ده مشکل در سلامت دهان

بهداشت دهان و دندان شامل تشخیص سلامتی دهان و بهبود آن درمیان جوامع است. متاسفانه در رابطه با پیشگیری و رعایت بهداشت به دلیل فرهنگ غالب و نادرستی که در کشور ما شکل گرفته است معمولا مردم پس از ایجاد مشکل، به دنبال حل آن برمی آیند، از این رو مراجعه مردم و توجه بیشتر آن‌ها به بخش درمان است تا مراقبت پیشگیرانه! عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان ها و مراقبت نکردن کافی از آنها باعث بروز مشکلاتی در ناحیه دهان می شود.

هر روز با استفاده از دهان مان صحبت می کنیم، غذا می خوریم، آب می نوشیم، سوت می زنیم و یا سرفه می کنیم. اما آنچه تمام این امور عادی را برایمان ناخوشایند و دشوار می نماید، وجود زخم های دهانی و بوی بد آن است. اگر بدانیم که چه چیزهایی موجب بروز مشکلات این چنینی در دهان می شود، می توانیم اوضاع را تحت کنترل خود دربیاوریم.

زبان مودار سیاه
شاید این مشکل بیشتر شبیه شوخی های ترسناک باشد، اما زبان مودار سیاه واقعا وجود دارد. علاوه بر این بوی بد دهان و احساس طعم تلخ فلز نیز در این مشکل دیده می شود. این بیماری موجب ایجاد رنگ های سیاه، سبز، زرد یا قهوه ای روی زبان می شود و ایجاد رگه های رنگی شبیه مو در آن می کند. در حالی که ممکن است این مشکل بسیار نگران کننده باشد، اما باید بگوییم که این بیماری بی ضرر است و توسط زائده های درازی ایجاد می شود که به نظر می رسد زبان پر از مو است، اما رنگ های آن توسط باکتری ها ایجاد می شود. داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها (به خصوص در مورد افرادی که دهانشان خشک است) و داروهای دارای بیسموت سنگین مانند پپتو بیسمول می توانند آغاز گر این بیماری باشند. پرتودرمانی سر و گردن، عفونت، تنفس از راه دهان و بهداشت ضعیف دهان و دندان نیز از دلایل دیگر بروز این مشکل هستند. در حالیکه هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد، اما می توان با مسواک زدن زبان با یک مسواک نرم تا حدود زیادی به رفع این مشکل کمک کرد.

سندروم سوزش دهان
افراد مبتلا به سندروم سوزش دهان (BMS) دردهای داغ و سوزاننده ای را در ناحیه زبان، لب، کام و یا در کل دهان تجربه می کنند. اغلب این بیماری در زنان میانسال و یا مسن تر شایع است. در برخی افراد این سندروم بدون هیچ دلیلی رخ می دهد، اما BMS اغلب به دلیل تغییرات هورمونی، برگشت اسید معده به دهان، عفونت قارچی یا کمبودهای تغذیه ای اتفاق می افتد. مکیدن قطعات یخ، اجتناب از مصرف غذاهای اسیدی و نوشابه های گازدار و کاهش استرس ممکن است آرامش را برای افراد مبتلا به ارمغان بیاورد. خوشبختانه برای این مشکل داروهایی نیز وجود دارد.

آفت های دهانی
این نوع زخم ها اغلب جدی نیستند و مسری نمی باشند، اما کمی درد دارند. محل این زخم ها روی زبان و یا زیر آن ، لب ها، داخل گونه و لثه است و در عرض یک تا دو هفته ناپدید می شوند، با این حال اگر زخم عمیق باشد تا شش هفته نیز وجود دارد. آفت دهان بیشتر در زنان رایج است و البته نباید نقش وراثت را نیز در بروز آن نادیده گرفت. گاز گرفتن ناگهانی داخل گونه، مصرف غذاهای اسیدی، نوسانات هورمونی، کمبود ویتامین ها و استرس از دیگر علل ایجاد آفت است. افراد مبتلا به بیماری سلیاک، بیماری کرون و یا ایدز نیز مستعد ابتلا هستند. برای درمان، استفاده از یک دهانشویه و کرم های موضعی توصیه می شود. زخم های دهانی باید به طور مداوم بررسی شوند، زیرا ممکن است فرد دچار سرطان دهان باشد، اما گمان کند زخم دهانش جدی نیست.

