زیره سبز و عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه آن

زیره سبز یکی از ادویه های کاری است که به عنوان چاشنی در انواع غذاها استفاده می شود. زیره سبز گیاهی است که میوه ی آن قابل استفاده است و بیشتر در شهرهای استان خراسان از جمله سبزوار، نزدیک مشهد و اطراف سرخس، اطراف سمنان، اطراف تهران، اطراف دامغان و بسیاری دیگر از نواحی رشد می کند. این گیاه علاوه بر اینکه فواید بسیاری دارد مصرف بیش از اندازه آن نیز عوارضی دارد که در مطلب زیر با آن آشنا می شوید:

۱- سوزش سر دل
زیره به عنوان یک درمان خوب برای بسیاری از مشکلات گوارشی است. زیره به عنوان یک تسهیل کننده خروج گاز معده از دستگاه گوارش شناخته می شود. اما در عین این خواص درمانی ممکن است موجب یک سری دیگر از مشکلات گوارشی گردد. سوزش سر دل یکی از این مشکلات است که ممکن است با مصرف بیش از اندازه زیره بروز کند.

۲- آسیب به کبد
روغن موجود در دانه زیره به شدت ناپایدار است و مصرف بیش از اندازه زیره در دوره زمانی طولانی مدت می تواند سبب آسیب به کبد و کلیه ها شود. از این روغن در حیوانات برای جلوگیری و یا درمان اسپاسم عضلانی استفاده می شود.

۳- آروغ زدن
اثر ضد نفخ زیره ممکن است سبب آروغ زدن نیز شود. علت آروغ زدن در بیشتر موارد به سبب ورود هوا به همراه غذا یا نوشیدنی به معده است. بنابراین گاز روده و معده از طریق دهان خارج می گردد. هرچند آروغ زدن مشکل خاصی نمی باشد اما ممکن است سبب خجالت زدگی شود!

۴- سقط جنین
مصرف بیش از اندازه زیره ممکن است سبب سقط جنین در زنان باردار و یا القا زایمان زودرس شود. بنابراین زنان باردار نباید مقادیر زیادی از این دانه را استفاده کنند.

۵ – کاهش قند خون
مصرف مقادیر زیاده زیره موجب کاهش قند خون می گردد. در مواردی مانند اعمال جراحی که حفظ قند خون ضروری است این مساله اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر شما در آینده عمل جراحی در پیش دارید حداقل دو هفته قبل از عمل مصرف زیره را متوقف کنید تا در هنگام عمل جراحی دچار مشکل افت قند خون نشوید.

۶- قاعدگی سنگین
مصرف مقادیر زیاد از دانه زیره منجر به خونریزی زیاد در دوران قاعدگی می گردد. در این دوران بهتر است با احتیاط مصرف شود.

۷- اثرات اعتیاد آور
مقادیر بیش از اندازه زیره می تواند اعتیاد آور باشد چرا که زیره دارای خواص مخدر است. همچنین می تواند منجر به خواب آلودگی، حالت تهوع و مخدوش شدن ذهن شود.

۸- کاهش قند خون
همانطور که گفته شد زیره به سرعت موجب کاهش قند خون می شود. افرادی که دیابت دارند باید قند خون شان همواره کنترل شود و نوسان قند خون به هیچ عنوان برای سلامتی شان خوب نیست. بنابراین دیابتی ها زیره را مصرف نکنند و یا اگر مجبور به مصرف هستند حتما اعتدال را رعایت کنند.

۹- آلرژی
مصرف بیش از اندازه زیره موجب خارش پوست و آلرژی می شود. افرادی که آلرژی دارند اگر مجبور به استفاده از زیره هستند حتما در مقادیر کم از این دانه مصرف کنند.

باز هم تاکید می کنیم که زیره دارای خواص درمانی بی نظیری است. اما همه مواد طبیعی موجود در طبیعت مانند زیره در صورت مصرف مداوم و بی رویه عوارض جانبی به دنبال خواهند داشت. بنابراین نگران نباشید و فقط کافی است که اعتدال را رعایت کنید تا بدون هیچ مشکلی از خواص این ماده بی نظیر بهره مند شوید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.