تعبیر خواب سرگین

محمدبن سیرین گوید: سرگین اسب و گاو مال و نعمت است. اگر بیند سرگین بسیار دارد، دلیل که او را مال و نعمت بسیار حاصل شود و سرگینِ مردم مال حرام است. اگر بیند در بستر خویش پلیدی کرد، دلیل که مال خود را بعضی به عیال خود دهد. اگر بیند چو سرگین افکند و آن را به خاک بپوشاند، دلیل که مال خود را در زمین پنهان کند. ابراهیم کرمانی گوید: اگر بیند سرگین مردم می خورد، دلیل که مال حرام خورد و از حرام مال به دست آورد. اگر بیند به جایگاه مجهول سرگین افکند، دلیل که مال خویش را به جائی هزینه کند که در آن مزد و ثواب نباشد. اگر دید تن خویش را جمله به سرگین آلوده است، دلیل که در گناهی افتد. اگر دید او را اسهال پدید آمد، دلیل که او را از پادشاه غم و اندوه رسد. حضرت دانیال گوید: سرگین مردم را به خواب دیدن، دلیل برمال حرام کند و سرگین چهارپایان نیز مال حرام است. اما سرگین دد و دام مالی است که به ظلم به دست آید.

جابرمغربی گوید: پلیدی که از مردم جدا شود جمله مال باشد که از او جدا شود. اگر دید درمیان پلیدی می رفت یا در جاده یا در خانه درمیان پلیدی ها غرق شد، دلیل که او را از پادشاه غم و اندوه رسد. اگر دید پای بر پلیدی ها نهاد و بیفتاد و جمله اندامش آلوده شد، اگر جایگاه او دون و زشت بود، دلیل که از والی و حاکم مکروهی به وی رسد.

حضرت امام جعفر صادق فرماید: دیدن اسهال به خواب ، چون به جایگاه خود بود، بر چهار وجه بود. اول: مال حرام. دوم: گشایش. سوم: نفقه کردن مال بر عیال. چهارم: زوال غم، و سرگین دان در خواب گنج و خواسته است.