تعبیر خواب کتاب – کتاب خواندن

محمدبن سیرین گوید: اگر کسی در خواب بیند کتابی میخواند، دلیل که راه دین گزیند و کارهای بسته بر وی گشاده شود اگر بیند کتاب اخبار بر حدیث میخواند، دلیل که مقرب پادشاه شود، اگر بیند کتاب فقه میخواند، دلیل که ازناکردنی بازایستد.
اگر بیند اصول میخواند، دلیل که به کاری مشغول شود و فایده دینی یابد. اگر دید کتاب قصص میخواند، دلیل که به قصه های انبیاء و اولیاء حریص بود. اگر بیند کتاب ملوک و سلاطین میخواند، دلیل ملامت است. اگر دید حکمت میخواند، دلیل که قران خواند. اگر دید نحو میخواند، دلیل به شغل دنیائی مشغول شود.

ابراهیم کرمانی گوید: اگر کتاب شعر میخواند، دلیل که کاریکند و مردمان او را ملامت نمایند. اگر دید کتاب حساب میخواند، دلیل که همواره اندوهگین شود. اگر افسانه و مضاحک میخواند، دلیل که غیبت مردم کند و رسوا شود.

منوچهر مطیعی تهرانی گوید: معبران نوشته اند اگر کسی در خواب ببیند کتاب حساب میخواند غمگین میشود و چنان چه افسانه و مضحک بخواند غیبت مردم میکند و چیزهای دیگری در همین زمینه که زیاد پایه علمی نمیتواند داشته باشد. کتاب در خواب هایما انعکاسی است از علاقه به دانستن یا تاسف و اندوه ما از آن چه نیاموخته ایم. کسانی هستند که کتاب جزئی از زندگی روزانه ایشان است مثل نویسندگان، معلمان، دانشمندان، محققان و بالاخره ناشران. این مردم با کتاب زندگی میکنند. این ها اگر کتاب در خواب ببینند خواب شان تعبیر تعیین کننده ییندارد. اما دیگران که با کتاب آمیختگی زیاد ندارند و به ندرت اتفاق میافتد لای کتابی را بگشایند اگر کتاب ببینند باید به دنبال تعبیر آن باشند. برای این ها کتاب همان طور که گفته شد واکنشی است از تمایلشان به دانستن یا تاسفشان از آن چه نیاموخته اند یا نتوانسته اند بیاموزند. گاه برخوردهای ما در زندگی روزانه این احساس را در ما به وجود می آورد که مثلا میتوانستیم فلان زبان خارجی را یاد بگیریم ولی وقت صرف نکردیم، همین طور دلمان میخواهد که بدانیم در آسمان ها چه میگذرد، این دو نوع کشش در خواب های ما عکس العملی به شکل کتاب ظاهر میکند. حال اگر در خواب ببینید که کتابی میخوانید و از آن خوشتان می آید با دوستی خردمند و آگاه آشنا میشوید. اگر دیدید به جائی وارد شدید که مثل کتاب خانه کتاب های زیادی آن جا وجود داشت در جمعی حضور مییابید که از نظر فکری و دانش بر شما امتیاز دارند. اگر دیدید کتابی پاره همراه دارید در جائیکه باید عقل و فهم شما کار ساز باشد در میمانید و نمیتوانید چاره چوئی کنید. اگر دیدید کسی کتابی به شما داد یا از کتاب خانه کتابی خریدید یک نفر به شما کمک فکری میکند و از هدایت دوستی سود میبرید. اگر دیدید کتابی را میفروشید دوستی را از دست میدهید. اگر دیدید کتاب شما ضایع شده یا مثلا در آب افتاده یا سوخته تعبیر همان است که دوستی با شما قطع دوستی میکند.

لوک اویتنهاو میگوید :
کتاب : مصیبت
کتاب علمی: افتخار بزرگ
خرید ن کتاب : خبر
کتابی هدیه گرفتن : یک اتفاق غیر منتظره
کتاب سوخته : از دست دادن دوست

۱ـ مطالعه کتاب در خواب ، نشانه درستکاری و ثروت است .

۲ـ اگر نویسنده ای خواب ببیند کتابش در حال چاپ شدن است ، دلالت بر آن دارد که چاپ کتابش به تأخیر میافتد و با مشکلاتی در این راه مواجه میشود .

۳ـ اگر خواب ببینید برای درک معنای کتابی وقت زیادی تلف میکنید ، نشانه آن است که به دانش و افتخارات بسیاری دست خواهید یافت .

۴ـ اگر خواب ببینید کودکان مشغول مطالعه هستند ، دلالت بر تفاهم و هماهنگی رفتار کودکان دارد .

۵ـ مطالعه کتابهای کهنه در خواب ، نشانه آن است که باید از شر و بدی بپرهیزید .