رازهای ایجاد رقابت سالم در محیط کار

رقابت یکی از مهمترین شاخصه‌های پیشرفت است. البته رقابت سالم و نه همراه با دشمنی! اگر بتوانید در محیط کار شرایطی را ایجاد کنید که کارمندان با یکدیگر رقابت کنند هم خودشان پیشرفت می‌کنند و هم شما شرایط بهتری در بازار کار پیدا می‌کنید. رقابت باعث شادابی، انگیزه و انرژی و کاهش اشتباهات و مشکلات می‌شود. نبودن آن هم نتیجه‌ای جز محیطی خموده و پسرفت نخواهد داشت. با این روش‌ها می‌توانید شرایط رقابت را در محیط کار و بین کارمندان ایجاد کنید:

اول از همه باید نیروهایی که با شما کار می‌کنند اهل رقابت باشند و انگیزه داشته باشند. افرادی که به شرایط فعلی و حتی کم قانع هستند، نمی‌خواهند ریسک کنند و توانایی‌هایشان را دست کم می‌گیرند، علاقه‌ای هم به رقابت ندارند پس نمی‌توانند آنچه شما می‌خواهید اجرا کنند و با دیگران برای بهترشدن نیزرقابت کنند. افرادی که اهل رقابتند، انگیزه و انرژی دارند، بین کارمندان مقبول هستند و هدف شان از کار مشخص است، برای استخدام مناسب‌ترند. کسانی را استخدام کنید که به دنبال پیشرفت باشند و تلاش کنید هر روز به اهداف تیم شان نزدیک‌تر و نزدیک‌تر شوند.

کارمندان نیاز دارند مطمئن باشند شما از حس رقابت‌جویی آنها استقبال می‌کنید و موفقیت شان برای شما مهم است. به آنها اطمینان بدهید که می‌توانند افکار بلندپروازانه شان را با شما در میان بگذارند و اجرا کنند. بعد هر وقت کسی در این رقابت پیروز شد از او در مقابل همه کارمندان قدردانی کنید تا همه بدانند تلاش آنها و موفقیت شان پاداش خواهد داشت. این کار حس رقابت و انگیزه را بیشتر می‌کند.

کارمندان تان باید این حس را داشته باشند که این محیط و موفقیت‌هایش سهم آنها هم است و به نوعی احساس مالکیت کنند. با این حس تلاش بیشتری می‌کنند و انگیزه بیشتری برای رقابت و به دست آوردن موفقیت می‌کنند چون می‌دانند در برد و باخت شرکت و مؤسسه سهیم هستند. اما اگر حس کنند نتیجه کار آنها تنها به شما تعلق دارند کم کم انگیزه شان را برای رقابت با هم و پیشبرد ایده‌ها و اهداف از دست می دهند.

گاهی رقابت‌های ورزشی برگزار کنید. روزهای تعطیل یا بعد از ساعت کاری زمان خوبی برای برگزاری مسابقه‌ای جمع و جور است. این مسابقات و برد و باخت‌های آن روحیه رقابت را بین کارمندان تقویت می‌کنند و آنها نشاط و انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند. اینکه کارمندان یکدیگر را به عنوان هم تیمی نگاه کنند و متوجه شوند کار گروهی آنها در یک مسابقه و ورزش ساده چقدر مؤثر است، آنها را متوجه اهمیت این مسأله در کار هم می‌کند. ضمن اینکه این مسابقات همدلی و صمیمیت بیشتری بین کارمندان ایجاد می‌کند و فضا را برای رقابت در محیط کار بیشتر فراهم می‌کند.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.