روش‌های دستیابی به آرامش روحی و روانی

دستیابی به آرامش واقعی یکی از خواسته های همیشگی بشر بوده است و دراین راستا انسان در طول تاریخ تلاشها و رنج های بسیاری را به جان دل پذیرفته است. بی شک بخش وسیعی از تلاشهای علمی بشر و کشف رازهای ناگشوده جهان طبیعت به منظور دسترسی به امکاناتی بوده است که آرامش و آسایش را برای انسان به ارمغان آورد ازسوی دیگر مطالعات آکادمیک و تحقیقات روانشناسی پیرامون آرامش و اضطراب و عوامل و موانع هریک بخش قابل توجهی از پژوهش های علوم انسانی را به خود اختصاص داده است.

روش‌های دستیابی به آرامش روحی و روانی

داشتن خواب کافی و پیوسته
۸ ساعت خواب شبانه عمیق و پیوسته نه تنها موجب بهبود خلق فرد می‌شود، بلکه به طور مستقیم نیز باعث استراحت مغز و عملکرد بهتر آن خواهد شد. این مورد به‌ویژه در مورد سالمندان از اهمیت خاصی برخوردار است، چون اغلب به دلایل مختلف ممکن است دچار اختلال در کمیت و کیفیت خواب شوند که باید بموقع تشخیص داده شود و تحت کنترل درآید.نکته مهم در هنگام خواب این است که به هیچ وجه سر را نپوشانید، چون افزایش تجمع CO2 و کاهش اکسیژن اثرات مخربی بر مغز دارد.

ماساژ
یکی از تکنیک‌های موثر ریلکسیشن یا آرام‌سازی است و از طرفی به طور مستقیم نیز باعث بهبود خواب، کاهش اضطراب، شل شدن عضلات و بهبود جریان خون از جمله گردش خون مغزی می‌گردد؛ به‌ویژه اگر با روغن‌های معطر انجام شود، بسیار مؤثر خواهد بود. رایجه اسطوخودوس، روغن لیموشیرین و رزماری اثرات خوبی در این زمینه دارند. بدین ترتیب ماساژ نه تنها در پیشگیری، بلکه در درمان نیز کمک‌کننده است.

بوییدن گل
پژوهش‌ها نشان داده است که بوییدن گل، عطر و بخور خوشبو باعث ایجاد آرامش، تقویت حافظه و کاهش اضطراب و افزایش کارآیی مغز خواهد شد. حتی تأثیر رایحه گل‌های مختلف متفاوت است؛ مثلا گل رز از همه تأثیر بیشتری دارد.باید توجه داشت که عطر و رایحه‌های دلپذیر جنبه فرهنگی نیز دارد؛ مثلاً در کشور ما اسپند و گلاب به عنوان رایحه‌های خوشبو مورد استفاده قرار می‌گیرند.استفاده از عطریات و بخورهای خوشبو نه فقط در پیشگیری حتی در درمان آلزایمر نیز موثر است. پزشکان معتقدند حتی اگر بیمار آلزایمری قدرت بویایی خود را از دست داده باشد، عطریات قدرت رسیدن به مغز را خواهند داشت. این موضوع قابل توجه مراکز درمانی و نگهداری سالمندان می‌ باشد.

تقویت روحیه شاد
این به معنی بی‌خیالی و سرخوشی نیست، بلکه عاملی است برای پیشگیری از افسردگی. مطالعات نشان داده افسردگی دائم موجب اختلال عملکرد سلول‌های مغزی و کوچک شدن آن می‌شود. خنده و شادی حتی در سنین بالا منجر به تولید نوعی آنزیم بخصوص و تحریکات مثبت مغزی می‌گردد. بنابراین تقویت روحیه و شادی ضمن ایجاد آرامش، رابطه مستقیم با کاهش ابتلا به آلزایمر دارد.افسردگی و آلزایمر ارتباط دوسویه با هم دارند.

روی آوردن به کارهای هنری
انجام فعالیت‌های هنری باعث از بین رفتن خستگی و کسالت و ایجاد حس خوب پس از دیدن نتیجه کار، مورد تشویق و تایید خود و دیگران واقع شدن می‌شود که همه تأثیرات مثبتی در روحیه و ایجاد آرامش روانی فرد خواهد داشت. این فعالیت‌ها می‌تواند شعر، نقاشی، موسیقی، مجسمه‌سازی، داستان‌نویسی، تئاتر و حتی آشپزی، باغبانی و کشاورزی باشد.

گوش دادن به موسیقی
از یک طرف با ایجاد روحیه شاد و آرامش در فرد و از طرف دیگر با تحریک و فعالیت مغز اثرات خوبی بر آن خواهد داشت. این تأثیر وقتی که فرد خود موسیقی بنوازد، بیشتر خواهد بود.

