اخذ ویزای کانادا برای ایرانیان چگونه ممکن است؟ (رپورتاژ آگهی)

اگر شما هم جزو آن دسته از متقاضیان ویزای کانادا هستید که با حجم وسیع و گنگی از مطالب در مورد ویزاهای کانادا در فضای مجازی مواجه شده‌اید، نگران نباشید. درست است که راه سختی را پیش رو دارید، اما در متن زیر لااقل به این سختی‌ها واقف خواهید شد و می‌توانید در مورد اقدام برای اخذ این ویزا تصمیم‌گیری کنید. سؤال این است: ایرانی‌ها چگونه می‌توانند ویزای کانادا بگیرند؟

همه می‌دانیم که متقاضیان ویزای کانادا در ایران بسیار پرشمارند؛ اما نه به اندازه ابهاماتی که در مورد این ویزا وجود دارد! اگر شما هم علاقمند به سفر توریستی، تحصیلی، تجاری و یا مهاجرتی هستید و هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد ویزای کانادا ندارید، با ما همراه شوید.

ویزای کانادا

در ابتدا باید بدانید که ویزای کانادا، جزو ویزاهایی‌ست که دشوار به دست می‌آید و اشراف به قوانین و نیازمندی‌های آن بسیار مهم است؛ اما فعلاً کاری با نیازمندی‌های این ویزا نداریم و تنها، روال اخذ ویزا شرح داده می‌شود.

اخذ ویزای کانادا

اولین مشکل! کشور کانادا در ایران سفارت‌خانه ندارد و این یعنی متقاضیان این ویزا مجبورند که حداقل یک مرتبه برای انجام مصاحبه ویزای کانادا به کشوری واسط سفر کنند. این کشور واسط که معمولاً ترکیه و یا امارات خواهد بود، با توجه به انتخاب خود متقاضیان ویزا، برای مصاحبه در نظر گرفته می‌شوند. البته در مورد وقت سفارت کانادا جای نگرانی نیست؛ به این دلیل که معمولاً این وقت راحت‌تر از وقت‌های ویزای شینگن به دست می‌آیند.

در ابتدا باید در سایت رسمی سفارت کانادا ثبت‌نام کنید. برای این کار نیاز به پر کردن چند فرم اطلاعات شخصی و خانوادگی دارید. حتماً به این نکته دقت کنید که تکمیل این فرم‌ها باید توسط شخصی مسلط به زبان انگلیسی صورت بگیرد و اگر خودتان در این زمینه مشکلی دارید، حتماً تکمیل فرم‌ها را به یک متخصص بسپارید. نکته مهم دیگر در این مرحله (ثبت‌نام اینترنتی وقت سفارت) پرداخت هزینه اخذ وقت است که تنها با استفاده از حساب‌های جهانی (ویزا کارت، مستر کارت و…) میسر می‌شود. پس چنانچه این حساب‌ها را در اختیار ندارید، به هیچ عنوان مراحل ثبت‌نام را آغاز نکنید؛ چرا که تنها چند ساعت از شروع فرآیند ثبت‌نام برای پرداخت هزینه وقت دارید. مدارک مورد نیاز در این مرحله تنها فرم‌ها خواهند بود.

اخذ ویزای کانادا

در قدم بعدی باید منتظر اولین فرصت نوبت‌دهی سایت بمانید که ممکن است چند روز بعد باشد و یا چند ساعت بعد! در نظر داشته باشید که سر زدن مداوم به سایت سفارت کانادا، برای اخذ وقت ضروری‌ست؛ پس اگر امکان این کار برای‌تان وجود ندارد، بهتر است که آن را به شخص دیگری بسپارید.

پس از اخذ وقت، مستلزم هستید که خود را برای سفر در تاریخ موردنظر سفارت کانادا، به کشور انتخاب‌شده آماده کنید. توصیه می‌شود که شهرهای ارزان‌تر را برای گرفتن وقت انتخاب کنید؛ مثلاً آنکارا می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.

