شناختنامه ای برای محمدعلی کلی

روزی که با دستان لرزان، مشعل المپیک ١٩٩۶ آتلانتا را روشن کرد، خیلی از آنهایی که تجربه شب‌بیداری به قصد دیدن نبردهایش مقابل جورج فورمن و جو فریرز را نداشتند در تشخیص آنچه می‌دیدند با آنچه شنیده بودند، دچار تردید شدند؛ این همان محمدعلی، اسطوره ابدی ورزش دنیاست؟

کاسیوس کلی در جوانی طی سفر به مصر برای انجام چند مسابقه بوکس با دین اسلام آشنا شد و به قول خودش پس از تحقیق کافی در این زمینه به آن گروید. آمریکا می‌خواست از او پروپاگاندایی برای عظمت خودش بسازد اما محمدعلی مانع این اتفاق شد و ضربه نهایی را هنگام نپذیرفتن حضور در جنگ کشورش علیه ویتنام به سیاستمداران وقت آمریکا زد. این اقدام هر چند در ظاهر تبعات بدی برای کلی نداشت اما در خفا اختلاف او با سیاستمداران را رقم زد.

کلی علاقه زیادی به ازدواج داشت. به همین دلیل ۴ بار همسر اختیار کرد و صاحب ٧ دختر و ٢ نوه شد. همسر اول او، پیشخدمت و همسر دومش، زنی خانه‌دار بود که به خاطر او مسلمان شد و درنهایت ۴ بچه به دنیا آورد. سومی، ورونیکا پورشه نام داشت که یک مدل لباس و حاصل این ازدواج، دختری به اسم لیلا بود. او در حال حاضر راه پدر را ادامه می‌دهد و یک تنه نام محمد علی را زنده نگه داشته است. عشق پیری کلی اما «یولاندا» داشت. کلی در حاضر همراه دخترش در «اسکات دیل» واقع در آریزونا زندگی می‌کند و اخیرا علاوه بر شدت یافتن بیماری پارکینسون، دچار فراموشی هم شده است.

محمد‌علی در دوران بازی، ۶١ بار روی رینگ بوکس رفت و ۵۶ بار، پیروز از میدان خارج شد. رقابت در المپیک ١٩۶٠ رم برای او یک اتفاق ویژه بود چون علاوه بر کسب تنها طلای المپیکی بشدت ضد سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا موضع گرفت و این مخالف‌خوانی را تا زمان رقم خوردن شکست آمریکا در جنگ ویتنام ادامه داد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.