طرز تهیه شیرینی نارگیلی

شیرینی نارگیلی یکی از شیرینی های سنتی ایرانی است که با پودر نارگیل درست می شود. این شیرینی محبوبیت زیادی دارد و در انواع مراسم و مجالس ها سرو می شود. با ما همراه باشید تا طرز تهیه این شیرینی را برای شما بیان کنیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نارگیلی:
پودر نارگیل چرب مخصوص شیرینی: ۱۵۰ گرم یا حدود یک و نیم لیوان
شکر: حدود ۲۵۰ گرم یا یک و نیم پیمانه
روغن مایع: ۷۰ گرم معادل یک لیوان
سفیده تخم مرغ: ۳ عدد یا حدود ۱۲۵ گرم
وانیل: یک هشتم قاشق چایخوری
آبلیمو: نصف قاشق چایخوری
آرد برنج: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی نارگیلی:
ابتدا پودر نارگیل را آسیاب کنید. سپس شکر، پودرنارگیل و ۲عدد از سفیده‌ها و نصف روغن مایع را در ظرفی خوب با هم مخلوط کنید و بعد دوبار از چرخ گوشت رد کنید. استفاده از غذا ساز به جای چرخ گوشت بافت شیرینی را تغییر می‌دهد. مواد را داخل ظرف نچسبی ریخته و روی بخار آب کتری با حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا مواد کمی گرم شود. وقتی دست زدید و مخلوط کمی گرم بود از روی حرارت برداشته و وانیل، آبلیمو و بقیه روغن مایع و سفیده‌ها را به آن اضافه کنید. خیلی سریع و خوب هم بزنید تا مواد کاملاً با هم مخلوط شوند. دوباره مواد را روی بخار آب کتری با حرارت ملایم قراردهید و مدام هم بزنید تا شکر کاملاً حل شود ولی به هیچ عنوان مواد نباید قل بزند یا بجوشد. زمانی که انگشت داخل مواد می‌زنید باید انگشت احساس داغی زیادی کند. شکر که کاملاً حل شد (تقریباً ۱۰ دقیقه زمان لازم دارد) مواد را از روی حرارت برداشته و در محیط آشپزخانه قراردهید تا کاملاً سرد شود. دو تا سه ساعتی طول می‌کشد ولی برای سرد شدن به هیچ عنوان مواد را داخل یخچال نگذارید. مواد پس از سرد شدن نباید شل باشد و اگر شل بود ۱ قاشق غذاخوری آرد برنج در این مرحله اضافه کنید و اگر خیلی سفت شد کمی سفیده تخم مرغ به مواد بزنید. در سینی فر کاغذ روغنی بیندازید و کمی روی آن را چرب کنید. مواد را پس از سرد شدن کامل درون قیف ریخته و با فاصله داخل سینی می‌زنیم. ابتدا فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۰دقیقه خوب گرم کنید سپس بعد از قراردادن شیرینی در طبقه وسط فر دما را روی ۱۷۵ درجه سانتیگراد بگذارید. اگر زیر شیرینی کاملاً طلایی شد و رویه آن کمی طلایی و ترک دار شد شیرینی آماده است. بعد از پخت، شیرینی‌ها را بلافاصله از فر خارج نکنید تا پف آن نخوابد بعد از ۱۰ دقیقه از فر خارج کنید. این شیرینی نرم و پس ازسرد شدن رویه آن کمی ترد است ولی درونش نرم خواهد ماند و براحتی از کاغذ جدا خواهد شد. چون شیرینی در مجاورت هوا خشک می‌شود پس سریع آن را در ظرف دربسته بچینید.

نکته: می‌توانید روی کاغذ روغنی دایره بکشید و مواد را بریزید تا شیرینی‌ها یک اندازه شده و زیاد پر نباشند. چون داخل شیرینی خام می‌ماند.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.