انعطاف پذیری
ما نمی‌توانیم همه چیز و همه کس را تغییر دهیم. گاه شرایطی در زندگی به وجود می‌آید که بر وفق مراد ما نیست و چون فقط باید سعی کنیم خود را تطبیق دهیم، خوب است توان سازگاری با شرایط مختلف را در خود تقویت کنیم. پس انعطاف‌پذیر باشید تا بتوانید با تغییرات موجود سازگار شوید و آرامش روحی روانی خود را حفظ کنید. دیگران را بپذیرید و سعی نکنید آنها را در قالب انتظارات و خواسته‌های خود شکل دهید.

داشتن زمان فراغت
برنامه‌ریزی برای داشتن زمان‌های فراغت کوتاه یا بلند جهت ایجاد آرامش در دوره‌های اوج فشار روانی بسیار حائز اهمیت است. این هم به انجام بهتر کارها کمک می‌کند، هم به داشتن روحیه‌ای آرام.

رفتن به طبیعت
هر زمان در زندگی احساس کردید وضع جسمی یا روحی خوبی ندارید، به طبیعت پناه ببرید تا آرامش خود را بازیابید. صداهای طبیعت صداهایی شفابخش هستند؛ پس بکوشید براساس برنامه‌ای منظم در زندگی روزمره زمانی را در طبیعت سپری کنید.

زندگی در زمان حال
زمان حال خود را با احساس گناه بابت گذشته و نگرانی برای آینده تلف نکنید؛ با این کار آرامش زمان حال را از دست می‌دهید؛ پس آنچه را قبلاً در زندگی رخ داده بپذیرید. در حال زندگی کنید و به آینده بیندیشید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. موسی توماج ایری می‌گوید

    در زندگی پرسرعت و پرتنش امروزی، آرامش، به گوهری نایاب می‌ماند. اما تا وقتی که دستیابی به آرامش را وابسته به شرایط بیرونی بدانیم خبری از آن نخواهد بود. زندگی به طور طبیعی با مقداری تنش و اضطراب همراه است. آگاهی از اینکه هر لحظه ممکن است بمیریم و تمام رشتۀ وابستگی‌هایمان گسسته شود زایندۀ عمیق‌ترین و معمولا پنهان‌ترین اضطراب‌های ماست که آنها را اضطراب‌های وجودی می‌نامیم. ما برای بکارگرفتن حداکثر پتانسیل‌های درونی به تمرکزی کانونی نیازمندیم و لازمه این تمرکز آن است که آرامش داشته باشیم. ایمان مذهبی همیشه راهی برای کسب آرامش درونی بوده است.

    با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرند. قرآن

    آرامش باعث می‌شود که بتوانیم تمام توجه خود را در لحظه و در کاری که مشغول آنیم حفظ کنیم.

    از آرامش و اطمینان، نیرو خواهی گرفت. انجیل

    علاوه بر دلهره‌ها و اضطراب‌های وجودی، ذهن در حالت عادی خود همواره در حال تولید افکار خودبخودی است. همیشه در ذهن ما مناظره‌ای در جریان است که تمرکز ما را مختل می‌کند.

    ذهن هیچ‌گاه درست کار نمی‌کند مگر هنگامی که در آرامش است. سنکا

    ذهن فقط در حالت آرامش و تمرکز می‌تواند دریافت‌کننده الهام و شهود باشد و خلاقیت درونی را به ظهور برساند. ما باید یاد بگیریم که ذهن را از حالت خلبان خودکار خارج ساخته و خود کنترل آن را به دست بگیریم. همان طور که قبلا گفتیم چون ذهن برای حفظ بقا طراحی شده همواره دنبال خطرات و امور منفی است و هیمن افکار منفی خود تنش و اضطراب ایجاد کرده مانع تمرکز ما می‌شود. خودآگاهی به افکار و مناظره ذهنی، باعث آرامش می‌شود.

    مراقبه بر ذهن باعث سکون و آرامش و تقویت تمرکز می‌شود.

    سکوت عاملی است که چیزهای بزرگ را به وجود می‌آورد. توماس کارلایل

    ذهن ما همیشه در حالت سکون و آرامش بالاترین بازدهی را خواهد داشت. هزار و یک عامل و افکار مزاحم همواره در پی برهم زدن تمرکز و توجه ماست. اراده عاملی است تا بتوانیم توجه خود را بر یک چیز متمرکز ساخته و هر عامل مزاحمی را کنار بزنیم. تنها در حالت تمرکز و غرق شدن در کار است که می‌توانیم خلاق باشیم و از محدوده‌های معمول فراتر برویم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.