فواید خوردن انار

انار جزو میوه هایی است که کمتر کسی را پیدا می کنید که این میوه را دوست نداشته باشد، امروزه انار در سرتاسر خاورمیانه و منطقه قفقاز، شمال آفریقا و مناطق استوایی قاره آفریقا، آسیای مرکزی، بخش هایی از مدیترانه و حتی در بخش هایی از ایالت های کالیفرنیا و آریزونای آمریکا کشت می شود. انار در نیمکره شمالی زمین معمولا در فاصله شهریور تا بهمن رشد می کند و در نیمکره جنوبی زمین در فاصله اسفند تا اردیبهشت. در چند سال اخیر مصرف انار در اروپا و نیمکره غربی رواج بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است.

مصرف انار برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی
انار سرشار از پلی فنول هایی است که به عنوان آنتی اکسیدانی قوی شناخته می شوند. این نوع از آنتی اکسیدان ها مانع تاثیر مخرب رادیکال های آزاد بر دیواره عروق می شوند و در نتیجه، شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند. به علاوه، پلی فنول های موجود در انار می توانند با پیشگیری از اکسید شدن کلسترل در خون، احتمال ایجاد پلاک در عروق خونی را کاهش دهند و در این صورت هم شانس ابتلا به بیماری عروق کرونر را کم کنند. ضمن اینکه مصرف انار و آب انار طبیعی با کاهش چشمگیر سطح کلسترول بد خون (LDL)، بازهم احتمال ابتلا به بیماری ها و حمله های قلبی را پایین می آورد.

مصرف انار برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا
ترکیبات موجود در انار می توانند با جلوگیری از فعالیت آنزیم بازدارنده آنژیوتانسین، به کاهش فشار خون کمک کنند. انار، حاوی ترکیبی به نام «اسید پانیسیک» است که می تواند علاوه بر کمک به کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون، تاحد قابل قبولی باعث پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا شود. از طرف دیگر، همین ترکیب می تواند باعث کاهش فشار خون یا تنظیم فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا هم بشود. تحقیقات ثابت کرده اند که همین خاصیت کاهندگی فشار و کلسترول خون توسط انار، باعث می شود که مصرف منظم این میوه یا آب طبیعی آن شانس ابتلا به بیماری های قلبی را در مبتلایان به دیابت کاهش دهد.

مصرف انار برای پیشگیری از ابتلا به سرطان
یکی از مزیت های میوه های قرمز و سیاه بر سایر میوه ها، غنی تر بودن آنها از انواع آنتی اکسیدان ها نسبت به سایر میوه ها و قوی تر بودن این آنتی اکسیدان ها است. تحقیقات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های بسیار فراوان و قوی موجود در انار و آب طبیعی آن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان های پروستات، پستان، ریه و پوست در افرادی می شود که مصرف حداقل ۵ وعده در هفته از این میوه را در برنامه غذایی خود دارند. ترکیبات ضد التهابی موجود در انار هم راه دیگری برای پیشگیری از ابتلا به سرطان در بدن باز می کنند. محققان بر این باورند که مصرف منظم آب انار در بیماران مبتلا به سرطان، شانس رشد و تکثیر سلول های سرطانی در بدن آنها را کم می کند.

مصرف انار برای کمک به هضم بهتر
یکی از راه های حفظ سلامت سیستم گوارش و داشتن هضمی بهتر، مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر است. در میان خوراکی های مختلف، آب طبیعی انار به دلیل طعم جذابی که دارد، می تواند به عنوان یک نوشیدنی سالم و سرشار از فیبر در سفره غذایی روزانه ما جای بگیرد. مصرف هر یک عدد انار، می تواند چیزی حدود ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر به بدن برساند و نزدیک به ۴۵ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه ما را تامین کند. از این رو، افرادی که با مشکل هضم مواجه هستند یا بعد از وعده های اصلی غذایی احساس پری و سنگینی شدید می کنند، می توانند انار یا آب انار را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.

مصرف انار برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن
انار، سرشار از ترکیبات ضدالتهابی است و از این رو، مصرف این میوه یا آب طبیعی آن می تواند برای افرادی که مبتلا به بیماری های مرتبط با ضعف سیستم ایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا پوکی استخوان هستند، بسیار مفید باشد. از طرف دیگر، این میوه آبدار و قرمز، حجم فراوانی از ویتامین C را در خود جای داده است و به همین دلیل، بازهم می تواند تاثیر چشمگیری بر افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن داشته باشد. ویتامین C موجود در انار با مبارزه با رادیکال های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن، شانس ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی را هم کم می کند. به همین دلیل هم مصرف انار و آب انار در فصل های سرد سال که احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی مسری زیاد می شود، بسیار مفید خواهد بود.

مصرف انار برای افزایش میل جنسی
آیا می دانید که انار از دیرباز به عنوان نماد باروری شناخته می شده است؟ آیا دلیل این موضوع را می دانید؟ محققان آمریکایی با بررسی تاثیر مصرف آب انار طبیعی بر زوج های جوان و میانسال به این نتیجه رسیده اند که مصرف یک لیوان آب انار می تواند باعث افزایش ترشح هورمون جنسی تستوسترون، هم در مردان و هم در زنان شود. این مساله، به خودی خود میل جنسی را افزایش می دهد. این محققان می گویند که ترکیبات موجود در انار، شبیه هورمون های جنسی در بدن انسان ها هستند و به همین دلیل هم مصرف انار و آب انار طبیعی می تواند باعث افزایش میل و اشتیاق جنسی شود.

مصرف انار برای کاهش استرس
پلی فنول های موجود در انار علاوه بر مبارزه با استرس اکسیداتیو داخلی، تاثیر به سزایی در مقابله با انواع استرس های روانی در زندگی فردی و اجتماعی هم دارند. تحقیقات انگلیسی ثابت کرده اند که نوشیدن آب طبیعی انار در موقعیت های استرس زا، باعث کاهش سطح کورتیزول خون و پایین آمدن میزان استرس فرد می شود.

یک نکته!
کسانی که از داروهای خاص برای درمان کلسترول خون بالا یا فشار خون بالا استفاده می کنند، بهتر است درباره مصرف آب انار با پزشک مشورت کنند چون امکان تداخل دارویی برای آنان وجود دارد. علاوه بر این ها، آب انار غلظت بالایی از نظر قندها دارد و مصرف بی رویه این نوشیدنی می تواند قند خون را افزایش دهد که برای افراد مبتلا به دیابت خوب نیست. افراد مبتلا به فشار یا غلظت خون می توانند آب انار را بلافاصله پس از صرف غذا مصرف کنند اما کم خون ها باید بین صرف غذا و مصرف آب انار، حداقل یکی دو ساعت فاصله بیندازند.

منبع: هفته نامه سلامت

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.