روز نوزده اردیبهشت، پنجاهمین روز سال، از زمانی که زهر آفتاب ظهردم گرفته می شود، مردم قزوین منازل خود را ترک می کنند و به مصلای شهر می روند. این مصلا در میان باغهای جنوب شرقی شهر واقع شده است در گذشته در این مکان یک آب انبار و یک مسجد وجود داشته که تنها بخشی از آب انبار آن به جا مانده است.

کشتی پهلو به پهلو
این نوع کشتی که از قدیمی ترین انواع کشتی محسوب می شود هنگام مراسم عروسی انجام می گیرد. بدین صورت که دو نفر در کنار یکدیگر به پشت می خوابیدند و پاهای خودر را (دو پای مخالف که در کنار یکدیگر هستند) به هم گره می کردند و شروع به زور آزمایی می کردند. شخصی که دارای نیروی بیشتری بود می توانست پای رقیب خود را زود تر از زمین بلند کند و حریف خود را از جای حرکت بدهد متاسفانه این کشتی امروزه به فراموشی سپرده شده است.

سیاه بَبو و سفید بَبو
مراسم “سیاه بَبو و سفید بَبو” یکی از مراسم سنتی منطقه الموت در روستای گازرخان است که در ابتدای سال نو اجرا می‌شود و موضوع آن تقابل سال کهنه با سال نو است که در این نمایش مردم نیز به دو گروه تقسیم شده گروهی طرفدار سیاه (سال کهنه) و گروهی طرفدار سفید (سال نو) و دختری که باید با یکی از این دو نفر ازدواج کند و ماجرا با کشمکشی که در بین آن‎ها برای ازدواج با دختر زیبا ایجاد می‌شود در نهایت به پیروزی سفید بَبو می‌انجامد و با ازدواج آن دو بهار آغاز می‌گردد.

مراسم سیزدهم محرم (سوم امام)
این مراسم که ویژه بانوان می باشد، به عنوان یکی از آیین های مذهبی استان قزوین هر ساله در روز موسوم به ˈسوم امامˈ برگزار می شود. صدها تن از بانوان شرکت کننده دراین مراسم معنوی، با حمل نمادین پیکرهای شهدای کربلا و با در دست داشتن بیل و کلنگ و یاحسین گویان از مسجد ˈعلی اکبرˈ به سوی حسینیه ˈآقاسیدجمالˈ حرکت کردند. این عده از دوستداران اهل بیت (ع) پس ازعزاداری در حسینیه آقاسید جمال، پیکر شهدا را به سمت امام زاده حسین (ع) حرکت داده و در آیینی ویژه به صورت نمادین تدفین می کنند.

مراسم سمنو پزان
قبل از فرا رسیدن نوروز، از اعمالی که کم و بیش در گوشه و کنار مناطق مختلف ایران به چشم می خورد، مراسم سمنوپزان است. پختن سمنو با آداب خاصی انجام می شود و ˈآیین سمنوپزانˈ نه تنها برای درست کردن یکی از عناصر سفره هفت سین عید نوروز است، بلکه نذری برای برآورد شدن حاجات نیز به شمار می رود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.