چگونه در دور کاری موفق باشیم؟

دورکاری چند سالی است شکل گرفته و طرفدار هم پیدا کرده است. مخصوصاً بسیاری از زنان شاغل که فرزند دارند ترجیح می‌دهند با این شیوه کار کنند و هم به زندگی و فرزندشان برسند و هم کارشان را از دست ندهند. دورکاری مزایای زیادی دارد اما بسیاری از کارشناسان کار و موفقیت معتقدند این شیوه ممکن است کارایی و بازدهی شما را کم کند. آن هم به‌دلیل اینکه فضای کار در منزل مثل محیط کار در اداره، شرکت و… منظم و منضبط نیست و حتی شرایط فرار از کار را فراهم می‌کند!

اگر دورکاری می‌کنید و می‌خواهید بعد از مدتی به‌دلیل کاهش کارایی شغل‌تان را از دست ندهید می‌توانید با رعایت نکته‌هایی دورکاری را به کاری منضبط تبدیل کنید. شبیه یک محیط کار واقعی!

– اشتباه بسیاری از کسانی که دورکاری می‌کنند این است که کارشان را در هر نقطه‌ای از خانه انجام می‌دهند، حتی اتاق خواب. بهتر است محل کارتان را به جایی ثابت و مشخص و دور از نقاطی که برای استراحت هستند منتقل کنید و آن را تغییر ندهید. این کار باعث می‌شود هنگام کار در شرایط استراحت قرار نگیرید. ضمن اینکه محل خواب و غذاخوردن شما باید محل آرامش‌تان باشد و اگر مدام در این نقاط کار کنید مغز نمی‌تواند هنگام استراحت وارد حالت آرامش شود و به مرور مدام خسته خواهید بود که بالاخره سلامتی‌تان را تهدید می‌کند. در واقع باید فضای کار و زندگی شخصی را ایجاد و حفظ کنید تا هیچ کدام تهدید نشوند.

– برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق می‌تواند از کاهش کارایی شما جلوگیری کند. باید به ترتیب برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه برای کارتان داشته باشید و همه تلاش‌تان را بکنید تا به آن پایبند باشید. با این زمان‌بندی شما می‌دانید چه زمانی باید کارها و وظایف‌تان را انجام دهید و به این ترتیب دیگر از کار عقب نمی‌مانید و بدقول نمی‌شوید. صبح حتماً سر ساعت خاصی بیدار شوید و نگذارید تنبلی و خواب صبحگاهی شما را از کارتان عقب بیندازد.

– کارهایتان را به شب منتقل نکنید و سعی کنید در ساعات معمول کاری به پایان برسانید چون ممکن است با برنامه‌هایی مثل آمدن میهمان یا درست کردن شام نتوانید به کارهایتان برسید و به این ترتیب زمان‌بندی کارهایی که باید انجام بدهید به هم می‌خورد. وقتی تعویق کار تکرار شود نمی‌توانید امیدوار باشید شغل‌تان را حفظ کنید.

– برای کارهای خانه هم باید برنامه‌ریزی داشته باشید. درست کردن غذا، نظافت و رسیدگی به بچه‌ها زمان خاص خود را می‌طلبد و همان‌طور که نباید به کارتان آسیبی وارد شود باید مراقب باشید تا از کارهای معمول زندگی غافل نشوید. می‌توانید با برنامه‌ریزی و کمک گرفتن از همسر و اعضای خانواده در این مسأله هم منظم باشید.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.