چطور بچه‌ها را به کتاب خواندن علاقه‌مند کنیم؟

کتابخوان بار آوردن بچه‌ها بخصوص در این دوره و زمانه که عصر حاکمیت تبلت و گوشی و بازی‌های رایانه‌ای است، کار ساده‌ای نیست. بچه‌ها آنقدر سرگرمی دارند که معمولاً جایی برای کتاب خواندنشان باقی نمی‌ماند، اما ما برای شما چند توصیه ساده و کاربردی داریم که می‌تواند شوق مطالعه را در فرزندتان زیاد کند.

مشوق در نظر بگیرید
کتاب خواندن هم مثل هر کار دیگری اگر با تشویق و جایزه همراه باشد نتیجه بهتری دارد. برای فرزندتان در ازای هر روز مطالعه یک امتیاز در نظر بگیرید و وقتی آخر هفته امتیاز‌های او به حد مشخصی رسید، برایش هدیه‌ای که دوست دارد، بخرید یا او را به تفریحی که دوست دارد ببرید.

کتاب را جای تلویزیون محبوب کنید
کودکان در سنین پیش از دبستان بیشتر به کتاب خواندن علاقه‌مند می‌شوند چون با این کار، شبیه بزرگترها به نظر می‌رسند. از این علاقه و اشتیاق استفاده کنید تا کتاب را به جای تلویزیون، در صدر تفریحات فرزندتان قرار دهید.

کتابخوانی را جذاب کنید
مطالعه را با بازی، تئاتر، صداسازی و… تلفیق کنید تا برای فرزندتان هیجان انگیزتر شود و او را به رؤیا فرو ببرد. همچنین کتاب‌هایی را برای فرزندتان بخوانید که او به آنها علاقه بیشتری دارد. اگر داستان دوست دارد مجبورش نکنید به دایرهالمعارف یا کتاب‌های علمی روی بیاورد. بگذارید آن‌طور که خودش دلش می‌خواهد با کتاب ارتباط برقرار کند.

الگو باشید
کودکان علاقه دارند کارهای بزرگسالان را تقلید کنند. اگر کودک ببیند به کتابی که می‌خوانید علاقه‌مندید بسرعت پیروی می‌کند. وقتی کودک والدینش را همیشه در حال مطالعه ببیند یاد می‌گیرد که مطالعه بخشی از زندگی است که باید آن را انجام داد؛ درست مثل غذا خوردن و خوابیدن.

او را به کتابخانه ببرید
اگر فرزندتان بداند فضایی برای یادگیری و دانستن و مطالعه وجود دارد که می‌تواند در آن غوطه بخورد و با کتاب‌ها به هر دنیایی که دلش می‌خواهد سر بزند و از همه مهم‌تر دوستانی پیدا کند، احتمالاً بیشتر به مطالعه علاقه‌مند می‌شود. پس او را به کتابخانه ببرید و سعی کنید هیجان بودن در این فضا را به او بچشانید.

اهمیت کتاب خواندن را نشان دهید
درست است که فرزند شما می‌تواند با اینترنت به جواب بسیاری از سؤال‌هایش برسد اما به او یاد بدهید که کتاب‌ها مفیدترین، مطمئن‌ترین و مفصل‌ترین راه رسیدن به جواب سؤال‌هایش هستند. اگر فرزندتان آنقدر کوچک است که هنوز با اینترنت آشنا نشده قبل از آنکه از وجود گوگل باخبر شود به او بیاموزید جواب هر سؤالی در کتاب‌ها نوشته شده و وقتی چیزی از شما می‌پرسد بگویید: بیا با هم جوابش را توی کتاب پیدا کنیم.

منبع: مجله ایرن بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. دانلود مداحی می‌گوید

    سلام.عکساتون خیلی زیبا هستن مرسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.