تعبیر خواب سرمه

معبران چشم را دین و ایمان و سرمه را روشنایی تعبیر می کنند در واقع در خواب سرمه به چشم مالیدن صلاح و دین داری است و خواب چنین شخصی می گوید که او در راه خدا گام می نهد و انسانی نیکوکار و متدین می شود. برخی از معبران معتقدند که سرمه در خواب مال است و برخی دیگر عقیده دارند که تظاهر و ریاکاری است. یعنی آن که به چشم خود سرمه می مالد خواب او می گوید به خوبی و پاکی و دین داری و شفقت و انسانیت تظاهر می کند ولی در حقیقت فاقد این امتیاز است و دروغ می گوید و مکر می کند. همین طور است اگر خودتان سرمه به چشم بمالید خواب شما می گوید که در آینده تظاهر خواهید کرد و ریا می کنید. چنانچه در خواب ببینید که کسی دیگر سرمه مالیده او به شما و دیگران دروغ می گوید و حقیقتی را پنهان می کند و به چیزی که فاقد آن است تظاهر می کند. اگر سرمه را با لوازم آرایش متداول امروز مقایسه کنیم همین تعبیر را باید برای ریمل داشته باشیم.

محمدبن سیرین گوید: سرمه به خواب مال بود. اگر بیند که سرمه در چشم کشید و مقصود از آن روشنائی به چشم بود، دلیل کند که صلاح دین جوید. اگر مقصود از آن آرایش و زینت بود، دلیل است که خود را به دینداری در میان مردم مشهور گرداند، تا او را مدح و ثنا و ستایش گویند. اگر بیند که کسی سرمه به وی داد، دلیل کند که به قدر آن سرمه مال یابد.

ابراهیم کرمانی گوید: سرمه کردن چشم در خواب دلیل مال است مرد و زن را و بعضی از معبران گویند که سرمه در چشم کردن، راه حق و صواب بود، خاصه که سرمه به اندازه در چشم کشیده بود.

حضرت امام جعفر صادق فرماید: سرمه فروش درخواب ، مردی بود که راه دین و مسلمانی به مردم نماید و در میان مردم صلح اندازد، چنانکه چشم بدو روشن گردد. و بعضی ازمعبران گویند: سرمه فروش درخواب ، مردی بود که کاری کند که هم صلاح دین بود و هم نیکوئی دنیا.

اسماعیل بن اشعث گوید: سرمه فروش در خواب ، مردی بود که در صلاح دین خود و کسان سعی نماید، زیرا که چشم در خواب دین بود و سرمه روشنایی بود.