گذری بر شخصیت های محوری سریال های مشهور شرق آسیا

شخصیت های محوری مجموعه های داستانی محصول آسیای جنوب شرقی که طی سه دهه گذشته از تلویزیون روی آنتن رفته، یکی از دلایل برقراری ارتباط این کارها با مخاطب لقب گرفته است. شاید در پرونده این هفته «قاب کوچک» که همزمان شده با پخش «دونگ ئی» به عنوان آخرین کار کره ای ارائه شده از سیما یکی از بهانه های آن بوده، جای مرور بر این کاراکترهای خاطره انگیز خالی از لطف نباشد.

● کاپیتان کاکرو مجموعه پویانمایی «فوتبالیست ها»
این مجموعه انیمیشن، چهره به یاد ماندنی کم نداشت. «فوتبالیست ها» نام یک مجموعه به طراحی نوریاکی ناگایی بود که بین سال های میانی دهه هشتاد میلادی در مجله کروکرو در ژاپن منتشر می شد و در ادامه بر اساس آن یک مجموعه انیمیشن ۲۶ قسمتی توسط استودیو پیروت تولید شد.کاپیتان کاکرو قهرمان اصلی این مجموعه انیمیشن که در بخش اول این سریال در مقابل قهرمان کل آن «واکاشی زوما» می ایستاد و هر دو با هم یک روحیه رقابتی را به مخاطب منتقل می کردند. در بخش دوم این سریال این دو شخصیت در یک تیم فوتبال به یکدیگر پیوستند تا در مقابل تیم های دیگر قرار بگیرند. این سریال بارها از سیما پخش شد. در حالی که کماکان عده ای از منتقدان بر این عقیده اند که صحنه های کشدار آن برای یک مسابقه فوتبال جذاب نیست و نمی تواند مخاطب پرجنب و جوش کودک را آن گونه که شایسته است با خود همراه کند.

● اوشین مجموعه تلویزیونی «سال های دور از خانه»
«سال های دور از خانه» تولید شده در اوایل دهه ۸۰ میلادی توسط ان اچ کی. اوشین تانوکورا قهرمان اصلی این مجموعه که در سنین پیری خاطرات زندگی سختش از کودکی تا بزرگسالی را تعریف می کند، خیلی زود به یک شخصیت پرطرفدار تلویزیونی در دهه ۶۰ جامعه خودمان بدل شد. این سریال از سال ۱۳۶۵ در ایران پخش شد و تاثیر فرهنگی زیادی در جامعه آن روز ایران بر جا گذاشت، زیرا آن سال ها اواسط جنگ تحمیلی بود و مردم با موقعیت شخصیت اصلی آن سریال همذات پنداری می کردند.

● ایکیو سان مجموعه تلویزیونی «ایکیو سان»
ایکیو ـ سان شاید یکی از موفق ترین انیمیشن های آسیای شرقی باشد که طی سه دهه اخیر از تلویزیون پخش شده است. داستان این انیمیشن الهام گرفته از زندگی یک شخصیت واقعی است که اواخر دهه ۷۰ و اوائل دهه ۸۰ میلادی در کانال آساهی ژاپن و نزدیک به ۳۰۰ قسمت پخش شد و در دهه ۶۰ نیز کودکان ایرانی با این مجموعه و قهرمان اصلی اش (ایکیو ـ سان) ارتباط برقرار کردند. ایکیو ـ سان شخصیتی قابل باور برای کودکان بود و این مجموعه توانست در آن سال ها موفق عمل کند. کودکان تا مدت ها به سبک ایکیو ـ سان می نشستند و برای تفکر از او تقلید می کردند.

● هانیکو مجموعه تلویزیونی «داستان زندگی»
مجموعه ای که در دهه ۷۰ روی آنتن شبکه دو سیما رفت. هانیکو شخصیت محوری آن که با سرسختی موفق به ادامه تحصیل شده و به عنوان اولین خبرنگار زن ژاپنی به استخدام یکی از روزنامه های آن دوران درمی آید، مورد توجه مخاطب قرار گرفت. هانیکو پس از اوشین و به فاصله کوتاهی از شبکه دو پخش شد و به همین دلیل توانست مخاطب را بخوبی با خود همراه کند، زیرا داستان آن هم سختی های یک زن را روایت می کرد و برای بیننده ایرانی جذاب بود.

● گرو مجموعه تلویزیونی «از سرزمین شمالی»
این مجموعه تلویزیونی ژاپنی هم داستان مردی به نام گرو است که پس از جدایی از همسرش همراه با دختر و پسرش از توکیو به زادگاه مرد در جزیره شمالی ژاپن، هوکایدو برگشته و زندگی جدیدی را شروع می کنند. سریال با نامه هایی که پسر به مادرش می نویسد و در خود سریال، پسر با لکنت زبان آنها را می خواند، دنبال می شود. سرزمین شمالی با ساختار متفاوت و دور از فضای شهری توانست بیننده را با خود همراه سازد؛ مشکلات مردی که از شهر به روستا پناه آورده و به دنبال آرامش است و مسئولیت دو فرزند را در شرایط روستا بهعهده دارد برای بیننده جذاب و دلنشین بود.

