تعبیر خواب سیمرغ

سیمرغ مرغی است افسانه ای که وجود ندارد لیکن در ادبیات بسیاری از ملت ها بخصوص کشورهای مشرق زمین زیاد از او نام برده شده و حتی اشکالی برای او قائل شده اند که غالبا مشابه و پرجلال است. دیدن سیمرغ در خواب نیکو است و رویائی میمون و مبارک محسوب می شود. اگر در خواب ببینید سیمرغی بر بام خانه شما لانه کرده جاه و جلال و شوکت و مال خواهید یافت و روزگار شما خوبترین چهره را خواهد گرفت و از این بهتر وقتی است که ببینید سیمرغی از هوا بر بام خانه شما فرود آمده یا در خانه شما مامن و ماوا گرفته است. معبران نوشته اند سیمرغ ماده زنی است صاحب جمال و جلال که به زندگی بیننده خواب تحولی دل خواه خواهد بخشید. تشخیص مادگی و نرگی سیمرغ در خواب فقط از طریق ذهن ممکن است که حس کنیم این سیمرغ ماده یا نر است. چنان چه بیماری در خواب ببیند شفا خواهد یافت و اگر وامداری این رویا را ببیند ادای دین خواهد کرد. اگر دختری دم بخت سیمرغ را در خواب ببیند شوهری دل خواه و نمونه خواهد یافت و اگر زن نازا سیمرغ در خواب ببیند صاحب فرزند خواهد شد و چنان چه پیر زن یا پیر مردی سیمرغ ببیند با نیک نامی از دنیا خواهند رفت و رستگار خواهد شد زیرا سیمرغ در خواب افراد سنین بالا نشان رستگاری است و نوشته اند که ملائک و کروبیان در قالب سیمرغ در خواب ظاهر می شوند. اگر در خواب ببینید که سیمرغ شما را به چنگال گرفت و به آسمان برد خواب ی است نیکو که می گوید جاه و مقام پیدا می کنید ولی اگر شما را از چنگال راها کند خبر از انهدام و نیستی است بعد از یک دوره رفاه و بزرگی. به هر حال دیدن سیمرغ در خواب خوب است بخصوص اگر ببیند که سیمرغ در خانه اش بچه نهاده پول و مال فراوانی تحصیل خواهید کرد و برخی از معبران نوشته اند بیننده این خواب گنج خواهد یافت ولی نیکو نیست اگر ببینید که سیمرغ در خانه شما مرد یا بچه نهاد و بچه و جوجه اش مرد.
دیدن سیمرغ، دلیل بر مرد بزرگوار خوش طبع باشد. اگر سیمرغ ماده بیند، دلیل بر زنی صاحب جاه باشد. اگر بیند سیمرغ او را بگرفت و بر هوا برد، دلیل که با بزرگی سفر کند. ابراهیم کرمانی گوید: اگر بیند سیمرغ ماده را بکشت، دلیل که دوشیزگیِ دختری را ببرد. اگر بیند سیمرغ از دست او بپرید، دلیل که زن را طلاق گوید.

جابرمغربی گوید: دیدن سیمرغ به خواب ، دلیل بر پادشاهی بود. اگر سیمرغ در خانه او فرود آمد، دلیل که پادشاهی درخانه او فرود آید. اگر بیند که بچه سیمرغ را برگرفت، دلیل که در پناه پادشاه رود.

حضرت امام جعفر صادق فرماید: دیدن سیمرغ در خواب بر چهار وجه است. اول: پادشاه. دوم: مردی بزرگ. سوم: ولایت. چهارم: زنی صاحب جمال.