نگاهی به خشونت مالی در روابط زناشویی

خشونت انواع مختلفی دارد. شما کم و بیش از آزار جسمی و عاطفی باخبر هستید اما خشونت مالی مساله‌ای است که کمتر به آن پرداخته می‌شود. این در حالی است که آزارهای مالی یکی از رایج‌ترین انواع خشونت در روابط است. پول یکی از ابزارهای کنترل و اعمال قدرت است و خیلی از افراد برای کنترل دیگری با استفاده از محدودیت‌های مالی و رفاهی پیش می‌روند. این نشانه‌های خشونت‌های مالی است؛ آیا هیچ ردی از آن را در رابطه‌تان می‌بینید؟

ممانعت از کار
اینکه یک نفر مانع کار و فعالیت اقتصادی‌تان شود یک نوع خشونت مالی است. کار کردن و داشتن درآمد شخصی یک تصمیم فردی است.از نظر اخلاقی هیچ کس نمی‌تواند مانع کار و فعالیت اقتصادی دیگری شود. هیچ کس نمی‌تواند به شما بگوید که نباید پول دربیاورید. تلاش برای ممانعت از کار یکی از بارزترین روش‌های اعمال قدرت و ایجاد محدودیت است.

کنترل افراطی دخل و خرج خانه
اگر همیشه و برای جزئی‌ترین هزینه‌های خانه بازخواست می‌شوید و هر روز باید توضیح بدهید که برای هر یک ریال پول چه کرده‌اید این یک نوع خشونت است. هر آدمی حق دارد آزادانه بخشی از پول را خرج کند بدون اینکه مجبور به توضیح شود.

تحقیر کسب و کار
اینکه یک نفر سعی کند کار، میزان درآمد و روش‌های اقتصادی شما را تحقیر کند و دائم نشان بدهد که شما اشتباه می‌کنید، کار تحقیر آمیزی دارید یا درآمدتان ناکافی است نیز خشونت است. این خشونت وقتی شدیدتر است که او سعی کند در کارتان مداخله کند، وارد رابطه شما با همکارانتان شود، اعتبار شما را زیر سوال ببرد و شما را در این نگرانی دائمی قرار بدهد که یک روز کارتان را به خاطر کارهایش از دست خواهید داد.

نپرداختن هزینه‌ها
یک شکل بسیار رایج خشونت‌های مالی ایجاد فشار مالی و قرار دادن افراد خانواده در مضیقه مالی است. اگر هزینه‌های جاری پرداخت نمی‌شود و نیازهای ضروری خانواده بویژه کودک معطل می‌ماند و شما مجبور می شوید با بودجه‌ای محدود در عین استطاعت همه هزینه‌ها را بپردازید یا اصلا نپردازید در معرض خشونت هستید.

مصادره اموال
اگر کسی سعی می‌کند اموال و درآمدهای شخصی‌ شما یا فرزندتان را مصادره کند و شما را مجبور می‌کند اموالتان را در اختیارش بگذارید و او بدون مشورت و اجازه آنها را صرف برنامه‌های خود می‌کند شما در معرض خشونت قرار دارید.

تصمیم‌های شخصی
کسی که به شما اجازه نمی‌دهد یک حساب شخصی داشته باشید یا کارت و شماره حساب‌های شما را در اختیار دارد این یک خشونت است. همچنین اگر همسرتان شما را مجبور به بازکردن یک حساب مشترک می‌کند در حالی که این خواسته شما نیست این یک روش کنترل و اعمال قدرت است که فرد دیگر تلاش دارد به وسیله آن شما را زیر سلطه بگیرد. هر کسی حق دارد برای نوع حساب و روش استفاده از خدمات بانکی به تنهایی تصمیم بگیرد یا با رضایت به یک تصمیم مشترک عمل کند.

محدودیت با خرج روزانه
شما یک بچه نیستید که بخواهید روزانه از یک نفر پول بگیرید. برای هزینه‌های روزمره زندگی که همه افراد یک خانواده از آن بهره‌مند می‌شوند شما باید آزادی عمل داشته باشید. کسی که روزانه شما را با یک پول اندک برای هزینه‌های جاری محدود می‌کند به احتمال زیاد تلاش برای کنترل و اعمال اراده بر شما و اقتصاد دارد. یادتان باشد که کنترل امور مالی با مدیریت آن بسیار فرق دارد.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.