کلم بروکسل چیست و طرز تهیه سالاد کلم بروکسل

کلم بروکسل گیاهى است از تیره (کروسى فر)ها CRUCIFERAE از جنس براسیکا BRASSICA یکى دیگر از نامهاى کلم بروکسل در فارسى کلم تکمه اى است. تیپ ظاهرى کلم بروکسل درست مانند کلم پیچ اما خیلى کوچکتر از آن و به اندازه یک گردو است. روى یک ساقه کلم بروکسل دهها کلم کوچک ظاهر مى شوند. این کلمها هرقدر کوچکتر باشند خوش خوراکتر خواهند بود. کلم بروکسلهاى درشت تلخ و بى مزه هستند.کلم بروکسل ظاهرى فانتزى دارد و امروزه مصرف آن در تهیه ى انواع سالاد، ترشى و غذا در ایران رواج یافته است. این گیاه در مقایسه با دیگر انواع کلم، در برابر سرما مقاومت بیش ترى دارد و اصولاً در هواى سرد و خنک محصول بهترى مى دهد.

تاریخچه کلم بروکسل:
کلم بروکسل درواقع یک سبزى اروپایى است. متجاوز از ششصد و پنجاه سال از قدمت این سبزى در اروپا مى گذرد. اول بار ساکنین بلژیک به کاشت و مصرف آن روى آوردند. روى هم رفته سبزى بسیار خوشمزه و پرخاصیتى است. مى توان آن را به صورت تازه مانند سایر سبزیجات مورد استفاده قرار داد و یا در تهیه سالاد از آن کمک گرفت. در مطلب زیر طرز تهیه ی این سالاد آورده شده است.

مواد لازم برای سالاد کلم بروکسل و لیمو ترش:
کلم بروکسل (برگ های پژمرده را دور بریزید: ۴۵۰ گرم
عصاره لیمو: ۲ قاشق چایخوری
روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
سیر له شده: ۱ حبه
دانه خردل: ۱ قاشق غذاخوری
سرکه سفید: ۲ قاشق غذاخوری
خلال پوست لیموترش: ۲ قاشق چایخوری
نمک و فلفل: به مقدار لازم

روش تهیه سالاد کلم بروکسل و لیمو ترش:
آب لیمو را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و برگ های بروکسل را از هم جدا کرده و داخل کاسه بریزید. توجه داشته باشید که قسمت پایینی بروکسل را دور بریزید (برگ های کلم بروکسل را از درازا نصف کرده و بعد خردشان کنید و با آبلیمو هم بزنید.)

روغن زیتون را در یک ماهیتابه گود روی حرارت بالا گرم کنید. بعد بروکسل، سیر و دانه خردل را داخل آن تفت دهید. تا زمانی که کلم به آرامی پژمرده و پخته شود به تفت دادن ادامه دهید (کلم ها نباید سبزی و شکل خود را از دست دهند.)

سرکه را داخل ماهیتابه ریخته و کمی نمک و فلفل روی آن بپاشید. یک دقیقه دیگر مخلوط را تفت داده و بعد از روی حرارت بر دارید. حالا خلال لیمو را روی آن پاشیده و اگر لازم است نمک و فلفل بیشتری اضافه کنید. بعد از کمی تفت خلال لیمو را روی آن پاشیده و فورا سرو کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.