یادآوری آداب سنت قدیمی خانه‌تکانی

خانه‌تکانی یکی از سنت‌های قدیمی است که هر ساله ایرانیان را از اوایل ماه اسفند به تکاپو انداخته تا با تمیز کردن منازل خود به استقبال نوروز بروند. این فرهنگ زیبا آداب خاص خود را در پی دارد که به چند نکته آن اشاره می‌کنیم:

کارها را بین اعضای خانواده تقسیم کنید تا خانه‌تکانی با سهولت بهتر همراه با یک عادت خوب آموزشی برای فرزندان شما انجام گیرد.

نکته بعدی شست‌وشوی فرش‌هاست. برای این‌که هم در مصرف آب صرفه‌جویی شود و هم از لحاظ مصرف آب شرب خانگی که معمولا کنتور و هزینه مشترکی دارد، مدیون سایر واحدهای مجتمع مسکونی نباشیم و بخصوص از ایراد خسارت به ساختمان جلوگیری شود، بهتر است شستن فرش‌ها را به شرکت‌های خدماتی شست‌وشوی فرش واگذارکنیم.

در زمان‌های متعارف که کسی استراحت نمی‌کند، خانه‌تکانی کنید. آهسته جابه‌جا کردن مبل‌ها و اسباب اثاثیه را به اهل منزل و احیانا کارگرتان گوشزد کنید تا از ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای طبقات دیگر جلوگیری شود.

پسماند و مواد بازیافتی حاصل از خانه‌تکانی را قبل از دور ریختن از یکدیگر تفکیک کرده تا برای استفاده در چرخه طبیعت براحتی بتوان آنها را مورد استفاده قرار داد.

اگر منزل خود را رنگ و نقاشی می‌کنید حتما در و پنجره‌ها را باز کنید تا همسایگانی که احتمالا به بیماری‌های آلرژی و ریه مبتلا هستند اذیت نشوند.

وآخر این‌که، مواظب سلامتی خود باشید و همزمان با خانه‌تکانی منزل، دل‌های خود را هم از هرگونه کینه و کدورت بزدایید و درسال جدید بیش از گذشته، مهربانی و گذشت پیشه کنید.

منبع: مجله چمدان

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.