اضطراب را در جلسات کاری مهار کنید

چه کارفرما باشید و چه مدیر در طول دوران کاری‌تان ممکن است بارها مجبور شوید پای میز بحث و مذاکره بنشینید و با دیگران گفت‌و‌گو کنید. برای بعضی‌ها این کار چندان سخت نیست و حتی با زیر و بم آن آشنا هستند اما در مقابل بعضی‌ها در چنین جلساتی دچار اضطراب می‌شوند. این اضطراب نمی‌گذارد درست صحبت کنند و منظورشان را بیان کنند و البته نتیجه دلخواه را هم نمی‌گیرند. اضطراب معمولاً افکار و اعمال را در کنترل خودش می‌گیرد به همین دلیل فرد احساس ناتوانی می‌کند. عرق کردن دست، بالا رفتن تپش قلب و بی‌قراری از نشانه‌هایی است که باید آنها را جدی بگیرید و برایشان به فکر راه حل باشید تا بتوانید از مذاکره‌ها پیروز بیرون بیایید.

مقدار کمی اضطراب در هر کسی ممکن است وجود داشته باشد حتی آنها که خود را بسیار آرام و مطمئن نشان می‌دهند. اضطراب زمانی بد می‌شود که اجازه ندهد شما رفتار عادی داشته باشید و به اهداف‌تان برسید. اگر برای مصاحبه‌های کاری، مذاکره با طرف‌های تجاری، گفت‌و‌گو با مدیران و… اضطراب داشته باشید به مرور می‌بینید که کمتر به اهداف‌تان رسیده اید و شاید بعد از مدتی نتوانید در هیچ مذاکره و جلسه‌ای شرکت کنید. همین مسأله باعث شکست شما در کار می‌شود.

اضطراب باعث می‌شود شما حالت تدافعی بگیرید و به این ترتیب طرف مقابل وقتی این حالت شما را احساس کند دیگر نمی‌تواند براحتی صحبت کند و احساس می‌کند هر پیشنهاد و گفت‌و‌گویی با مخالفت شما رو به رو می‌شود.در نتیجه فضای مذاکره‌تان پرتنش می‌شود.

کنترل احساسات کاری است که به دردتان می‌خورد. اضطراب بیش از حد باعث می‌شود زود عصبانی شوید و اگر بتوانید مهارت کنترل آن را یاد بگیرید موفق‌تر خواهید بود. اصولاً در گفت‌و‌گوهای تجاری و کاری جای کمتری برای احساسات است و باید سعی کنید بیشتر با منطق پیش بروید.

اینکه نسبت به اضطراب‌تان آگاهی پیدا کنید قدم بزرگی است. با این کار می‌توانید دنبال راه‌هایی بروید که در کنترل اضطراب کمک‌تان کند، مثلاً قبل ازمذاکره و جلسه آب بنوشید، موسیقی ملایم گوش کنید، قدم بزنید و نفس‌های عمیق بکشید، با همسر یا فرزندتان چند دقیقه‌ای تلفنی صحبت کنید و حتی کمی از تکنیک‌های یوگا برای آرامش پیدا کردن استفاده کنید.

گاهی اضطراب‌ها از نداشتن‌ آگاهی ناشی می‌شوند. قبل از حضور در هر جلسه و مذاکره‌ای به دقت مطالعه کنید و از موضوع اطلاعات خوبی کسب کنید. داشتن‌ آگاهی باعث می‌شود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و کمتر دچار اضطراب شوید.

اگر تکنیک‌های ساده جواب نمی‌دهد و همچنان هنگام مذاکره اضطراب دست و پایتان را می‌بندد باید به فکر درمان جدی‌تر آن باشید. شاید نیاز به مشاوره و حتی مصرف دارو داشته باشید.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.