آسم در دوران بارداری

آسم یک بیماری ریوی است که باعث می شود راه های هوایی شما سفت شود و نفس کشیدن برای شما سخت شود. هیچ درمانی برای آسم وجود ندارد حتی اگر شما آسم دارید و احساس می کنید سالم هستید ممکن است آسم عود کند. علائم شدید آسم می تواند در هر زمانی رخ دهد. اکثر افراد مبتلا به آسم می توانند این بیماری را تحت کنترل داشته باشند و از مشکلات جدی آن جلوگیری کنند.

آسم در زنان جوان شایع است بنابراین شایع‌ ترین وضعیتی است که در طول بارداری ریه‌ها به آن مبتلا می‌شوند. بسیاری از زنان نگران تغییرات مؤثر بر آسم خود در حاملگی هستند و اینکه آیا درمان آسم به جنین آنها آسیب می‌رساند یا نه؟ به‌طور کلی زنان مبتلا به آسم در بارداری در یک سوم موارد بهبود می‌یابند و در یک سوم موارد تغییری ننموده و در یک سوم باقیمانده بیماری در حاملگی تشدید می‌شود. زنانی که تحت درمان مناسب آسم قرار گرفته‌اند و به آسانی نفس می‌کشند می‌توانند حاملگی نرمال داشته و نوزاد سالمی به‌دنیا بیاورند. خطر آسم با کنترل ضعیف بیماری بسیار بیشتر از خطر درمان دارویی کنترل آسم در بارداری است. هر چه شدت آسم قبل از بارداری بیشتر باشد احتمال حمله آسم در بارداری بیشتر است. بجز درموارد آسم شدید پیامدهای بارداری عموماً مطلوب است.

در مقایسه با زنان که آسم ندارند، زنان مبتلا به آسم اندکی بیشتر احتمال دارد یک یا بیشتر از عوارض بارداری زیر را داشته باشند:
– فشار خون بالا یا پره اکلامپسی
– زایمان زودرس
– زایمان سزارین
– کودکی که برای سن خود کوچک است

با این حال، اکثریت قریب به اتفاق زنان مبتلا به آسم و نوزادان آنها در طول حاملگی هیچ عارضه‌ای ندارند. کنترل خوب آسم در دوران بارداری خطر عوارض را کاهش می‌دهد که با بکارگیری موارد زیر میسر است:

– نظارت برعملکرد طبیعی ریه برای سلامتی مادر و جنین مهم است. عملکرد ریه را می‌توان با تست‌های عملکرد ریه، مانند اسپیرومتری، در بیمارستان سنجید.

– علایم آسم همچنین می‌تواند در خانه با استفاده از یک دستگاه ساده به نام پیک فلومتر پایش شود که میزان جریان هوا در راه‌های هوایی ارزیابی می‌کند.

– سلامتی جنین در طی دوران بارداری به طور منظم در طول دوره مراقبت‌های پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. زنان باید از حرکات کودک خود آگاه باشند. اگر کودک شما به‌طور عادی حرکت نکند، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

– آزمایش غیر استرس (NST)پس از ۳۲ هفته بارداری برای زنان که علائم آسم یا حملات مکرر دارند، توصیه می‌شود.

– آزمایش سونوگرافی برای بررسی رشد و فعالیت جنین و نیز میزان مایعات آمنیوتیک در اطراف جنین انجام می‌شود.

اجتناب از عوامل زیر به کنترل عوامل محیطی که بدتر شدن آسم و حملات را باعث می‌شود، کمک کند: حیوانات خانگی (مانند خز یا پرها)، گرد و غبار خانه و عوامل ضدعفونی‌کننده، دود سیگار، عطر قوی و سایرآلودگی‌ها

زنان که در طول فصل ابتلا به آنفلوانزا باردار هستند، واکسن آنفلوانزا دریافت کنند.

با چند استثنا، داروهایی که برای درمان آسم در دوران بارداری استفاده می‌شوند مشابه داروهایی است که در زمان غیربارداری استفاده می‌شوند. اما در هنگام زایمان و یا هنگام بی‌هوشی بایدخطرات تداخلات دارویی لحاظ شود تا از عوارض خطرناک آن پیشگیری شود.

یادگیری بیشتر در موردعلایم آسم ممکن است به شما در بهبود علایم کمک کند، از حملات جلوگیری کرده و سریعاً در صورت وقوع حملات واکنش نشان دهید و بدین گونه حاملگی و زایمان کم خطری را سپری کنید.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.