سه شیوۀ اشتباه در تربیت فرزندان

برای مهار کردن فرزندتان، ادب کردن او یا تنبیه و تربیتش از چه ابزاری استفاده می‌کنید؟ او را جریمه می‌کنید؟ ایرادهایش را به او می‌گویید؟ با او قهر می‌کنید یا کتکش می‌زنید؟ از هر کدام این روش‌ها که استفاده کنید اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوید. شما به حکم والد بودن شاید از فرزندتان قدرتمندتر باشید اما این قدرت را نباید در مسیر آسیب رساندن به فرزندتان استفاده کنید. در اینجا رایج‌ترین ابزارهای قدرتی که والدین برای تربیت فرزندشان استفاده می‌کنند اما به او آسیب وارد می‌کنند، برایتان می‌گوییم:

اعمال قدرت با ابزارهای فیزیکی
با این ابزار احتمالاً خوب آشنایید. کتک زدن، پرت کردن اشیا به سمت کودک، آسیب زدن به وسایل خانه، کوبیدن در، لگد زدن به دیوار، کشیدن گوش بچه و نیشگون گرفتن همه در این دسته قرار می‌گیرند و بشدت آسیب زا هستند. اعمال قدرت فیزیکی بجز آسیب جسمی باعث تحقیر و از بین رفتن عزت نفس کودک می‌شود.

اعمال قدرت با ابزار‌های کلامی
در این شیوه شما از روش‌هایی مثل مسخره کردن، دست انداختن، زخم زبان، برچسب زدن، فریاد زدن، توهین و تحقیر، سرزنش، نصیحت زیاد، ایراد گرفتن، فحش دادن، مقایسه کردن کودک با دیگران استفاده می‌کنید. شاید فکر کنید با این کار فرزندتان به خودش می‌آید اما واقعیت این است که فرزندتان را فقط ترسو، بی‌اعتماد به نفس و ناتوان بار می‌آورید.

اعمال قدرت ابزارهای احساسی
وقتی به فرزندتان می‌گویید اگر این کار را بکنی یا نکنی دیگر دوستت ندارم، اگر درمقابل رفتار اشتباهش با او قهر کنید، اگر وقتی از شما سرپیچی می‌کند از او دوری کنید یا همیشه طوری رفتار کنید که از شما بترسد و حساب ببرد، یعنی از ابزارهای احساسی برای اعمال قدرت بر فرزندتان استفاده کرده اید و روش تربیتی شما محکوم به شکست است. تهدید کودک به اینکه دیگر مادر او نخواهید بود یا او را می‌گذارید و می‌روید، تهدید به اینکه بچه دیگری را به فرزندی می‌گیرید و… هم از بدترین نمونه‌های اعمال قدرت با ابزارهای احساسی هستند. این روش‌های اشتباه اعمال قدرت معمولاً وقتی استفاده می‌شوند که والدین مستأصل و ناامید شده‌اند و راه دیگری برایشان باقی نمانده، یا حوصله انرژی گذاشتن برای تربیت فرزند را ندارند و سعی می‌کنند با روشی تلافی جویانه و غیرمنطقی برتری خود را به فرزندشان نشان دهند.
باید بدانید که این رفتارها مشکلی را حل نمی‌کند و درعین حال به روابط عاطفی والدین با کودک آسیب می‌زند. سبب لجبازی و پرخاشگری کودک شده و محیط خانه را متشنج می‌کند. یادتان باشد تربیت با عصبانیت ممکن نیست و باید روش‌های صحیح و جدیدی را جایگزین کنید.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.