چگونه در محل کار بر خواب بعدازظهر غلبه کنید؟

خواب یکی از مهمترین مسائل در طب سنتی ایران است که انواع خستگی را از بین می‌برد. چرت بعد از ظهر اگر از طولانی باشد یکی از دلایل اختلال در خواب شبانه می شود پس در ابتدا باید خاطر نشان کنیم که خواب نیم روزی مدت زمان کوتاهی باید داشته باشد. گرچه بعضی افراد کل روز سر کار هستند و نمی توانند خواب نیم روزی داشته باشند.

پس از صرف ناهار، هنوز چند ساعتی از روز کاری باقی مانده ولی شما با نگاه کردن به صفحه کامپیوتر احساس خواب‌آلودگی می‌کنید. رخوت در ۳ بعدازظهر، رویدادی است که در تمام اماکن کاری رخ می‌دهد. این احساس مربوط به ریتم شبانه‌روزی بدن است که الگوی خواب را تنظیم می‌کند.

بدن ما در بعدازظهر سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند که ما را مشتاق به خواب می‌کند. آن‌چه می‌خوریم و آن‌مقدار که می‌نوشیم نیز بر میزان انرژی ما در این ساعات اثرگذار است. ممکن است بخواهید از مواد قندی برای افزایش انرژی خود استفاده کنید، در صورتی که این مواد شما را کم‌انرژی‌تر می‌کنند.

در عوض از این تکنیک‌ها استفاده کنید:

حرکت کنید.
اگرچه این آخرین کاری است که در زمان خواب‌آلودگی دوست دارید انجام دهید، ولی باید بدانید که حرکت کردن بهترین راه برای بهبود هوشیاری و حال شماست. پیاده‌روی کنید یا از چند پله بالا روید تا خون در بدنتان به جریان بیافتد. به گفته دانا کُرن: ” چند حرکت ورزشی باعث بهبود خلق‌وخو و کاهش استرس می‌شود.” یک پیاده‌روی کوتاه به شما کمک می‌کند با انرژی و تمرکز بیشتر به کار خود بازگردید.

کارهای ساده انجام دهید.
ساده‌ترین کارهایی که باید انجام دهید را در دشوارترین ساعات انجام دهید. دکتر اتان گرگوری می‌گوید: “اگر احساس کسالت داشته باشید، نمی‌توانید کار خود را به بهترین شکل انجام دهید.” انجام وظایف آسان در زمانی که در بهترین شرایط برای انجام کارها نیستید، به شما اطمینان می‌دهد که بهره‌وری خود را در طول روز حفظ کنید و در زمان انجام کارها با خستگی دست و پنجه نرم نکنید.

به موسیقی گوش دهید.
موسیقی دارای اثرات مثبتی بر سلامتی ذهن است و به تمرکز کردن کمک می‌کند. موسیقی باعث افزایش میزان دوپامین می‌شود، ماده‌ی شیمیایی که ما را در شرایط احساسی خوبی قرار می‌دهد. دوپامین همچنین محرکی برای انگیزه و تمرکز است و شما را برای ادامه روز پیش می‌راند.

آب بنوشید.
کُرن می‌گوید: “کسالت بعدازظهر و سردرد و عدم تمرکز، اغلب ناشی از کم‌آبی بدن است. یک لیوان آب بیشتر از یک ظرف شکلات به شما نیرو می‌دهد.” یک بطری آب در کنار خود بگذارید تا نوشیدن مداوم آب را فراموش نکنید.

ناهار سبک میل کنید.
هضم غذای سنگین انرژی زیادی از بدن می‌گیرد. به گفته کُرن: “آن‌چه ما در ۳ بعدازظهر احساس می‌کنیم نتیجه مستقیم آن‌ چیزی است که در ظهر می‌خوریم.” از خوردن پاستا، نان، پنیر و فست فودها پرهیز کنید و یک ساندویچ سبک، برنج، سالاد، غلات و پروتئین را جایگزین کنید. کسالت بعدازظهر اغلب به علت افت گلوکز خون ایجاد می‌شود و شما را مشتاق به خوردن مواد قندی می‌کند.
اگر در بعدازظهر احساس گرسنگی کردید، از خوراکی‌های کم قند مثل سیب استفاده کنید. آجیل که به مغز و جسم شما انرژی می‌رساند، و ماست که حاوی پروتئین است و انرژی لازم را به بدن شما می‌دهد، از دیگر مواد غذایی هستند که می‌توانید در بعدازظهر مصرف کنید.

کار خود را به جای دیگر منتقل کنید.
اگر احساس کسالت کردید، سعی کنید به مکان دیگری در محل کارتان بروید. این تغییر مکان، محرکی است که باعث هوشیاری مغز می‌شود. یک میز ایستاده گزینه‌ی مناسبی برای مقابله با کسالت بعدازظهر است، که باعث افزایش فشار خون، تقویت حال عمومی و کمک به تمرکز می‌شود.

منبع: خوارزمی

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.