چه کارهایی اثرات مثبت ورزش کردن را از بین می برد

توجه به ورزش و فعالیت بدنی به عنوان راهکار اصلی پیشگیری و نیز درمان بسیاری از بیماریها محسوب شده و عامل ایجاد سلامت عمومی و کاهش سطح ناتوانی در جمعیت بیمار می‌گردد. با ورزش کردن، تولید “اندورفین” و “اپی نفرین” و “سیتوکین‌ها” نیز افزایش می ‌یابد و این مواد به طور طبیعی باعث بالا بردن سطح هوشیاری و روحیه ‌ی عمومی فرد شده و احساس انرژی و شادابی بیشتری برای انجام کارهای روزمره‌ ی زندگی به شخص ورزشکار اعطا می ‌کنند.

تصورات غلطی که درباره تغذیه وجود دارد عبارتند از:

۱ـ باید از مصرف کربوهیدرات خودداری کنید تا وزن کم کنید
درست است که خوردن کربو هیدرات، پروتئین و چربی هر سه باعث افزایش وزن می‌شود با این حال باید به اندازه کافی کربو هیدرات مصرف کنید تا سوخت بدن شما تامین شود. یکی از محققان در این باره می‌گوید: کبد و عضلات کربو هیدرات به شکل گلیکوژن را ذخیره می‌کنند تا سوخت به صورت سریع تامین شود این کار باعث می‌شود که بدن به صورت بهینه‌تری سوخت مصرف کند.

اگر کربو هیدرات بدن تامین نشود تاثیر ورزش کاهش می‌یابد به جای اینکه برای کاهش وزن کاملا کربو هیدرات را کنار بگذارید به صورت هوشمند کربو هیدرات مصرف کنید.

۲ـ هر نوع پروتئین مناسب است
اینکه بر روی یک مکمل نوشته شده باشد پروتئین نشان دهنده خوب بودن آن نیست بسیاری از مکمل‌ها کمتر از پنج گرم پروتئین دارند و میزان زیادی شکر دارد. اگر ورزش شما هوازی باشد پروتئین کمتری احتیاج دارید اما اگر می‌خواهید عضلات بدن را پرورش دهید باید پروتئین بیشتری مصرف کنید.

۳ـ باید بلافاصله بعد از باشگاه غذا خورد
باید ترکیبی از پروتئین و کربو هیدرات بعد از ورزش مصرف کنید تا بهترین اثر ورزش را تجربه کنید. با این حال اینکه حتما بعد از ورزش این مواد غذایی را دریافت کنید ضروری نیست. پروتئین را می‌توانید کمی با فاصله نیز مصرف کنید. سعی کنید وعده غذایی خود را نزدیک ورزش قرار دهید تا بیشتر از آنچه که باید غذا نخورید.

۴ ـ ورزش در حالت ناشتا چربی بیشتری می‌سوزاند
اگر در حالت ناشتا ورزش کنید بیشتر از چربی‌ها بدن استفاده می‌شود اما این بدان معنی نیست که با ورزش در حالت ناشتا بیشتر کالری می‌سوزانید. زمانی که ناشتا هستید توانایی بدن کمتر است بنابراین با شدت کمتر می‌توانید فعالیت کنید.

بهترین کار برای ورزش در ساعات صبح این است که یک وعده غذاهای کوچک که حاوی کربو هیدرات است مصرف کنید. این کار باعث می‌شود که انرژی بیشتری برای ورزش کردن داشته باشید.

منبع: ایسنا

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.