تعاریف متفاوت زنان و مردان از مفهوم خیانت در زندگی زناشویی

مدت‌ها قبل از ظهور اینترنت، مردها و زن‌ها تقریباً بر سر تعریف خیانت اتفاق‌نظر داشتند. اگر با فردی غیر از همسرتان رابطۀ عاطفی یا جنسی برقرار کنید، سوگند وفاداری خود را شکسته‌اید و درنتیجه به همسرتان خیانت کرده‌اید. درگذشته تردیدی درباره این تعریف وجود نداشت.

تا اینکه وارد دنیای دیجیتال شدیم و مرز میان خیانت و وفاداری مبهم شد. امروزه زن‌ها و مردها نظرات بسیار متغایری نسبت به این موضوع دارند. به‌عنوان‌مثال معمولاً بر سر مسائل زیر و رابطه آن‌ها باخیانت اختلاف‌نظر وجود دارد:

• تماشای فیلم‌های پورن به معنای خیانت است؟
• خیال‌پردازی درباره فردی دیگر خیانت محسوب می‌شود؟
• خوش‌وبش کردن با دوست دوران دبیرستانم در فیس‌بوک خیانت است؟
• چت کردن با افراد دیگر در فضای مجازی خیانت است؟
• آیا اشکالی دارد در فضای مجازی با افراد غریبه خوش‌وبش کنم؟
• اگر عضو یکی از سایت‌های همسریابی باشم، خیانت محسوب می‌شود؟

لیست این سؤالات خاکستری و نامعلوم می‌تواند همین‌طور ادامه پیدا کند و افراد پاسخ‌های متفاوتی به هر یک از آن‌ها خواهند داشت. در عصر دیجیتال، افراد دیدگاه‌های مختلفی به مفهوم خیانت دارند: آنچه از دیدگاه شما خیانت است، ممکن است ازنظر همسرتان فعالیتی کاملاً بی‌ضرر باشد.

در راستای این موضوع، اخیراً مطالعه‌ای انجام شد که تفاوت در جنسیت و شخصیت فردی افراد و تأثیر آن بر دیدگاه آن‌ها درباره خیانت را موردبررسی قرار داد. این تیم تحقیقاتی ۳۵۴ دانشجوی رشته روانشناسی را بررسی کرد که متشکل از زنان و مردان در سنین ۱۸ تا ۵۰ سال بود. از شرکت‌کنندگان سؤال شد آیا برخی از رفتارهای جنسی و عاطفی را به‌عنوان خیانت در نظر می‌گیرند یا خیر. همچنین، سؤال‌هایی پرسیده شد که بر سه خصیصه رفتاری تمرکز داشتند: صمیمیت و همدلی، ترس از صمیمیت، ترس از پاسخ منفی. این سه خصیصه این‌گونه تعریف می‌شوند:

• صمیمیت و همدلی: تمایل فرد در ایجاد و حفظ روابطِ سازنده‌ی میان فردی.
• ترس از صمیمیت: عدم تمایل فرد در به اشتراک گذاشتن احساسات و افکار شخصی و عدم تمایل به تعهد.
• ترس از پاسخ منفی: اضطراب و نگرانی فرد از شنیدن پاسخ منفی در عشق و تعهد بلندمدت.

معمولاً زن‌ها در صمیمیت و همدلی نمره بالاتری از مردها دارند؛ یعنی در حالت کلی از تعاملات میان فردی استقبال بیشتری می‌کنند. جنسیت در دو عامل دیگر تأثیری نداشت.

افرادی که امتیاز بیشتری در صمیمیت و همدلی داشتند، فعالیت‌های بیشتری را تحت عنوان خیانت دسته‌بندی کردند. افرادی که ترس از صمیمیت بالاتری داشتند، سناریوهای کمتری را به‌عنوان خیانت دسته‌بندی کردند. افراد دارای ترس از پاسخ منفی نیز درک قابل‌توجهی از خیانت نداشتند.

در حالت کلی، این تحقیق نشان داد زن‌ها حالات و سناریوهای بیشتری را به‌عنوان خیانت در نظر می‌گیرند، که اکثراً به دلیل ارزش بالایی است که برای صمیمت و همدلی قائل‌اند. ممکن است یک مرد عقیده داشته باشد نگاه کردن به تصاویر یا فیلم‌های پورن حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در هفته موضوع چندان مهمی نیست، اما همسرش دیدگاه کاملاً متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل است که مردها اغلب همسرانشان را “غیرمنطقی” و دارای رفتارهای “واکنشی” می‌دانند.

چگونه می‌توانیم در عصر مدرن تعریف کاملی از خیانت ارائه دهیم؟
کار سختی نیست. تعریفی که سال‌ها از خیانت داشته‌ام بدین ترتیب است: خیانت از بین رفتن اعتماد در اثر مخفی کردن رازهای عاطفی یا جنسی از همسرمان است. این تعریف را دوست دارم زیرا بر از بین رفتن اعتماد در اثر رازها و دروغ‌ها تأکید دارد. این تعریف تأکید دارد که تنها روابط جنسی یا عاطفی بر رابطه لطمه نمی‌زند، بلکه در اصل فریب و فاصله احساسیِ مداوم است که رابطه را نابود می‌کند.

طبق این تعریف، اگر درگیر هر نوع رابطه جنسی یا عاطفی شوید و آن را با دروغ سرپوشانی کنید، به همسرتان خیانت کرده‌اید. تمام.

در نظر داشته باشید: این تعریف بسته به نوع رابطه زن و شوهر، انعطاف‌پذیر است. همچنین، زوج‌ها را به گفتگو و اشتراک عقاید درباره رفتارهای غیرقابل‌قبول تشویق می‌کند. اگر زوج‌ها درباره مسائل جنسی و عاطفی آزادانه صحبت کنند، می‌توانند خود به تعریف مناسبی از وفاداری برسند.

به‌طورکلی، اسرار، دروغ و از بین رفتن اعتماد است که خیانت محسوب می‌شود. همان‌طور که دیدیم، افرادی که برای صمیمیت و همدلی ارزش بیشتری قائل‌اند، محدودیت و مرزهای بیشتری در رابطه خود تعیین می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که رویکرد و درک شما از خیانت در روابط اشتباه است. هر فرد و هر رابطه‌ای با دیگری فرق دارد. بنابراین تعریف هر زوجی از خیانت نیز متفاوت خواهد بود.

منبع: psychologytoday
ترجمه: وب‌سایت فرادید

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.