سالیان سفر که از متخصصین ویزای کاناداست مدارک زیر را برای اخذ ویزای در نظر گرفته است:

  • اسکن و پرینت تمام صفحات پاسپورت (قدیمی و جدید) که مهر ویزا دارند، به همراه فایل ترجمه شده
  • اصل و اسکن صفحات شناسنامه به همراه فایل ترجمه شده
  • تکمیل application form برای درخواست ویزا
  • تکمیل family information form که فرم اطلاعات خانوادگی است.
  • یک قطعه عکس رنگی و تمام‌رخ در ابعاد ۳.۵ * ۴.۵ و با بک‌گراند سفید
  • اصل و ترجمه سند‌های ملکی تأییدشده
  • اصل و ترجمه مدارک شغلی (یکی از موارد: جواز کسب، پروانه نظام مهندسی، پروانه طبابت، پروانه بهره‌وری، حکم بازنشستگی، سه فیش حقوقی آخر، نامه اشتغال به کار و فیش‌های حقوقی، حکم کارگزینی و…)
  • دعوتنامه و یا برگه واچر هتل (برگه واچر هتل، مدرکی‌ست که در صورت عدم وجود دعوتنامه، نشان می‌دهد گردشگر نسبت به رزرو هتل در کانادا برای مدت زمان اقامت اقدام کرده است.)
  • اصل و ترجمه bank statement برگه گردش مالی حساب بانکی در شش ماه گذشته، با مهر تأیید اداره امور بین‌الملل بانک مربوطه
  • اصل و ترجمه سند ازدواج (در صورت اقدام زن و شوهر)
  • برگه تأیید رزرو بلیط رفت و برگشت به کانادا
  • برگه رضایت‌نامه از والدین برای مسافرانی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند. (حتی در صورت سفر به همراه یکی از والدین، رضایت شخص دوم الزامی‌ست.)

جمع‌آوری این مدارک پس از اخذ وقت سفارت کانادا باید به دقت انجام شود. سالیان سفر همچنین معتقد است که این مدارک عمومی هستند؛ اما ممکن است که شخص متقاضی مدارکی هم داشته باشد که برای اخذ ویزا به کارشان بیاید. پس بهتر است که با مشاوران امر ویزا در مورد شرایط خود گفتگو گنید.

پس از انجام مصاحبه که باید در مورد آن کاملاً وقت‌شناس و خونسرد باشید، باید منتظر جواب ویزا بمانید. این پروسه هم ممکن است ۱ هفته تا ۲ ماه طول بکشد. پس منطقی نیست که در کشور واسط منتظر ویزا بمانید. اما مشکلی که به وجود می‌آید این است که در صورت جواب مثبت سفارت کانادا، پاسپورت مهر شده (مهر یا برچسب ویزا که مجوز ورود شما به خاک کاناداست) برای متقاضی ارسال نمی‌شود و متقاضی باید شخصاً و یا توسط یک نماینده که از او وکالتنامه دارد، اقدام به گرفتن پاسپورتش از دفتر سفارت کند. دو راه پیش پای شماست؛ سفر مجدد به کشور واسط و یا استفاده از خدمات پیکاپ ویزا! که البته راه دوم منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

منظور از پیکاپ ویزا این است که شخصی به نمایندگی از شما و با وکالتنامه‌ای از شما، به ترکیه سفر می‌کند و پاسپورت‌تان را از سفارت می‌گیرد. این شخص همزمان می‌تواند پاسپورت چندین گروه دیگر را هم به ایران بازگرداند؛ پس هزینه پیکاپ ویزا بسیار کمتر از هزینه سفر به کشور واسط است. خدمات پیکاپ ویزا را هم کارگزاران زیادی در ایران به انجام می‌رسانند.

این روالی‌ست که باید برای اخذ ویزای کانادا طی شود. بهتر است که در مورد شرایط خودتان با کارشناسان امر ویزای کانادا مشورت کنید  و خیالتان را از بابت اخذ آن راحت کنید. به این صورت می‌توانید با قدرت و بدون اتلاف هزینه و زمان به ویزای کانادای مورد علاقه‌تان دست پیدا کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.