در میان گذاشتن طلاق با فرزندان

آمار طلاق هر روز بالاتر می‌رود و این؛ یعنی هر روز کودکان بیشتری قربانی اختلافات والدینشان می‌شوند. کودکانی که خیلی وقت‌ها پدر و مادرها نمی‌دانند چطور باید ماجرای طلاق را برای آنها شرح دهند و با همین ناآگاهی، سلامت روان آنها را به خطر می‌اندازند. اشتباه خیلی از والدین این است که تا مدت‌ها موضوع طلاق را از کودک پنهان می‌کنند. بخصوص اگر طلاقشان توافقی، بی‌سر و صدا و کم تنش باشد، فکر می‌کنند می‌توانند تا آخر کودک را از این تنش‌ها دور نگه دارند. اما واقعیت این است که دروغ شنیدن کودک از پدر و مادر، نشنیدن واقعیت یا قرار نگرفتن در جریان اتفاقاتی که از این پس با آنها رو به رو خواهد بود، ضربه بزرگتری به بچه‌ها می‌زند. حتی عموماً واکنش کودکانی که از والدینشان توضیحی درباره شرایط جدید زندگی دریافت نکرده‌اند، خیلی شدیدتر از کودکانی است که در جریان این اتفاق قرار می‌گیرند. در این بین، چیزی که می‌تواند تا حدود زیادی مانع از آسیب فرزند شما شود، نحوه بیان این واقعه است. در صحبت کردن با فرزندتان درباره طلاق، به این موضوعات دقت داشته باشید:

۱. برای توضیح دادن جدایی تان، به سن و سال کودک توجه کنید و با زبانی که برای او قابل درک است توضیح دهید. فکر نکنید چون بچه است، نمی‌تواند موضوعات را بفهمد.

۲. برای او حوادث جدیدی که پیش آمده، مثل جدا زندگی کردن پدر و مادر را توضیح دهید و به هیچ عنوان، در بین صحبت‌هایتان در پی تبرئه خود یا منفی جلوه دادن والد دیگر نباشید.

۳. لازم نیست به کودک کوچک و کم سن و سالتان بگویید چرا جدا شده اید. او باید در جریان حال قرار بگیرد نه گذشته. بنابراین به او بگویید من و پدرت تصمیم گرفته‌ایم از همدیگر جدا زندگی کنیم. اما این به آن معنی نیست که تو دیگر پدر یا مادر نداری. ما هنوز به اندازه قبل تو را دوست داریم و هر کاری لازم باشد برای خوشحالی و آرامشت انجام می‌دهیم.

۴. گاهی درک کودک از جدایی کافی نیست. سؤالات زیادی در ذهن او شکل می‌گیرد که باید به آنها پاسخ دهید. مثلاً می‌پرسد چند وقت یک بار می‌تواند پدر یا مادر را ببیند. می‌پرسد چرا دیگر پدرم را دوست نداری و… برای این سؤال‌ها جواب‌هایی آماده کنید که کمترین زخم را به فرزندتان بزند یا کمترین تصویر ذهنی منفی را برای او ایجاد کند.

۵. همیشه برای پاسخگویی به سؤالات او آماده باشید. بچه‌ها گاهی در زمان وقوع یک بحران سؤالات کمی می‌پرسند اما به تدریج و ناگهانی سؤالات مختلف به ذهنشان هجوم می‌آورد. صبوری کنید و بپذیرید که برای آسیب ندیدن فرزندتان باید بیش از همیشه مراقب کلامتان باشید.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] در میان گذاشتن طلاق با فرزندان […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.