چند مهارت ساده عکاسی در سفر

پس‌زمینه را فراموش نکنید: می‌دانیم که گاهی آنچه پشت سر سوژه اصلی عکس دیده می‌شود، از خود سوژه اهمیت بیشتری دارد. در عین حال منظره پشت سر سوژه اگر مناسب انتخاب نشود، ممکن است سبب پرت شدن حواس بیننده شود. طبیعی است که برای هر سوژه‌ای باید پس‌زمینه‌ای متناسب انتخاب کرد. به‌عنوان مثال برای عکاسی کامل از انسان‌ها که عکاس‌ها به آن پرتره می‌گویند، یک پس‌زمینه ساده و کم جزئیات مثل دیوار بد نیست. در عین حال در عمق میدان‌های وسیع‌تر هم با تکنیک فوکوس باید اهمیت پس‌زمینه را کاملا فید و در مقایسه با سوژه اصلی، کم‌اهمیت جلوه دهید.

عکس را با نور مصنوعی خراب نکنید: اگر امکان عکاسی در نور طبیعی روز دارید، سعی کنید حتی الامکان از فلاش یا سایر نورهای مصنوعی استفاده نکنید. دلیل این کار این است که نور طبیعی روز معمولا به طور یکنواخت همه جا توزیع می‌شود و زحمت نورپردازی را از روی دوش شما بر می‌دارد. در استفاده از نورهای مصنوعی، توزیع یکنواخت نور اهمیت بسیاری دارد که معمولا با فلاش‌های غیرحرفه‌ای و دوربین‌های آماتوری امکان آن چندان وجود ندارد.

از جزئیات کار با دوربین اطلاعات کسب کنید: اغلب افراد در عکاسی با موبایل، صرفا در حد فشار دادن دکمه شاتر خصوصیات دوربین خودشان را می‌شناسند. این در حالی است که هر دوربین عکاسی خصوصیات فنی متفاوتی دارد. مثلا درباره فلاش، برد هر دوربینی با دوربین دیگر فرق می‌کند. در مورد قابلیت زوم هم دوربین‌ها همین وضعیت را دارند. اگر بخواهید عکس‌های خوبی بگیرید، باید دوربین خودتان را کاملا شناخته باشید. اگر وقت و حوصله‌اش را دارید سایت‌های اینترنتی معمولا همه ویژگی‌های مربوط به دوربین‌های برندهای معروف تلفن همراه را ارائه می‌کنند. کافی است یک جست‌وجو کنید. اگر حوصله این کار را ندارید هم سعی کنید موقع استفاده از دوربین به همه جای آن سرک بکشید و ناشناخته‌هایتان را تجربه کنید. معمولا دانسته‌های خیلی افراد حین همین بازی‌ها به دست می‌آید.

فاصله را مدیریت کنید: مدیریت فاصله با سوژه در بهتر شدن عکس‌های شما نقش حیاتی دارد. گاهی لازم است به سوژه نزدیک شوید، فاصله زیاد جزئیات را می‌کشد، این اتفاق به معنای نابودی کامل مهم‌ترین عامل جذابیت عکس‌های شماست. درعین حال البته نزدیکی بیش از حد به سوژه هم می‌تواند به جامعیت عکس ضربه بزند و آن را نامفهوم کند. در مورد عکس‌های پرتره همیشه سعی کنید بیش از حد نزدیک نشوید. فاصله دقیق البته به مشخصات لنز شما هم بستگی دارد. در عکس‌های خود سعی و خطا کنید، از فاصله‌های متفاوت عکس‌های متعدد بگیرید، در نهایت ولی با دیدن عکس‌ها (ترجیحا در یک نمایشگر بزرگ) بهترین آنها را انتخاب کنید.

قانون یک سوم را رعایت کنید: چنان‌که قبلا در ستون فوت و فن هم خواندید، در قاب‌بندی سعی کنید سوژه اصلی را در یک سوم سمت راست یا یک سوم سمت چپ عکس قرار دهید. در مورد انسان‌ها جهت نگاه و منظره پشت در انتخاب محل قرارگیری سوژه اهمیت دارد. مثلا اگر منظره در سمت راست فرد بهتر دیده می‌شود، فرد باید جهت نگاهش به سمت منظره باشد و در یک‌سوم چپ کادر شما قرار بگیرد. جز در موارد معدود، حتی‌الامکان سعی کنید سوژه‌ها را در مرکز عکس قرار ندهید. این کار در خیلی از اوقات از جذابیت عکس می‌کاهد.

کمتر عکس عمودی بگیرید: عکاسی عمودی از نظر حرفه‌ای هیچ اشکالی ندارد. به طور طبیعی اگر طول سوژه از عرض آن بیشتر بود، مثل برج‌ها و ساختمان‌ها و درخت‌ها، معقول است که از آن عمودی عکاسی کنید. با این حال باید حواستان باشد که فقط در مواردی که ضرورت دارد از عکاسی عمودی استفاده کنید. سوژه‌هایی را که در قاب افقی جلوه خوبی دارند، هرگز عمودی عکاسی نکنید. قاب‌های افقی معمولا با چشم مخاطب راحت‌تر ارتباط برقرار کرده و جذابیت بیشتری تولید می‌کنند.

نگذارید سوژه ژست بگیرد: در عکاسی از انسان‌ها، همیشه بهترین عکس‌ها زمانی ثبت می‌شوند که سوژه‌ها در موقعیت مناسبی هستند، اما حواسشان به حضور عکاس نیست. اگر زمان طولانی را صرف تنظیم موقعیت و راهنمایی سوژه کنید، او حتما در مقابل دوربین ژست می‌گیرد. این کار باعث می‌شود که عکس شما تصنعی از آب در بیاید. سعی کنید در ساده‌ترین شکل ممکن و فارغ از پیچیدگی‌های مرسوم از آدم‌ها عکاسی کنید.

جزئیات را در ذهن خود مجسم کنید: سعی کنید حین عکاسی، عکس را قبل از عکاسی در ذهنتان مجسم کنید. یک‌بار با خودتان منظره را مرور کنید؛ مثلا آیا این قندان در گوشه عکس جلوه مناسبی دارد؟ آیا نمکدان جایش مناسب است؟ شیء سیاه رنگی که در مرکز عکس هست برای مخاطب مفهوم است؟ و… . این تمرینات ذهنی باعث می‌شود که دید شما همیشه نسبت به جزئیات حساس باشد. جزئیات مهم‌ترین عامل جذابیت عکس هستند. هر تکنیک عکاسی که باعث جزئیات در عکس بهتر و زیباتر شوند، حتما خوب است. همیشه به خودتان بگویید که جزئیات را فراموش نکن.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.