زخم های سرد
این زخم ها به تبخال معروفند و ضایعات کوچک و پر از مایعی هستند که به طور پراکنده در اطراف دهان ظاهر می شوند و معمولا زمانی که شما تحت استرس هستید و یا سیستم ایمنی تان تضعیف شده است، ایجاد می شوند. زخم های سرد معمولا در عرض دو هفته التیام پیدا می کنند و توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد شده و بسیار مسری اند. با استفاده از کرم ضد ویروسی و یا قرص یا بادرنجبویه می توانید فرآیند درمان را سرعت ببخشید. یخ و یا کیسه سرد نیز می تواند به کاهش درد تبخال کمک کند.

زبان جغرافیایی
لکه های سفید و قرمز روی زبان که شبیه یک نقشه ی جغرافیایی است یک مشکل ارثی و بی ضرر می باشد که به آن زبان جغرافیایی می گویند. در حالیکه این مشکل مشخصه ی هیچ بیماری خاصی نیست، اما گروهی از متخصصان معتقدند این مشکل اغلب در بیماران دیابتی و افراد مبتلا به پسوریازیس دیده می شود. آن را همچنین معمولا به عنوان نشانه ای از کمبود ویتامین ب۱۲ و یا بیماری قارچی می دانند. خوشبختانه این مشکل خود به خود از بین می رود.

مت آمفتامین دهانی (مت دهان)
این بیماری با دندان های سیاه، شکسته و فاسد شناخته می شود که توسط مواد شیمیایی خورنده موجود در مواد مخدر ایجاد می گرددو همچنین بی توجهی شدید به سلامت دندان ها با مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین و الکلی نیز از علل دیگر مت دهان است.

برفک دهان
برفک دهان، نوعی عفونت قارچی دهان است که توسط قارچ کاندیدا یا مخمر به وجود می آید و اغلب در نوزادان، افراد مسن و افرادی که دچار نقص ایمنی بدن هستند، مانند افراد مبتلا به ویروس ایدز، سرطانی ها ، دیابتی ها و آسمی ها دیده می شود. می توان با مصرف داروهای ضد قارچ، این بیماری را درمان کرد. علائم آن شامل درد، ضایعات سفیدرنگ بر روی زبان و داخل گونه و ترک خوردگی و قرمزی در گوشه دهان است. در مادری که به نوزاد مبتلا به برفک دهان شیر می دهد، ممکن است نوک ناحیه سینه دچار قرمزی، حساسیت، خارش و درد شود.

سنگ لوزه
سنگ لوزه توده ای از مواد کلسیمی است که در شکاف لوزه ها قرار می گیرد و این توده کلسیمی شامل موادغذایی کهنه، سلول های مرده، مخاطی و باکتری است. سنگ لوزه خطرناک نیست، اما آزاردهنده و دردناک است و موجب بوی بد دهان می شود. توده های کلسیمی بزرگ به اندازه ی یک نخود هستند که می توانند درد زیادی را نیز ایجاد نمایند. افراد دارای لوزه برجسته یا بزرگ بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند. علائم این بیماری شامل تکه های سفیدرنگ بر روی لوزه ها، بوی بد دهان، گلو درد و گاهی اوقات درد گوش می باشد. در حالیکه هیچ درمانی پزشکی برای این مشکل وجود ندارد، ولی غرغره کردن، مسواک زدن و اسپری آب می تواند به رفع آن کمک نماید.

احساس مزه فلز
آیا تا به حال پس از خوردن آجیل مزه ی تلخ فلز را در دهانتان احساس نموده اید؟ این حالت یک سندروم است که می تواند در اثر استفاده ی طولانی مدت از دارو، مشکلات دندانی، عفونت های تنفسی، بارداری، و غیره ایجاد شود. به افراد دچار این مشکل پیشنهاد می کنیم که کمی شکر به غذاهایشان اضافه کنند.

قدرت چشایی بیش از حد
می توانید دنیایی را تصور کنید که در آنجا سبزیجات، قهوه و چای به شدت تلخ و بستنی و کیک ها به شدت شیرین هستند؟ افراد دارای قدرت چشایی بسیار بالا، با تعداد بسیار زیاد و غیر طبیعی جوانه چشایی روی زبانشان متولد می شوند. این افراد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کرون هستند، زیرا تمایلی به مصرف غذاهای چرب ندارند و برعکس در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری سرطان کولون (روده بزرگ) قرار دارند، زیرا از مصرف سبزیجات خودداری می کنند.

کارشناسان تخمین زده اند که حدود بیست و پنج درصد از جمعیت جهان دارای این مشکل هستند و تعداد بسیار زیادی از آنها از این موضوع بی اطلاع اند.

منبع: تبیان

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.