با ترس‌ هایتان مواجه شوید

داشتن آرامش و آسایش برای افراد امری ضروری محسوب می‌شود و همه انسان‌ها حق دارند در آرامش و آسایش زندگی کنند. زیرا افراد به زندگی آرام نیاز دارند تا بتوانند در سایه آن به کمالات انسانی دست یابند. یکی از مهمترین موضوعاتی که باعث سلب آرامش افراد می‌شود، ترس است. در حقیقت همان‌طور که جسم ما می‌تواند به وسیله بیماری‌ها تحلیل رود، سموم روحی از جمله ترس نیز می‌تواند بتدریج، باعث ضعف و سستی انسان شود و نتیجه آن جز عدم تصمیم‌گیری قاطع یا منفی نگری نیست. ترس یک عامل بازدارنده بزرگ است و مانع می‌شود که اشخاص به کاری که می‌توانند از عهده‌اش برآیند اقدام کنند. ترس، شجاعت و قوه ابتکار را از بین می‌برد. ترس، چیزی نیست که به‌خودی خود وجود داشته باشد، بلکه حاصل یک فکر معیوب است. در واقع باید گفت ترس یک پندار باطل است که تنها با اجازه خود فرد بر او مسلط می‌شود. احساسات و هیجانات ترس آلود به‌طور معمول با جملاتی مانند: من شکست خورده‌ام، فردی احمق به نظر می‌آیم، یقین ندارم که…، همه چیز را از دست خواهم داد و… نمود پیدا می‌کند. در واقع باید گفت که این قبیل از افکار، نظام دفاعی بدن را از پای درآورده و نوعی شخصیت متکی به ترس را در شما تقویت می‌کند. درباره کسانی که گرفتار ترس شده‌اند مثال های زیادی وجود دارد. مثلاً افرادی هستند که از دوران کودکی از نوعی ترس رنج می‌برده‌اند. حتی در مدرسه از شرکت در امتحانات شفاهی همواره ترس داشتند و شب قبل از امتحان به تب و استفراغ شدیدی دچار می‌شدند.

ترس، چیزی نیست که به خودی خود وجود داشته باشد، بلکه حاصل یک فکر معیوب است. در واقع باید گفت ترس یک پندار باطل است که تنها با اجازه خود فرد بر او مسلط می‌شود. احساسات و هیجانات ترس‌آلود به‌طور معمول با جملاتی مانند: من شکست خورده‌ام، فردی احمق به نظر می‌آیم، یقین ندارم که…، همه چیز را از دست خواهم داد و… نمود پیدا می‌کند. برای اینکه احساس شکست و ترس و تردید را از خود دور کرده و به احساس آرامش دست پیدا کنید، باید بر واکنش‌های عاطفی و هیجانات خود مسلط شده و اجازه ندهید که ناراحتی‌ها و فقدان‌های دوران کودکی همچنان سبب رنج شما شود. همچنین باید بدانید که چگونگی رویدادهای آینده به خود شما بستگی دارد و ربطی به تجارب تلخ گذشته شما ندارد. اگر به ترس و افکار ترس‌آلود مبتلا هستید، اکنون سعی کنید که با شهامت با ترس‌های خود مقابله کنید. شما می‌توانید در مدت زمانی و با دفعاتی تمرین که هر بار موقعیت هراس‌انگیزتر در پی دارد خود را از ترس‌هایی که بر وجود شما تسلط یافته رهایی بخشید. در واقع گاهی اوقات مشکلات پیش روی انسان، او را از مواجه شدن با ترس‌هایش باز می‌دارد و ترس و دلهره در وجود او حاکم شده و وی خطر مقابله با مشکلات را به جان نمی‌خرد و این در حالی است که این ترس ممکن است عواقب بدتری برای انسان در پی داشته باشد.

شکسپیر، شاعر و نمایشنامه‌نویس انگلیسی می‌گوید: «ترس‌ها خائنینی هستند که ما را از تلاش و آزمایش می‌ترسانند تا به آنچه می‌خواهیم نرسیم.» همچنین ساموئل جانسون نویسنده مشهور انگلیسی می‌گوید: «تمام تلاش و مساعی خود را در راه غلبه بر ترس به‌کار برید. چرا که اگر به پیام‌های ترس و تردید گوش کنید، حقایق مسلم زندگی چون صلح و صفا، تندرستی و شادمانی را به بوته فراموشی سپرده و افکار منفی را بر خویش مسلط خواهید کرد. مورد دیگری که باید گفت این است که مهم‌ترین عامل ایجاد ترس، ناآگاهی و نادانی است. هر چه آگاهی خود را درباره مسائل بیشتر کنید، مسلماً ترس کمتری بر وجود شما مسلط خواهد شد.
یکی از موارد مهمی که می‌توان بوسیله آن بر ترس فائق آمد، اقدام کردن است. در واقع فقط هنگام عمل است که امکان غلبه بر ترس‌ها ممکن می‌شود. افرادی که بر اوضاع خود اقتدار ندارند، از هر گونه اقدامی علیه ترس دوری می‌کنند. در واقع تنها شنیدن صحبت‌های کارشناسان درباره راهکارهای نترسیدن، چاره کار نیست بلکه باید به‌طور عملی در موقعیت‌ها قرار بگیرید و با آن روبه‌رو شوید. به‌طور کلی احتمال شکست از جمله عواملی است که آدمی را از پیشرفت باز می‌دارد. بسیارند افراد با استعدادی که در اثر همین نوع احتمالات واهی گوشه‌گیری کرده و از ترقی باز‌می‌مانند. اگر شما در دوران کودکی با چنین عباراتی روبه‌رو بودید، بیش از این قربانی فقدان‌های دوران کودکی خویش نشوید. دست به عمل بزنید، شکست بخورید و با نگرشی بر جنبه مثبت اشتباه خود، از آن تجربه، پند بگیرید و عاقبت ترس خود را از بین ببرید. بدون اقدام و تصحیح مسیر، شانس هر گونه پیشروی را از دست می‌دهید. تنها به کمک آزمون و خطا می‌توان به توانایی دست پیدا کرد.

از راه‌های بسیار مفید در غلبه بر ترس و رسیدن به آرامش، یاد و ذکر خداوند است. ذکر خداوند به معنای ارتباط با پروردگار است. همچنین ایمان و اعمال صالح نیز باعث می‌شود افراد بتوانند بر ترس‌های خود غلبه کنند. چرا که تکیه‌گاه و پشتیبان افراد، کسی است که قدرتی بی‌نهایت دارد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: آگاه باشید که دوستان راستین خدا، نه ترسى دارند و نه اندوهگین خواهند شد.

منبع: روزنامه ایران

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.