تعبیر خواب روزه داشتن

محمدبن سیرین گوید: اگر کسی بیند روزه داشت و قرآن یا تسبیح و یا تهلیل میخواند، دلیل که از حرام خوردن و گناه کردن توبه کند.
اگر بیند با روزه غیبت مردمان می کرد و یا سخنهای فحش گفت، دلیل بود که طاعت و عبادت برپاکند، ولی در راه دین راستگو نباشد. ابراهیم کرمانی گوید: اگر بیند در ماه رمضان روزه بود. دلیل بود بر گرانی و تنگی طعام. بعضی معبران گویند: دلیل بود بر تندرستی دین حق تعالی و فرج یافتن از غم و ایمن گشتن از بیماری و گذران وام و از رنج و سختی رستن بود، خاصه چون در ماه رمضان بود.

حضرت امام جعفر صادق فرماید: روزه داشتن درخواب ، بر ده وجه بود. اول: بزرگی. دوم: ریاست. سوم: تندرستی. چهارم: مرتبه. پنجم: توبه از گناهان. ششم: ظفریافتن بر دشمن. هفتم: زیادی نعمت. هشتم: حج گذاردن. نهم: غزا کردن. دهم: دلیل که او را پسری آید، اما روزه گشادن به خواب نیک مردی و روزی حلال بود و چون به قصد گشاد، دلیل که در سفر بلا کشد یا بیمار شود. اگر بیند که دو ماه روزه داشت، دلیل که از گناهان توبه کند. اگر بیند روزه تطوع داشت، دلیل بود که از بیماری ایمن شود. اگر بیند یک سال پیوسته روزه داشت، دلیل بود که تائب شود. اگر بیند در عاشورا روزه داشت، دلیل که از غم و اندوه رستگاری یابد.