علت افزایش بیماری پسوریازیس

بیماری پسوریازیس، یک بیماری شایع پوستی است که چرخۀ زندگی سلول‌های پوستی را بهم می‌زند. پسوریازیس باعث بوجود آمدن لکه های خارش دار، خشک و دردناک می‌شود. این تکه ها بیشتر در نقاط اطراف پوست سر، آرنج و زانو ظاهر می‌شوند.

از آنجایی که پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است علت آن مشخص نشده است. در این بیماری تکثیر سلول های پوست افزایش یافته و در نتیجه پوسته هایی ضخیم روی پوست ایجاد می شود که حالتی فلسی شکل و پوسته دار است. این بیماری باعث قرمزی و التهاب پوست می شود. عوامل متعددی در ابتلا به این بیماری نقش دارند که عوامل ژنتیکی از مهم ترین آنها محسوب می شوند. عوامل محیطی نیز در بروز این بیماری نقش دارند.

خطای شماره ۱: اضافه وزن
برای پیشگیری از بروز و تشدید علائم پسوریازیس نمی توان رژیم های غذایی سفت و سختی اعمال کرد. اما با این حال باید بدانید که چاقی مفرط و اضافه وزن یکی از عوامل مشکل ساز برای این بیماران است. بنابراین اگر دچار چاقی هستید، لازم است تحت نظر پزشک وزن تان را کاهش داده و سپس یک برنامه غذایی مناسب و سالم در پیش بگیرید. به عقیده متخصصان، رژیم غذایی مدیترانه ای جزو رژیم های خوب و مناسب برای سلامت پوست است. یادتان باشد که کاهش وزن و نزدیک شدن به وزن ایده آل باعث بهبودی بیماری می شود.

خطای شماره ۲: استفاده از صابون های قوی
صابون های قوی باعث تحریک پوست و تشدید رشد پلاک ها و پوسته های جدید پوستی می شوند. توصیه می کنیم افراد مبتلا به بیماری صدفی بعد از حمام حتما از کرم مرطوب کننده مناسب و لوسیون های بعد از حمام استفاده کنند. مرطوب نگه داشتن پوست مانع از خارش و تشدید بیماری می شود و باعث می شود فلس ها کمتر شوند. می توانید به جای صابون از ژل های پاک کننده چرب استفاده کنید. یادتان باشد که صابون ها باعث خشکی پوست می شوند. علاوه بر این لازم است که مدت زمان حمام کردن نیز کوتاه باشد. در هنگام خشک کردن پوست از کشیدن حوله روی پوست خودداری کنید. بهتر است از حوله های نرم استفاد کرده و آن را به صورت ضربه ای و آرام روی پوست بزنید. برای موها نیز از برس های نرم استفاده کنید و حین خشک کردن موها، سشوار را با فاصله ۲۰ سانتی متری از سر بگیرید.

خطای شماره ۳: خارش پوست حتی به مدت کوتاه
خارش چند دقیقه ای پوست می تواند باعث تشدید و ادامه دوره فلس ها به مدت دو تا سه هفته شود. در واقع خارش پوست یک دور باطل ایجاد می کند، یعنی هر چه بیشتر پوست را بخارانید، فلس ها بیشتر شده و خارش آن نیز بیشتر می شود. بنابراین لازم است که از این کار بشدت اجتناب کنید تا از انتشار و تشدید علائم جلوگیری شود. حتما پزشک کرم ها و پمادهای مخصوص را در اختیارتان قرار می دهد. بنابراین می توان از پمادهای حاوی کورتون در محل خارش یا کرم های مرطوب کننده قوی برای برطرف کردن مشکل استفاده کرد. یادتان باشد که نباید در برابر این بیماری تسلیم شوید. امروزه درمان های زیادی برای مقابله با این مشکل برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد. حتما تحت نظر یک پزشک خوب و متخصص قرار بگیرید.

خطای شماره ۴: مصرف نوشیدنی های الکلی
افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، باید بشدت از مصرف نوشیدنی های الکلی بپرهیزند. اتانول باعث اختلالات فیزیولوژیکی می شود و در صورت مصرف این نوشیدنی ها، استرس زیادی به سلول ها وارد می شود که به سرعت واکنش نشان می دهند. علاوه بر این زیاده روی در مصرف نوشیدنی های الکلی باعث کاهش ذخیره ویتامین B بدن می شود که این مسئله نیز می تواند وضعیت پوست و احیای بافت ها را به هم بزند.

خطای شماره ۵: دوش نگرفتن بعد از ورزش
ورزش کردن بسیار خوب است، اما اگر فوتبال بازی می کنید یا هر ورزش دیگری انجام می دهید، بهتر است بلافاصله بعد از ورزش دوش بگیرید، چون تعریق باعث تحریک پوست می شود و بهتر است که برای دوش گرفتن تعلل نکنید. البته یادتان باشد که مدت زمان دوش گرفتن یا حمام تان نباید طولانی باشد.

خطای شماره ۶: ماندن طولانی مدت در معرض نور خورشید
در برخی افراد آفتاب باعث تشدید بیماری می شود، اما در برخی دیگر آفتاب مناطق مرطوب باعث بهبود ضایعات می شود. در هر حال آفتاب سوختگی علائم را تشدید می کند. اشعه های ماورای بنفش روی مکانیسم پوست که مسئول بروز التهاب و تجدید بیش از حد سلول های پوست است تاثیر می گذارند. در نتیجه باعث تشدید علائم و التهاب پوست می شوند.

توصیه می شود هنگام قرار گرفتن در معرض نور آفتاب دقت داشته باشید و احتیاط کنید. اگر متوجه شدید آفتاب باعث بهبود علائم پوست تان می شود، می توانید با حفظ اعتدال و در مواقعی که آفتاب شدید نیست، در معرض نور خورشید قرار بگیرید. در هر حال باید از افتاب گرفتن، برنزه شدن و همچنین سولاریوم بپرهیزید. یادتان باشد که یک لایه کرم ضدآفتاب با SPF حداقل ۳۰ بزنید.

منبع: تبیان

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.