باید و نبایدهای سفر با سالمندان در عید نوروز

بیشتر خانواده‌ها با فرا رسیدن فصل بهار و تعطیلات عید تصمیم می‌گیرند چند روزی را به سفرهای نوروزی بروند.

از آنجا که اغلب این سفرها خانوادگی است، گاهی بزرگ‌ترهای خانواده مانند پدربزرگ و مادربزرگ نیز در این سفرها همراه ما هستند، اما در برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی با حضور سالمندان لازم است شرایط عمومی و نیازهای جسمی و روانی آنها را نیز در نظر بگیریم؛ چراکه سفر یک اتفاق خوب است، تک‌تک افراد خانواده دور هم جمع می‌شوند و همین دورهمی باعث تقویت روحیه سالمندان هم خواهد شد، پس یک درصد هم به این فکر نکنید که پدر و مادر پیرتان را تنها بگذارید.

حالا باید ببینیم چه تدابیری بیندیشیم تا آنها هم نهایت لذت را در کمال سلامت جسمی و روحی از سفر و همراهی با فرزندان و نوه‌های خود ببرند.

توجه به بیماری سالمندان در طول سفر
سفرهای طولانی ممکن است برای سالمندان بیمار، خطرهایی داشته باشد. سالمندانی که به بیماری‌های خاص مثل، قلب ـ عروق مبتلا هستند یا سابقه لخته در عروق دارند، برای جلوگیری از این عارضه خطرناک باید هر دو سه ساعت یک‌بار ماشین را متوقف کنیم تا سالمند پیاده شود و قدم بزند، اما سالمندانی که «آرتروز» دارند نباید به مدت طولانی داخل ماشین بنشینند، زیرا ممکن است دچار خشکی در پاها شوند. در طول سفر بهتر است آنها در صندلی جلوی ماشین که فضای بیشتری برای حرکت دادن پاها دارد، بنشینند. همچنین باید کفش‌های نرم و لباس‌های راحت بپوشند.

این نکته مهم است بعد از مستقر شدن حتما باید پاهای آنها را بررسی کنیم تا از نبود زخم مطمئن شویم.

بعضی از سالمندان بخصوص مردان دچار بزرگی خوش خیم پروستات هستند و کنترل ادراری خوبی ندارند؛ اطرافیان باید به این موضوع توجه و هر چند وقت یک‌بار ماشین را متوقف کنند تا سالمند بتواند از سرویس بهداشتی استفاده کند. در این مواقع هر چه سفر کوتاه‌تر باشد برای آنها بهتر است.

یا اگر سالمندمان آلزایمر دارد، می‌توانیم با او به زادگاهش برویم و در طول سفر از پدر یا مادر سالمندمان بخواهیم از خاطرات خوب و خوش آن دوران برای ما تعریف کنند.

به این ترتیب در طول سفر در کنارشان باشیم و سعی کنیم آنها در کنار ما احساس امنیت و آرامش داشته باشند.

و در پایان سعی کنیم همیشه در هر حالی از زندگی‌مان هوای سالمندان را داشته باشیم، چراکه آنها عضوی از خانواده ما هستند.

مشورت با سالمندان
وقتی برای حضور سالمندان در سفر برنامه‌ریزی می‌کنیم، حتما باید نظرشان را جویا شویم و با آنها مشورت کنیم، زیرا سالمندان کودک نیستند و نباید به آنها امر و نهی کنیم تا حس کنند از خودشان اراده‌ای ندارند و نمی‌توانند برای گذراندن روزهای تعطیل تصمیم بگیرند. مثلا، قبل از در نظر گرفتن مکان سفر، از آنها بپرسیم که از بین سفرهای هوایی و زمینی کدام را بیشتر ترجیح می‌دهند. بعد راجع به مکان‌هایی که مدنظر ماست با آنها تبادل‌نظر کنیم. وقتی مقصد مشخص شد می‌توانیم برای رزرو بلیت، هتل و محل اقامت برنامه‌ریزی کنیم.

این نکته مهم است وقتی از افراد سالمند برای سفر دعوت می‌کنیم اغلب آنها در ابتدا نمی‌پذیرند، چون فکر می‌کنند به دلیل سن بالا ممکن است مزاحمتی برای اطرافیان داشته باشند؛ اما تجربه نشان داده بیشتر آنها از ته دل دوست دارند با افراد خانواده به سفر بروند؛ زیرا سفر برای سالمندان اغلب برای تغییر حال و هوا و دور شدن از یکنواختی است.

بنابراین جوان‌ترها باید به این نکته توجه داشته باشند و یک بار نه گفتن سالمند را نپذیرند و علت امتناع آنها را از سفر حتما جویا شوند.

مشورت با پزشک معالج سالمندان
اگر سالمندتان دچار بیماری خاصی است، قبل از مسافرت حتما سری به پزشک معالج اش بزنید و او را در جریان کامل سفرتان قرار دهید و دستورات دارویی لازم را بگیرید و به اندازه کافی دارو همراه خود داشته باشید، حتی بیشتر چراکه ممکن است دارو تمام شود و داروخانه همان دارو را با نام تجاری دیگری داشته باشد که باعث ابهام شود یا اثر داروی اصلی که سالمند استفاده می‌کرد را نداشته باشد.

بنابراین حتما بیشتر از نیاز معمول با خود دارو همراه داشته باشید. همچنین باید به بروشور داروها دقت کنید؛ ممکن است بعضی از داروها در شرایط خاصی نگهداری شوند یا عوارض خاصی داشته باشند.

منبع: مجله چاردیواری

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.