طرز تهیه شیرینی نان برنجی

شرینی نان برنجی یکی از شیرینی های سنتی کشور ایران است که طرفداران بسیاری دارد. هر شهری نوع مخصوصی از آن را پخت می کند و معروف ترین نان برنجی برای دو شهر قزوین و کرمانشاه می باشد. یکی از نکاتی که در مورد پخت شیرینی نان برنجی بسیار مهم است نوع آردی است که انتخاب می کنید، بنابراین از نوع مرغوب آن استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نان برنجی:
آرد برنج: ۲۵۰ گرم
روغن جامد: ۱۲۵ گرم
پودر قند: ۸۰ گرم
پودر هل: یک قاشق چایخوری
تخم مرغ: یک عدد
آرد سفید: دو قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: یک قاشق غذاخوری
گلاب: دو قاشق غذاخوری
تخم خرفه: برای تزئین

طرز تهیه شیرینی نان برنجی:
در ابتدای کار روغن جامد را ذوب کرده و در یخچال می گذاریم تا کامل خودش را بگیرد. آرد برنج را الک می‌کنیم و بعد دو قاشق غذاخوری از آن را برمی داریم و به جایش دو قاشق غذاخوری آرد سفید اضافه می‌کنیم.
روغن و پودر قند را با همزن خوب می‌زنیم تا کرم رنگ و پوک شود. بعد تخم مرغ را اضافه کرده و با همزن یک دقیقه می‌زنیم.
بعد زعفران و پودر هل را هم اضافه می‌کنیم و آرد برنج را با الک کردن به مواد اضافه می‌کنیم. در آخر گلاب را می‌ریزیم و مواد را با نوک انگشت ورز می‌دهیم تا خمیر منسجمی به دست بیاید. خمیر را در کیسه فریزر قرار داده و ۲۴ ساعت در یخچال می‌گذاریم.
بعد از این مدت خمیر را از یخچال در می‌آوریم و یک ساعت در دمای محیط قرار می‌دهیم. بعد خمیر را خیلی کم ورز می‌دهیم. به اندازه گردو از آن برداشته و در دست گرد می‌کنیم. با مهر روی آن شکل می‌اندازیم و رویش تخم خرفه می‌پاشیم. شیرینی‌ها را در سینی فر که کاغذ روغنی انداخته‌ایم با فاصله می‌چینیم و در طبقه وسط فری که قبلاً گرم شده با درجه حرارت ۱۶۰درجه سانتیگراد ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار می‌دهیم.
بعد از این مدت سینی را از فر در آورده و اجازه می‌دهیم شیرینی‌ها کاملاً سرد شوند تا از سینی براحتی جدا شوند. وقتی شیرینی‌ها داغ هستند اصلاً به آنها دست‌ نزنید.

منبع: مجله ایران بانو

4.2/5 - (5 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.