نوعدوستی بهترین تکنیک مبارزه با استرس

کمک کردن به دیگران یکی از بهترین تکنیک‌ها برای مبارزه با استرس از سوی متخصصان شناخته شد. جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد اندیشیدن درباره یاری رساندن به همنوعان و اختصاص دادن زمانی از روز برای انجام کارهای عام‌المنفعه استرس‌های روزانه را کاهش می‌دهد.

محققان دانشگاه «ییل» پس از انجام مطالعات طولی به این نتیجه دست یافتند، استفاده از ساز و کار دفاعی نوعدوستی یکی از بهترین سدهایی است که از انسان‌ها در برابر استرس‌های محیطی محافظت می‌کند. پروفسور امیلی آنسل یکی از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی می‌گوید: بررسی‌های انجام گرفته نشان داد زمانی که ما به افراد کمک می‌کنیم، نخستین قدم را برای حفظ سلامت روان خود برداشته‌ایم. نباید فراموش کرد قرار گرفتن در معرض استرس‌های محیطی به طور مدوام علاوه بر تأثیر گذاشتن بر سلامت جسمی و کاهش قدرت سیستم ایمنی، موجب پایین آمدن خلق می‌شود. این در حالی است که یک سلام کردن سالم، لبخند زدن به یک همکار در محیط کار، باز کردن در برابر یک دوست و کمک به او برای حمل آسان‌تر کیسه خریدش می‌تواند در کنترل هیجانات و بالا بردن خلق مؤثر باشد.

مطالعات قبلی نشان داد چگونه حمایت‌های اجتماعی در کاهش استرس نقش دارد و تحقیقات نوین ثابت کرده است فرد حامی و افرادی که همواره داوطلب کمک‌رسانی بدون چشمداشت از دیگران هستند چگونه قدرتمندانه‌تر با مشکلات کنار می‌آیند. در واقع می‌توان گفت، کنار گذاشتن خودمحوری‌ها و تفکر درباره خیر رساندن به دیگران به نوعی استراتژی مبارزه با ویروس‌های هیجانی بیماری زا به حساب می‌آیند و در صورت همه گیر شدن این استراتژی در سطح جامعه، تبعات نگرانی را کاهش می‌دهند. یکی دیگر از محققان این طرح ادامه می‌دهد، هیجان مثبت ناشی از کمک کردن به دیگران معمولاً وقتی افراد آن را به پایان می‌رسانند، کاملاً مشخص است و کمتر کسی است که به تأثیر‌گذاری مثبت آن فکر نکند.

پیشنهاد متخصصان به افرادی که در مشاغل پر استرس مشغول کار هستند، استفاده از رفتارهای اجتماعی مثبت در محل کار است. همچنین به عقیده محققان فرهنگ‌سازی نوعدوست بودن و کمک رساندن به دیگران در سطح جامعه می‌تواند نگرانی‌ها و دغدغه‌های ناشی از دنیای پر استرس امروز را کاهش دهد و آسمان خاکستری رنگ جوامع ماشینی را آبی جلوه دهد.

منبع: روزنامه ایران

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.