رد پای گذشته در زندگی زناشویی

چیزهایی که دنیای درونی ما را ساخته‌اند تجربه‌هایی است که در خانواده یا روابط اجتماع دیگری که در طول زندگی‌مان داشته‌‌ایم به دست آورده‌ایم، اگرچه بسیاری از آنها در زیر تفکر آگاهانه پنهان شده‌اند اما می‌توانند روی شکل‌گیری احساسات، اعمال و واکنش‌های ما تأثیر بگذارند. مهم است که بدانیم چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده‌ است چطور روی روابط امروز بویژه در روابط دوستانه یا رابطه زناشویی‌مان اثر دارند.

آیا در رابطه زناشویی احساس امنیت و راحتی می‌کنید؟
آیا در کودکی از نظر روحی و جسمی به پدر و مادرتان وابستگی شدیدی داشته‌اید؟ این وابستگی ممکن است به خاطر احساس نیاز، اضطراب با حساسیت و ترس از طرد شدن بوده باشد. شما آدمی هستید که فکر می‌کنید کسی که دوستتان دارد ممکن است روزی رهایتان کند.
آیا کسی در گذشته شما را مورد آزار جسمی و روحی قرار داده است؟ این مسأله می‌تواند در شما احساس شرم، سو ءظن و وحشت ایجاد کرده باشد. و شاید شما الان این ترس را داشته باشید که کسی که دوستتان دارد به شما آسیب بزند. تجربه خشونت و آزار گذشته از شما فردی حساس، کنترلگر و وابسته می‌سازد. این تجربه‌ها شما را در لایه‌ای محافظتی قرار می‌دهد تا بتوانید از خودتان در برابر دیگران دفاع کنید.

آیا می‌توانید با همسرتان ارتباط عاطفی سالم برقرار کنید؟
آیا شما در محیطی رشد کرده‌اید که محبت، صمیمیت و گرمای دوستی در آن کم بوده است؟ شاید شما در روابط گذشته‌تان در برقراری ارتباط عاطفی با دیگران مشکل داشته‌اید. این روحیه باعث می‌شود که در رابطه صمیمیت و تعهد و همدلی احساس نکنید و واقعاً ندانید چه پیوند عاطفی‌ای شما را در این ارتباط نگه داشته است. برایتان سخت خواهد بود که عشق و محبت‌تان را به همسرتان نشان بدهید به نیازهای هم توجه کنید و خواسته‌هایتان را بیان کنید. کمبود عاطفه رابطه زناشویی‌تان را خراب می‌کند و کیفیتش را پایین می‌آورد.

آیا شما بیش از اندازه ایده‌آل‌گرا هستید؟
اگر در خانواده‌ای رشد کرده باشید که استرس و تنش در آن زیاد بوده باشد یا پدرومادری داشته‌اید که مبانی و شعائر مذهبی را با فشار زیاد و به شکلی تحمیلی به شما آموخته باشند یا مسئولیت‌هایی فراتر از توان و درک کودکی به شما سپرده باشند‌؛ این احتمال وجود دارد که در بزرگسالی آدمی حساس، وسواسی یا ایده‌آل‌گرا و بیش از اندازه مبادی آداب شوید. این روحیه و حساسیت‌ فکری باعث می‌شود گاهی انتخاب‌هایی ناگهانی، غلط و اشتباه داشته باشید چون اصلاً به مشورت و همفکری دیگران اعتماد ندارید و روی نظر کسی حسابی باز نمی‌کنید. رابطه شما با همسرتان معمولاً با تنش و اختلاف نظر همراه خواهد بود و داشتن روابط عاشقانه برایتان کار آسانی نیست.

اگر نمی‌توانید محدودیت‌ها را بپذیرید و تابع قوانین باشید
آیا در کودکی همه امکانات و آزادی‌های فردی برایتان فراهم بود؟ اگر پدرومادرتان محدودیتی برای رفتارهایتان قائل نبودند و همه چیز را به راحتی در اختیارتان قرار می‌دادند اکنون برایتان سخت خواهد بود که محدودیت‌های رفتاری در اجتماع و روابط خصوصی‌تان را بپذیرید. اینکه انتظار دارید همه شما را تأیید کنند، کسی مرزی برای افکار و رفتارتان قرار ندهد و به شما انتقادی نکند و هر آزادی عملی را در رابطه به زندگی مشترک داشته باشید ناشی از این سبک زندگی و تربیت شما در گذشته است.

منبع: مجلۀ ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.