چرا موهایم ریزش دارد؟

شما موهایتان را معمولا چگونه روی سرتان جمع میکنید؟ آنها را با کلیپس پشت سرتان نگه میدارید یا همیشه با کش، دم اسبی آنها را میبندید؟ میانه تان با بافتن مو چطور است؟

اعتقاد دارید که موهای بافته همیشه مرتب و تمیز باقی میمانند؟ هیچ میدانستید بستن غلط موها میتواند در آسیب دیدن ریشه مو و ریزش آن موثر باشد؟

در این مطلب من ۵ دلیل ریزش موی خانم ها را بیان کرده ام. نگاهی به این دلایل بیندازید، شاید علت ریزش موی شما هم، یکی از این ۵ عامل باشد:

ریزش مو به دلیل بافتن یا دم اسبی کردن موها:
خیلی ها عادت دارند موهایشان را در طول روز، پشت سرشان به حالت دم اسبی جمع کنند یا ببافند، ولی این کار میتواند یکی از دلایل ریزش شدید موها باشد. هر نوع کشیدن طولانی مدت مو و کشیدن سفت آن، باعث ریزش موقتی مو میشود.

این ریزش مو معمولا بین ۳ تا ۶ ماه طول میکشدو به تدریج متوقف میشود و بعد به آرامی، موها شروع به رشد مجدد میکنند. اما اگر این مدل بستن مو، برای سالهای زیادی ادامه یابد، ممکن است به ریزش دائمی مو منجر شود.

در برخی موارد مو به علت کشیده شدن، نزدیک پوست سر میشکند. این نوع ریزش مو اغلب در پیشانی و کناره های پوست سر (جایی که مو تحت بیشترین فشار است) دیده میشود.

ریزش مو فقط پس از استفاده دائمی از مدل های فوق رخ میدهد و با انتخاب گاه به گاه این قبیل مدل موها، این عارضه اتفاق نمیافتد.

ریزش مو به دلیل بارداری:
بعضی از خانم ها بعد از زایمان، دچار ریزش موی شدید میشوند. این نوع ریزش مو به (آلوپسیای بعد از زایمان) معروف است و عادی و گذرا است و حدود ۲ تا ۳ ماه پس از زایمان اتفاق میافتد.

این ریزش مو حدود ۱ تا ۶ ماه ادامه میابد، سپس رشد طبیعی مو از سر گرفته میشود. این نوع ریزش مو ممکن است بعد از سقط جنین هم دیده شود.

البته هم مادران دچار این عارضه نمیشوند. راه حلش هم این است که با موهایتان با ملایمت برخورد کنید. آنها را کمتر دستکاری کنید. از برس های نرم برای شانه کردن موهایتان استفاده کنید. موهایتان را به آرامی بشویید و خشک کنید. این نوع ریزش مو به ندرت بیش از ۴ ماه طول میکشد.

ریزش مو به دلیل مصرف قرص های ضد بارداری:
قرص های ضد بارداری را خیلی از خانم ها مصرف میکنند، ولی تعداد کمی از آنها با خوردن این قرص ها دچار ریزش موقتی مو میشوند. بیشتر اوقات پس از قطع دارو، ریزش مو رخ میدهد. خانم هایی که موقع استفاده از این قرص ها دچار ریزش مو میگردند، ممکن است زمینه ارثی هم داشته باشندو ریزش موهایشان با مصرف قرص تشدید گردد.

ولی خانمی مصرف این قرص ها را قطع میکند، ۲ یا ۳ ماه بعد متوجه ریزش موی سرش میشود. این ریزش مو ممکن است ۶ ماه طول بکشد و سپس متوقف شود. ۶ تا ۱۲ ماه پس از آنکه ریزش مو قطع شد، موی سر مجددا شروع به رشد میکند.

ریزش مو به دلیل رژیم های لاغری عجیب و غریب:
اگر رژیم های لاغری عجیب و غریب میگیرید، بدانید که ممکن است دچار ریزش مو شوید. رژیم لاغری که شدیدا کمبود پروتئین داشته باشد، در رشد مو تاثیر خواهد گذاشت، زیرا مو اساسا از پروتئین تشکیل شده است. افراد باید در هر سنی، پروتئین مصرف کنند تا رشد طبیعی مو حفظ گردد. غنی ترین منابع پروتئین به ترتیب شامل تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع گوشت (ماهی، مرغ، و گوشت قرمز) و حبوبات است.

افراد گیاه خوار و کسانی که رژیم غذایی بدون پروتئین استفاده میکنند و مبتلایان به بی اشتهایی عصبی (که در میان مانکن ها و طرفداران لاغری مفرط، زیاد است) به سوی تغذیه پروتئینی دچار میشوند. در چنین مواردی مو باریک میگردد و ۲ یا ۳ ماه بعد ریزش شدید مو آغاز میشود. این ریزش مو با مصرف کافی و مناسب غذاهای حاوی پروتئین، قابل پیشگیری و جبران است. برخی رژیم های لاغری به کم خونی فقر آهن منجر میگردند که میتواند باعث ریزش مو شود.

اما این باور که ریزش مو مربوط به کمبود ویتامین است، نتایج ضد و نقیضی را در تحقیقات نشان داده است. تا کنون هیچ ویتامین جداگانه ای یافت نشده است که اثر قابل توجهی در رشد مو داشته باشد.

مصرف زیاد ویتامین، به خصوص ویتامین a ممکن است باعث بروز مسمومیت در بدن شود. اگر فکر میکنید که کمبود تغذیه ای دارید، باید با پزشک مشورت کنید. هر گونه تغییر ناگهنی در برنامه غذایی (مثل رژیم های لاغری کم کالری) به ریزش مو منجر میگردد.

ریزش موی طبیعی، نوع زنانه:
موهای سر اکثر خانمها با افزایش سن، به طور پراکنده کم پشت میشود که به آن (ریزش موی زنانه) میگویند و مشابه طاسی مردانه است، ولی خانم‌ها هرگز کاملا طاس نمیشوند.

این ریزش مو ممکن است مانند طاسی مردانه با عقب رفتگی خط مو همراه باشد. اما اکثر کم پشتی پراکنده مو در تمام سر دیده میشود و خیلی آهسته تر از طاسی مردانه پیشروی میکند.

این نوع ریزش مو ممکن است پس از یائسگی ایجاد گردد. مردان و زنان هر چه سن شان بگذرد، موی کمتری خواهند داشت. وراثت در ریزش مو در هر گروه نقش دارد. آقایان بیشتر از مادر و خانم ها بیشتر از پدر، ریزش مو را به ارث میبرند.

عملی ترین راه رفع این حالت، مدل دادن مناسب به مو است. گاهی درمان های جدید مثل پیوند مو نیز به خانم ها توصیه میشود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.