موفقیت نوبی طلایی بانوی ایرانی در هفته مد ۲۰۱۶ برلین

هفته مد برلین از روز دوشنبه (۱۸ ژانویه/۲۸ دی) ۲۰۱۶ تا روز جمعه میزبان ۷۰ شوی مد و ۲۰۰ هزار علاقه‌مند از سراسر جهان است. در سال‌های اخیر سابقه نداشته که رسانه‌های آلمانی از کارهای یک طراح مد اینگونه تمجید کنند. این درخشش حیرت‌آور درحالی است که نوبی (نوبیه) طلایی زن ایرانی ۳۷ ساله ساکن برلین تا به حال کاملا ناشناخته بود و در ماه‌های گذشته تنها دو کلکسیون ارائه کرده است.

اشپیگل درباره این طراح ایرانی می‌نویسد: «نوبی طلایی نماینده جدید مد “Made in Germany” در دنیا است.» به گفته اشپیگل نوبی طلایی موفق شده در سال گذشته تنها با ارائه چند “طرح آزمایشی” در وب سایت‌اش نظر کریستیانه آرپ رئیس مجله معتبر “Vogue” را به خود جلب کند. آرپ سپس از او دعوت کرد تا در هفته مد بهاره برلین شرکت کند.

اولین کلکسیون نوبی طلایی با چنان موفقیتی همراه بود که “شورای مد آلمان” بی‌درنگ او را در “برنامه حمایتی” خود قرار داد، کلکسیون به هفته مد پاریس فرستاده شد و در آنجا با “کارل لاگرفلد” ملاقات کرد.

“دی ولت” در مقاله مبسوطی در باره نوبی طلایی تحت عنوان “امید جدید مد آلمان” می‌نویسد: «در پشت چهره دخترانه، صدای آرام و تیپ دانشجویی‌اش اما آنچنان رفتار حرفه‌ای نهفته است که همه را متعجب می‌کند».

نوبی طلایی یازده ساله بود که با خانوده‌اش به آلمان آمد. او در آکادمی مد برلین “Esmod” تحصیل کرد و به نوشته دی ولت “خطای فارغ‌التحصیلان رشته مد را مرتکب نشد که فورا آتلیه تاسیس می‌کنند و می‌خواهند وارد دنیای طراحی مد شوند. او ده سال در شرکت‌های مختلف تجربه اندوخت”.

نوبی طلایی در مصاحبه با “دی ولت” می‌گوید: «می‌خواستم اول ببینیم یک شرکت چگونه کار می‌کند و کار با مشتری را تجربه کنم و این برای من تجربه مهمی بود».

نوبی طلایی می‌گوید عشق به خیاطی را از مادر بزرگ‌اش که از عشایر است، به ارث برده است. در گوشه و کنار دفتر کارش هنر ایرانی به چشم می‌خورد. به نوشته دی ولت “نوبی برای تحقیق و تهیه اولین کلکسیون خود با خریدن لباس‌های عشایر ایران از آن الهام گرفته است”.

سایت مجله مد “ELLE” با انتشار تصاویری از طرح های نوبی طلایی در تقدیر از آن می‌نویسد: «مدی برای عشایر مدرن، زنان شهرهای بزرگ، زنان قدرتمند و با اعتماد به نفس.»

مجله “Vogue” می‌نویسد: «نوبی طلایی از لباس‌های عشایر ایران الهام می‌گیرد، اما چهره قومی آن را عامدانه کنار می‌گذارد، آن را ساده می‌کند، رنگ‌هایش را به چهار رنگ تقلیل می‌دهد، از خطوط، برش‌ها و تکنیک‌های آن استفاده می‌کند و آنچه را که ارائه می‌کند “چند فرهنگی” و “جهانی” است.»

هفته نامه “دی تسایت” در مصاحبه‌ای از نوبی طلایی می‌پرسد برلین قلب مد جهان نیست، چرا هنوز در برلین مانده‌ای؟ او در جواب می‌گوید: «برلین خانه من است. شهری است الهام‌بخش با فرهنگ‌های گوناگون.»

ابریشم، کشمیر، پوست بره، جیر و چرم موادی هستند که نوبی طلایی برای تحقق طرح‌هایش استفاده می‌کند.

شش ماه پیش در تابستان سال ۲۰۱۵ وقتی اولین کلکسیون نوبی طلایی ارائه شد، کارشناسان دنیای مد به سرعت دریافتند که ستاره‌ای جدید پا به آسمان جهان مد گذاشته است و حالا سالن مملو از جمعیت است که برای دیدن، خریدن و سفارش کار‌های او به برلین آمده‌‌اند.

موفقیت اولین کلکسیون نوبی طلایی او را مجبور کرد تا در اکتبر گذشته آتلیه‌اش را وسعت بخشد. حال آتلیه، کارگاه، دفتر کار و سالن نمایش در دو طبقه یک ساختمان قرار گرفته است.

تولیدات نوبی طلایی که با همین نام هم به عنوان یک مارک شناخته می‌شوند، قرار است به زودی از طریق یک بوتیک اینترنتی عرضه شود.

گرچه نوبی طلایی هنوز راهی طولانی در پیش دارد، اما می‌گوید: «ساختن و توسعه مارک نوبی طلایی و ایجاد تعادل و همخوان کردن ایده و نوآوری با شرایط اقتصادی، همه این‌ها وظایف بزرگی است که با علاقه آن‌ها را انجام می‌دهم».

سایت گزارش مد در مورد نوبی طلایی می‌نویسد: «از صفر به صد. این تنها چیزی است که می‌توان در مورد نوبی طلایی گفت. رقبا حواسشان را جمع کنند.»

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. امیر هوشنگ فوق می‌گوید

    درود خانم نوبی طلایی
    چطور میشه فارسی با شما صحبت کرد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.