● لین چان مجموعه تلویزیونی «جنگجویان کوهستان»
«جنگجویان کوهستان» سریالی ژاپنی بود که براساس یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک چین به نام لبه آب یا شوئی خو جوئن اثر شی نایان و لو گوانجونگ ساخته شد و داستان ۱۰۸ قهرمان را نقل می کند که از سراسر چین در مکانی به نام «لیانگشان پو» گردهم آمده و علیه ظلم و فساد حکومتی قیام می کنند و جاودانه می شوند. این سریال ۲۶ قسمتی را هم شبکه ان اچ کی تولید کرده بود و در دهه ۶۰ به نام «جنگجویان کوهستان» از شبکه یک پخش شد و مورد توجه مخاطبان زیادی قرار گرفت. لین چان شخصیت اول و قهرمان داستان این مجموعه بود که برای تحقق آزادی و استقلال انسانی و خروج از دست خودکامگان، تلاش می کند. در واقع شخصیت این داستان را می توان نمادی برای پایداری و تلاش و مبارزه برای رسیدن به مقصود دانست. کارهای اکشن با صحنه های زد و خورد برای مخاطب ایرانی جذاب بوده و هست.

● یانگوم مجموعه تلویزیونی «جواهری در قصر»
«جواهری در قصر» نام سریالی تلویزیونی است که سال ۲۰۰۳ توسط کانال ام بی سی کره جنوبی تهیه شد. این مجموعه طولانی ۵۴ قسمتی براساس ماجرای واقعی زنی ساخته شده که اولین و احتمالا تنها زنی است که نامش در تاریخ به عنوان پزشک خصوصی پادشاه ثبت شده است. ماجرا در زمان سلسله جوسون می گذرد؛ زمانی که جامعه مشخصا سیستم طبقاتی دارد و سنت های مردسالارانه بر آن حکمفرماست. این دوره از تاریخ هر چند از نظر اقتصادی در وضع مساعدی به سر می برد، اما به دلیل درگیری های داخلی بر سر قدرت میان خانواده سلطنتی و دولت از ثبات سیاسی برخوردار نیست. در میانه این کشمکش و هرج و مرج، داستان زندگی دختری نقل می شود که نه از طریق داشتن ارتباط با سران قدرت بلکه از طریق بخشندگی و برخورداری از روحیه شکست ناپذیر قصد دارد لقب یانگوم بزرگ را از جانب شخص پادشاه دریافت کند.

● جومونگ مجموعه تلویزیونی «افسانه جومونگ»
«جومونگ» را در سال های اخیر می توان یکی از موفق ترین مجموعه های پخش شده از سیما ارزیابی کرد. یک سریال تلویزیونی تاریخی که اواسط دهه گذشته میلادی در شبکه کره ای ام بی سی به نمایش درآمد و با فاصله کمی در ایران با نام «افسانه جومونگ» پخش شد. «جومونگ» بنیانگذار دودمان گوگوریو است که از سال ۳۷ پیش از میلاد تا ۶۶۸ میلادی بر منچوری و بخش شمالی شبه جزیره کره حکومت می کرد.

● جانگ بوگو مجموعه تلویزیونی «امپراتور دریا»
«امپراتور دریا» نام سریالی است که در سال ۲۰۰۴ میلادی از شبکه کی.بی.اس ۲ کره جنوبی پخش شد. این سریال از تابستان سال ۱۳۸۶ از شبکه سه روی آنتن رفت. داستان سریال درباره برده ای به نام گونگ بوک بود که همراه دوستش جانگ نیون سختی های زیادی را متحمل می شود. دزدان دریایی پدرش را می کشند. بعدها او تحت تعلیم فردی به نام یوم جانگ قرار می گیرد و پس از آمادگی نسبی در هنرهای رزمی، در مسابقات انتخابی محافظان بانو جمی شرکت می کند. بانو جمی از اشراف زادگان و ثروتمندان به حساب می آید و یک تاجر سیاستمدار است. سرانجام گونگ بوک به عنوان محافظ بانو جمی به استخدام وی در می آید و… جان بوگو، دریانورد، فرمانده جنگی، استاد هنرهای رزمی و یکی از نیرومندترین سیاستمداران پادشاهی شیلا در کره بود. او چند دهه بر دریای زرد و آب های میان سواحل جنوب غربی کره و شبه جزیره شاندونگ چین تسلط داشت. مرکز ناوگان کشتیرانی او در جزیره واندو در چانگ هی جین (استان جولا در کره جنوبی) در دریای جنوب غربی قرار داشت. او مقام رسمی فرماندار دریایی چانگ هی جین را از طرف دربار شیلا در اختیار داشت.

سه مجموعه اخیر نیز با توجه به موضوع و محتوا توانست بیننده را جذب کرده و موفق عمل کند و در بهترین ساعات از شبکه سه سیما پخش شد.

حامد داراب؛ روزنامه جام جم

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.