طرز تهیه کباب چنجه

کباب چنجه» یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین کباب‌های منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه است که حالا تقریبا در تمام نقاط جهان با انواع گوشت تهیه می‌شود. تلفظ صحیح نام کباب چنجه به فارسی « کنجه» یا «قنجه» است و در زبان آذربایجانی «چنجه» تلفظ می‌شود. حالا دیگر در زبان فارسی هم عمدتا به آن چنجه می‌گویند که به احتمال زیاد متاثر از زبان آذری است. برای درست کردن کباب چنجه به گوشت فیله یا ران گوسفند نیاز دارید. اما برخی هم برای درست کردن کباب چنجه از فیله گوساله و شتر هم استفاده می‌کنند که آن هم یک چنجه خوشمزه و لذیذ است.

مواد لازم برای ۶ نفر:
گوشت فیله یا ران گوسفند به همراه کمی دنبه: ۱ کیلوگرم
پیاز: ۲ عدد متوسط
فلفل سیاه و نمک: به مقدار لازم
ماست: ۲ قاشق غذاخوری
سس مایونز: ۱ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد
آب لیمو ترش تازه: ۳ قاشق غذاخوری
روغن زیتون بدون بو: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کباب چنجه:
ابتدا گوشت شسته شده و خشک شده را به قطعات مکعبی خرد کنید. ضخامت هر تکه ۲ تا سه سانتی‌متر باشد کافی است. سعی کنید تکه‌های گوشت هم اندازه باشند تا هنگام پخت یکدست و یکنواخت بپزند. پیازها را نگینی خرد کنید و به همراه ماست، سس مایونز، آب لیموترش، فلفل سیاه و روغن زیتون مخلوط کنید. تکه‌های گوشت را در این ترکیب بخوابانید. برای ترد شدن کباب چنجه باید گوشت در این ترکیب به مدت ۸ تا ده ساعت بماند (اگر از گوشت گوساله یا شتر استفاده می‌کنید بهتر است ساعات بیشتری به گوشت استراحت بدهید). درب ظرف را ببندید و در یخچال نگه دارید تا مواد خوب به خورد هم بروند. هر چه گوشت بیشتر در مواد بماند کباب چنجه ترد و آبدارتری خواهید داشت.
هنگام کباب کردن گوشت، پیازها را از تکه‌های گوشت جدا کنید و گوشت را به سیخ بکشید. لابه لای تکه‌های گوشت تکه‌های دنبه، پیاز، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای یا هر سبزی دیگری که دوست دارید، بگذارید. فاصله تکه‌های گوشت و دنبه و سایر مواد از هم باید یک بند انگشت باشد تا گوشت‌ها خوب بپزیند و کباب شوند. برای این‌که کباب چنجه شما آبدار شود و نسوزد کباب چنجه را روی شعله ملایم کباب کنید و چند بار سیخ کباب را زیر و رو کنید. چنجه را آبدار و مغز پخت از روی منقل بردارید.

نکات مهم و فوت و فن کباب چنجه:
* اضافه کردن ماست و سس مایونز به مایه چنجه باعث می‌شود که کباب چنجه شما تبدیل به کباب کنجه لاری شود. اما کباب کنجه لاری با کباب چنجه رستورانی هیچ فرقی ندارد. تنها مزیت اضافه کردن ماست و سس مایونز این است که کباب چنجه شما ترد، لطیف و آبدار می‌شود.

* قرار دادن تکه‌های دنبه بین تکه‌های گوشت سبب می‌شود تا گوشت‌ها نسوزند و خشک نشوند. به این ترتیب یک کباب چنجه ترد رستورانی خواهید داشت.

* اردبیلی‌ها تکه‌های چنجه را داخل یک کاسه می‌ریزند و به سبک ترکیه‌ای همراه با کره داغ، سماق، نان داغ و پیاز و گوجه فرنگی میل می‌کنند، امتحانش ضرر ندارد.

* بعضی‌ها ترجیح می‌دهند دو روز کامل گوشت را در مواد بخوابانند تا حسابی ترد شود.

* وقتی گوشت چنجه نیم پز شد و حین پخت نمک را به کباب اضافه کنید تا گوشت سفت نشود.

* قبل از به سیخ کشیدن کباب چنجه می‌توانید مقداری زعفران دم کرده و کره آب شده به گوشتی که در مواد خوابانده‌اید اضافه کنید تا طعم لذیذتری به خودش بگیرد.

* کباب چنجه را با انواع گوشت از شتر گرفته تا بز، مرغ، بوقلمون و شترمرغ هم می‌توانید درست کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.