طرز تهیه نان به شکل گل بسیار زیبا

مواد اولیه برای تهیه نان به شکل گل:
خمیر مایه: ۲ قاشق چای خوری
شکر (یا عسل): ۱ قاشق سوپخوری
شیر: ۱۰۰ میلی لیتر
آرد: ۵۰۰ گرم و کمی برای روی سطح
نمک: ۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ زده شده: ۲ عدد
روغن زیتون: ۲ قاشق سوپ خوری
سرکه (آب لیمو): نصف قاشق چای خوری
کره ذوب شده: ۱۰۰ گرم
زرده تخم مرغ: ۱ عدد
شیر (برای جلا): ۱ قاشق سوپ خوری

طرز تهیه نان به شکل گل:
ابتدا خمیر مایه و شکر را در ۱۰۰ میلی لیتر شیر حل کرده، روی ظرف را بپوشانید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار دهید تا پف کند.
در ظرفی دیگر آرد و نمک را با هم الک کنید. وسط آرد را گود کرده و تخم مرغ زده شده، شیر گرم باقیمانده، روغن زیتون، سرکه و مخلوط خمیر مایه را در آن بریزید.
خمیر را با دست یا با مخلوط کن ورز دهید تا از دیواره های ظرف جدا شود. بعد آن را از ظرف بیرون بیاورید و روی یک سطح کمی آرد پاشی شده قرار دهید و مجددا ۱۰ دقیقه ورز دهید تا یک خمیر نرم و انعطاف پذیر شود.
خمیر را در ظرف چرب شده گذاشته و در آن را با حوله بپوشانید و بگذارید یک ساعت در یک جای گرم بماند تا حجمش دو برابر شود.
بعد خمیر ور آمده را با مشت بکوبید و روی یک سطح آرد پاشی شده قرار داده، سپس آن را به ۲ قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت را هم به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید تا در کل ۸ تکه داشته باشید.
هر تکه خمیر را به شکل یک مستطیل به ضخامت ۳ تا ۵ میلی متر در بیاورید. کره ی آب شده ی سرد را با قلم مو روی هر تکه بمالید. باقی کره را برای بعد کنار بگذارید.
یک تکه از خمیر مستطیلی شکل را روی تکه ای دیگر بگذارید و به شکل استوانه لوله کنید. همین کار را با باقی خمیر هم انجام دهید. در نهایت ۴ لوله استوانه ای خواهید داشت.
هر استوانه را به این شکل به سه قسمت برش بدهید: از انتها و ابتدای لوله ۴ سانت ببرید و این دو تکه را کنار بگذارید. تکه وسطی را به شکل ۴ مثلث برش دهید.
فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد داغ کنید. کف سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید یا چرب کنید. وسط سینی سر و ته های بریده شده استوانه ها را دور هم بچینید تا به شکل یک دایره در بیایند. سمت برش خورده را رو به پایین بگذارید. مثلث های بریده شده را طوری بچینید که کاملاً دور دایره وسطی را بگیرند. روی آن یک حوله بیندازید و بگذارید به مدت ۴۰ دقیقه در یک جای گرم بماند تا پف کند.
زرده تخم مرغ و شیر را با یک چنگال بزنید تا جلا درست کنید و آن را با قلم مو روی نان بمالید. می توانید دانه کنجد یا مواد دلخواه خود را در این نقطه روی نان بپاشید. نان را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در فر بپزید. بعد از ۱۰ دقیقه بودن نان در فر دما را روی ۱۶۰ درجه بگذارید.
بعد از پخت به محض اینکه نان را از فر بیرون آوردید روی آن کره آب شده بمالید و یک حوله رویش بیندازید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند سپس میل کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.