طرز تهیه آش گوشت

با آمدن ماه مبارک رمضان غذاها نیز تغییر پیدا می کند. یکی از این غذاها که در اکثر سفره های ایرانی دیده می شود انواع آش است. آش گوشت یکی از این آش هاست که خیلی ها از آن به آش گوشت شمالی یاد می کنند. در این آش معمولا از گوشت گردن استفاده می شود چون هم ترد و خوشمزه است و هم بخاطر حالت ریش ریش دار بودنش، آش را کشدار می کند. در مطلب زیر طرز تهیه آن بیان شده است، با ما همراه باشید:

مواد لازم برای تهیه آش گوشت:
گوشت گوسفندى: ٣٠٠ گرم پخته شده
عدس: یک پیمانه
برنج: یک پیمانه
نخود: یک پیمانه
گندم: یک پیمانه
پیاز: ۸۰۰ گرم
روغن مایع: به مقدار لازم
دارچین: یک دوم قاشق چایخوری
فلفل پاپریکا: یک چهارم قاشق چایخوری
زردچوبه: یک چهارم قاشق چایخوری
ادویه کاری: یک چهارم قاشق چایخوری
نمک: ۳ قاشق چایخوری
برگ بو: دو عدد

طرز تهیه آش گوشت:
برنج، گندم و نخود را جداگانه شسته و به مدت چند ساعت خیس کنید. آب نخود را هر یک ساعت عوض کنید. یک سوم پیازها را به صورت نگینی و دو سوم بقیه را به صورت خلالی خرد کنید. نصف پیازهای نگینی را با ۲ قاشق غذاخوری روغن کمی تفت بدهید. وقتی پیازها نرم شدند، یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه و ادویه کاری را اضافه کنید و کمی با ادویه‌ها تفت بدهید. گوشت را هم همراه پیازها کمی سرخ کنید.
حدود ۲ لیتر آب به گوشت اضافه کنید و بعد از جوش آمدن آب، دارچین و برگ بوها را اضافه کرده و شعله را ملایم کنید تا گوشت کاملاً بپزد. در اواخر پخت، نمک اضافه کنید. در قابلمه دیگری نخود و گندم را با حدود یک لیتر آب بگذارید تا بپزد. در یک قابلمه بزرگ، بقیه پیازهای نگینی خرد شده را با ۲ قاشق غذاخوری روغن تفت بدهید. توجه کنید که بعداً تمام مواد‌ش به این قابلمه منتقل می‌شود و باید به اندازه کافی جا داشته باشد. وقتی پیازها سرخ شدند، یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه را اضافه کرده و کمی تفت بدهید.
برنج خیس خورده را همراه حدود ۲ لیتر آب اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم بپزد. وقتی برنج کاملاً پخته شد، عدس‌ها را شسته و اضافه کنید. مخلوط گندم و نخود نباید بعد از پخت، آب زیادی داشته باشد. با گوشت کوب برقی، مخلوط گندم و نخود پخته شده رو له کنید تا جایی که نخودها ریز شوند ولی کاملاً له نشوند. بعد از پخته شدن عدس، مخلوط نخود و گندم را به قابلمه اضافه کنید.
اگر‌ آش زیادی سفت شده، به آن از آب گوشت اضافه کنید. گوشت را کاملاً ریش ریش کرده و به‌ آش اضافه کنید. فلفل پاپریکا را هم اضافه کنید. از اینجا به بعد باید‌ آش را حداقل به مدت یک ساعت روی حرارت متوسط، مرتب و در یک جهت هم بزنید. این کار باعث کشدار شدن و جا افتادنش می‌شود و از ته گرفتنش هم جلوگیری می‌کند.
پیازهای خلالی را سرخ کنید، بعد یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه را همراه یک چهارم قاشق چایخوری دارچین به پیاز اضافه کنید و تفت بدهید. بعد از جا افتادن آش، آن را در ظرف «سرو» بکشید و با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید.

منبع: مجله ایران بانو

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.