چرا ۳۰ روز روزه می‌گیریم؟

در بین مسلمانان روزه واجب هر ساله در ماه رمضان است که تقریباً سی روز می‌شود.

دانشمندان، یک دوره روزه را سی روزه دانسته و می‌گویند در این مدّت ترکیب خون هیچ مشکلی پیدا نمی‌کند و نوری که در بعضی از روزه‌داران دیده می‌شود، یک حالت جوانی و نشاط است که از فایده‌های روزه‌داری است.

آنان اعتقاد دارند، ذخیره‌های کبدی و پروتئین خون در مردان سی درصد و در زنان بیست درصد، برای یک ماه بدن کافی است.

دکتر کارل در باره روزه می‌گوید: با روزه‌داری قند خون در کبد می‌ریزد و چربی‌هایی که در زیر پوست ذخیره شده‌اند و پروتئین‌های عضلات و سلّول‌های کبدی آزاد می‌شوند و به مّدت یک ماه روزه‌داری، آدمی دارای یک بدن تازه تعمیر شده و از سم‌ها و مواد زائد پاک می‌شود.

متخصصین دیگر، ذخایر بدنی را برای سی روز روزه داری مناسب و کافی دانسته‌اند.

دکتر ان در باره فایده‌های روزه ‌داری چنین می‌گویند:
در آغاز روزه داری، زبان باردار است، عرق بدن زیاد می‌شود، دهان بو می‌گیرد، گاه آب بینی می‌آید، همه، علامت شست‌و‌شوی کامل بدن است. پس از سه یا چهار روز، بو برطرف می‌شود، اسیداُوریک ادرار کم می‌شود و شخص احساس سبکی و خوشی می‌کند و در این حال اعضای بدن هم استراحتی دارند.

دکتر کارلو آمریکایی در مورد فایده‌های روزه می‌گوید:
روزه درمانی دراز مدّت برای این موارد است: ۱- فشار خون زیاد، ۲-گرفتگی رگ‌ها که تازه آغاز شده، ۳-گرفتگی مجاری خون، ۴-آسم قلب، ۵-آنژین قلبی، ۶- سرطان خون، ۷- امراض عصبی، ۸- (چاقی، نِقرِس، ورم مفاصل، رماتیسم)، ۹- امراض کبد، ۱۰- ورم کیسه صفرا، ۱۱- امراض معده و روده،۱۲ -یبوست مزمن، ۱۳- ورم لوزه مزمن، ۱۴-زکام‌های حلق و بینی، ۱۵-زکام‌های نای و نایژه، ۱۶-ناراحتی‌های کلیه و مثانه، ۱۷- امراض زنان (تورم لگن خاصره، اختلالات قائدگی، نازایی، یائسگی)، ۱۸- اگزما، ۱۹-دمل، ۲۰-کورک و کهیر، ۲۱-امراض چشمی، ۲۲- سر درد مزمن، ۲۳-افسردگی، ۲۴- ضعف جنسی، ۲۵- هیجان شدید، ۲۶-وسواس، ۲۷- میگرن

دکتر کارلو: روزه‌ای که اسلام واجب کرده، بزرگ‌ترین ضامن سلامت بدن است.

دکتـــر کارل (فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی) می‌گوید: لزوم روزه داری در همه ادیان تأکید شده است. در روزه ابتدا گرسنگی و بعد ضعف احساس می‌شود، ولی در عین حال فایده‌های زیادی دارد.

دکتــر فرانســوی می‌گوید: ۵/۴ درصد از بیماری‌ها از تخمیر غذا در روده‌هاست که همه با روزه اصلاح می‌شود.

‏‏دکتر تومانیاس: روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدّت معینّی از سال است و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستی است که طب قدیم و جدید توجّه خاصّی به آن دارند. به خصوص بیماری کلیه و کبد که توسط دارو نمی‌توان آنها را علاج کرد، با روزه به خوبی معالجه می‌شوند. چنانچه بهترین داروها برای برطرف کردن سوء‌هاضمه روزه گرفتن است، مرض مخصوص کبد نیز که موجب یرقان می‌گردد، بهترین راه معالجه‌اش همانا روزه گرفتن است، زیرا این مرض اغلب به دلیل خستگی کبد است.

پزشــک مشهور آمریکایی می‌گوید: سرطان از تماس زیاد میکروب‌های عفونی و سم‌های آنها با بدن به وجود می‌آید. سرطان ابتدا دمل کوچکی است که در روده یا معده می‌روید، این دمل‌ها را می‌توانیم به آسانی با یکی دو هفته روزه، معالجه کنیم.

پزشک روسی: تنها راه قطع ریشه سرطان، روزه است.

دکتری در کنگره پزشکی بغداد: در مدّت پنجاه سال که از تأسیس کلینیک می‌گذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار در این کلینیک، توسط روزه درمان شدند.

دکتر حسین جعفری: بدن انسان مانند حوضی است که غذا از طرفی وارد و از طرف دیگر خارج می‌شود؛ آنچه وارد می‌شود تازه است و آنچه خارج می‌شود از مانده‌ها و کهنه‌هاست و باید خارج شود. هم‌اکنون فکر کنید آیا کافی‌ است با چند روز روزه‌داری توقع داشت که همه موادّ غذایی فاسد جای خود را به موادّ غذایی تازه بدهند یا باید با روزه‌های متوالی به چنین نتیجه و مقصودی رسید؟

روزه گرفتن موجب پیدایش نظم در ذخایر بدنی می‌شود و از پیدایش بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. بر همین اساس، رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: «در روزه آن قدر فایده هست، که قابل شمارش نیست».

تذّکر مهم: اگر هدف از روزه این باشد که مثلاً روزه بگیرد تا در چاقی و لاغریش اثر کند و یا در قند و چربی خونش مؤثّر واقع شود، این روزه نزد خداوند ذّره‌ای ارزش و ثواب ندارد. وظیفه ی یک فرد مسلمانی که می‌خواهد روزه بگیرد، آن است که بگوید: «خدایا! می‌دانم تو حکیمی و همه دستورهایت برای خیر و سعادت ما است و می‌دانم این عمل فواید زیادی برای من و حتّی جامعه دارد، ولی من این عمل را فقط برای رضایت و خشنودی تو انجام می‌دهم» لازم نیست اینها را به زبان بگوید. همین که در دلش چنین نیتّی داشته باشد، کافی است. کسانی که دوست دارند جوانان این مرز و بوم از نظر روحی و جسمی سالم بمانند، راهی ندارند جز آن که دل‌های پاک جوانان را با دستورهای حیات بخش اسلام عزیز آشنا سازند و مسائل اسلام را با منطق برای آنان بیان نمایند.

منبع: روزنامه اطلاعات

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.