طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز

مواد لازم برای لوز زعفرانی تبریز:
شکر: ۱ پیمانه
آب: نصف پیمانه
بادام: ۲۰۰ گرم
پودر قند: ۲ قاشق سوپ خوری
زعفران دم کرده: ۱ قاشق سوپ خوری
پسته کوبیده: به مقدار لازم

طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز:
برای تهیه این شیرینی نیاز به پودر بادام است. می توانید آماده تهیه کرده یا اینکه بادام خام را در آب خیس کرده، پوستش را بگیرید. بعد به مدت یک روز گذاشته تا خشک شود بعد آن را آسیاب کرده و از الک ریز رد کنید. پودر بادام و پودر قند را با هم مخلوط کرده و کنار بگذارید.
شکر و آب را با هم مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا جوشیده و قوام بیاید (مانند مربا شیره کشدار شود).
بعد بگذارید تا شیره حسابی خنک شده بعد با هم زن برقی شروع به هم زدن کنید، حدود ۱۵ دقیقه باید هم بزنید تا مایع سفید و کشدار شود. بعد زعفران را به آن اضافه کنید (دقت کنید که زعفران باید غلیظ باشد تا فقط یک قاشق به مایع خوب رنگ دهد). چند دقیقه دوباره هم بزنید.
در آخر پودر بادام را کم کم به مایع اضافه کرده و هم بزنید. پودر بادام باید آنقدر اضافه شود تا مایع شیرینی به شکل خمیر درآمده و به دست نچسبد.
بعد داخل قالب مستطیل شکل را کاغذ روغنی انداخته و مایع شیرینی را در آن بریزید و پهن کنید. بعد پسته ها را رویش پاشیده و با پشت قاشق صاف کنید.
تقریبا ۸ تا ۱۲ ساعت در یخچال گذاشته بعد برش بزنید و نوش جان کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. آرزو می‌گوید

    افتضاح !
    ببینید، اگر نمیخواید مردم دستور تهیه لوز تبریزیتونً رو بدونن که اصلا دستور رو ننویسید!
    اگرم میخواید مردم یاد بگیرن خوب سعی کنید بهترین نحوه دستور نوشتن رو اول یاد بگیرید بعد بزارید واسه مردم بدبخت!
    چرا ما ایرانیهای امروز، هیچ کارمون درست و کامل نیست؟
    ١) دوز زعفران قبل از دم کردن چقدر باید باشه مسلمون؟ نوشتی یک قاشق زعفران دم کرده! تو مبنای کارت نباید یه سر اشپزی باشه که هر روز با زعفرون کار میکنه، مبنای دستور تهیه نوشتنت باید به قدری کامل باشه که یک ادم تازه کار هم با راهنمایی های تو بتونه مسیر رو کامل طی کنه. نمیشه که همه دستورها چشمی و بر اساس تجربه شیرینی پز باشه!
    ٢) میزان جوشوندن رو با معیار زمان باید مشخص کنی اخه! به قدری بجوشونید که مثل مربا غلیظ بشه به نظرت معیار درستیه؟ اومدو یارو تا حالا مربا نپخته بود و فقط مربای سفت مادرش رو که از یخچال در اومده خورده! خوب زیادی میجوشونه گند میزنه به هرچی ماده اولیه است که پولشو داده! هرچیزی در اشپزی امروز واحد اندازه گیری داره، مایعات لیتر، پودرها گرم ، زعفران میلی گرم، حرارت درجه سانتی گراد و مدت زمان بر اساس دقیقه و ساعت….
    چند تا عکس از مراحل تهیه باید بزاری اکر میخوای کاری درست به مردم ارائه بدی. شهر هرت که نیست عمو هرکی از خواب پامیشه یه دستور بزاره توی نت
    ٣) حسابی خنک بشه یعنی چی اخه؟ زمان باید بدی، عکس باید بدی، اومدو یکی شیره رو گذاشت خیلی خنک شد سفت شد دوباره شکر شد!! باید اخطار بدی زیاد نباید خنک شه، باید بگی خیلی خنک نباشه !
    ببین دستت درد نکنه تلاشی مثبت کردی، اما بدون اگر تلاشت کامل و درست نباشه بدتر مردم رو بیراه میکنه و بدتر به جای دعای خیر، بر پدر و مادرت صلوات میفرستن. متوجه هستی چی میکم؟
    من شما رو نمیشناسم، به شخصیت شما هم احترام میزارم ، نقد من به کاری هست که انجام دادید .
    امیدوارم با نقد مثبت هم بتونیم خودمون خودمون رو ارتقا بدیم، در هر عرصه ای. از رنگ کردن دیوار گرفته، تا شیرینی پزی ، تا انجام امور اداری، تا رانندگی…. .

    1. مهسا می‌گوید

      ولی شیرنی فوق العاده خوش مزه و گرانیه
      هیج جام مثل خود تبریز نمیفروشن خوبش رو
      کاش بقول شما طرزش رو بهتر مینوشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.