چطور نگرانی به رابطه همسران آسیب می‌زند

حضور در یک رابطه می‌تواند نگرانی ایجاد کند. این کاملاً طبیعی است که گاهی نگران رابطه‌تان باشید. گاهی این سؤال برای همه ما پیش می‌آید که این رابطه چطور پیش خواهد رفت؟ تا کی ادامه خواهد داشت یا چه پیش خواهد آمد اگر مشکل بزرگی اتفاق بیفتد. با این حال اصلاً عادی نیست که دائماً بخواهیم به این چیزها فکر کنیم.

مشکل کجاست؟ اگر دائماً نگران هستید، برای خودتان، سلامت جسمی و روحی و رابطه‌ای که در آن قرار دارید مشکل درست می‌کنید. وقتی نگران هستید معمولاً دچار دردهای عضلانی، سردرد و تنش‌های عصبی می‌شوید و طبیعی است که نگرانی را با تغییر خلق و خو و رفتار نشان بدهید. رفتار شما برای تخلیه و بیان نگرانی کاملاً تغییر می‌کند. معمولاً به خاطر نگرانی زیاد خشم و اضطراب و افسردگی را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهید. نوسانات خلقی شما در کنار نزدیک‌ترین فرد زندگی‌تان بیشتر و شدیدتر بروز پیدا می‌کند.

نگرانی دائمی می‌تواند تعادل یک رابطه را برهم بریزد. آدم نگران به جزئیات حساس است. اگر بخواهید به هر مسأله کوچک و بی‌اهمیتی بپردازید امنیت و آرامشی را که حفظ یک رابطه به آن نیاز دارد از دست می‌دهید.

چه باید کرد؟ برای رفع نگرانی هیچ راهی ندارید بجز اینکه بفهمید دلیل نگرانی‌تان چیست. معمولاً مجموعه‌ای از چیزها و عوامل باعث نگرانی می‌شوند. آنها چه هستند؟ چه چیزی بیشتر باعث نگرانی و ترس شماست؟

وقتی مشخص کردید که چه چیزهایی باعث نگرانی‌تان است براحتی می‌توانید با آنها مواجه شوید. نگرانی‌های شما در رابطه چیزهایی است که به شما و طرف مقابل‌تان ربط دارد. بنابراین لازم است که درباره آنها با هم حرف بزنید. خیلی از نگرانی‌های شما بر اساس واقعیت‌ها نیستند. در این موارد فقط با گفت‌و‌گو و یافتن واقعیت‌های مرتبط با آن می‌توانید از آن خلاص شوید. شاید لازم باشد بارها و بارها درباره‌اش حرف بزنید تا کاملاً ترس‌ها را رفع کنید.

اما برخی از نگرانی‌های شما مبتنی بر واقعیت‌ها یا تجربه‌های گذشته‌تان هستند. برای رفع این نوع ترس‌ها نیز تنها راه شما یک گفت‌و‌گوی صادقانه و مثبت است. این خیلی مهم است که زندگی‌تان را بر اساس مجموعه‌ای از حقایق بنا کنید. به جای گفتن «اگر…» سعی کنید درباره مسائل واقعی حرف بزنید. چیزهایی که اتفاق نیفتاده‌اند می‌توانند هرگز اتفاق نیفتند بنابراین رابطه خود را بر مبنای آنچه وجود دارد ادامه بدهید. زمانی که نگرانی شما درباره واقعیت‌های موجود است تنها راه شما برای رفع نگرانی این است که دست به عمل بزنید. نگران اوضاع مالی‌تان هستید؟ برای زندگی‌تان در درازمدت برنامه‌ریزی کنید و راهی برای رفع مشکل مالی پیدا کنید. نگران کم شدن احساسات و عواطف‌تان در رابطه هستید یا فکر می‌کنید ممکن است از هم فاصله بگیرید؟ به جای نگرانی به فکر حفظ یک رابطه سرزنده باشید و برایش تلاش کنید. نگران از دست رفتن رابطه و ناسپاسی طرف مقابل هستید؟ یک زندگی امن و قابل اعتماد بسازید. همان‌طور که می‌بینید شما برای مقابله با نگرانی‌هایتان دو راه عملی دارید. ترس‌های شما یا برمبنای سوءتفاهم و چیزهای غیرواقعی است که می‌توانید با تمرکز و تلاش بر واقعیت‌های موجود آن را رفع کنید یا بر مبنای واقعیت‌هاست که می‌توانید با ایجاد تغییر در رفتار خود یا برنامه‌ریزی و ایجاد هدف‌های تازه آنها را رفع کنید. همان‌طور که می‌بینید واقعاً ضرورت ندارد با نگرانی زندگی کنید. همه چیز در قدرت و اختیار شماست. فقط باید تصمیم بگیرید که چگونه با آنها مواجه شوید.

منبع: مجلۀ ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.