با هفت ادویه زمستانی آشنا شوید

زیست بوم: هیچ‌چیز مثل ادویه‌ها خلق و خو و مزاج انسان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. ادویه‌هایی که چه برای فصل گرم و چه برای فصل سرد خواص بخصوص خود را دارند. اما هفت ادویه‌ای که در ادامه خواهیم دید، مخصوص خودِ خود زمستان هستند، گرم و قوی و تند و تیز!

زنجبیل:
اصولا این گیاه عجیب و جادویی بخاطر طبیعت گرم و خشکش فرزند فصل زمستان است. اگر دچار سرماخوردگی هستید، برای رفع تب و لرز و درد می‌توانید از جوشانده زنجبیل و عسل استفاده کنید. ریشه این گیاه برای تعریق بدن، گرم نگه‌داشتن آن و افزایش خلط بسیار مفید است. این گیاه همچنین معده و روده را در راه خوب تحریک و به کاهش حالت تهوع کمک می‌کند.

دارچین:
این هم یک گرم‌کننده‌ی جادویی دیگر. دارچین باعث تحریک گردش خون می‌شود و برای از بین بردن درد عضلات و سایر علائم سرماخوردگی به کار می‌رود. این گیاه دارای خواص ضد ویروسی و تحریک کنندگی است و برای درمان مشکلات مربوط به گوارش و تسریع در هضم غذا نیز به کار می‌رود.

هل:
این چاشنی هم یک داروی دیگر برای معالجه سرفه، سرماخوردگی و تب به حساب می‌آید. دانه هل تقویت کننده معده، ضد نفخ و بادشکن است و در ضمن به هضم غذا هم کمک می‌کند. هل را می‌توانید به عنوان داروی گلودرد مانند آبنبات در زیر زبانتان قرار داده و بمکید و یا به همراه کمی عسل از آن دمنوش درست کنید. هل برای رفع حالت تعوع و استفراغ هم بسیار مفید است.

آویشن:
آویشن سرشار از فنول است که به خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدعفونی‌کننده‌اش در درمان عفونت‌های تنفسی، موثر به حساب می‌آید. این گیاه همچنین باعث تعریق بیشتر می‌شود که همین به کاهش تب کمک می‌کند. آویشن را همچنین می‌توانید در درمان سرفه و گلودرد، مانند دمنوش جوشانده و بنوشید.

زردچوبه:
زردچوبه یا همان زعفران هندی، به خاطر آنتی‌اکسیدان فراوانش یکی از جادویی‌ترین ادویه‌ها در جلوگیری از پیری به حساب می‌آید. این ادویه را در درمان درد مفاصل مانند آرتروز و آرتریت و همینطور به عنوان داروی ضد التهاب استفاده می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردچوبه خاصیت سم‌زدایی دارد و به همین علت در روزهایی که هوا آلوده است بسیار مفید به نظر می‌رسد. مخلوط شیر و زردچوبه یک نوشیدنی هندی عالی برای درمان سرماخوردگی است.

میخک:
این هم یک دوست زمستانی دیگر. چوب میخک نه تنها ضدباکتری است بلکه خواص ضدویروسی هم دارد و شما را از شر ویروس‌ها خلاص کرده و از تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کند. میخک برای درمان سوء هاضمه، اسهال، مشکلات تنتفسی و گوارشی و همینطور درمان انواع عفونت‌ها بسیار مفید به نظر می‌رسد. بد نیست بدانید اوژنول موجود در میخک دوای دندان درد است.

جوز هندی:
تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، تسکین دهنده سرفه، گلو درد و بدن درد در سرماخوردگی است. جوز هندی افسردگی را درمان می‌کند، آسم را بهبود می‌بخشد و در درمان اسهال نیز کاربرد دارد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.